hallo, mijn pony loopt de laatste tijd steeds met ze mond open, niet een beetje maar echt heel vervelend. eerst dachten we dat het kwam door ze ruinentanden (hengstentanden) dat ze tong er tussen kwam, dus die zijn anderhalve week geleden geknipt, sinds die tijd is het alleen maar erger geworden, niets helpt, neusriem strakker, neusriem losser, ander bit... wie heeft hier ook last van gehad en hoe heb je het opgelost??? alvast bedankt!!
Bij mij hielpen een dubbelgebroken bitje, sperriempje een gaatje strakker en het paard lekker nageeflijk rijden, maar dat heb jij al beprobeerd begrijp ik?
met een gebroken bitje vind ik het eigenlijk erger worden...maar heb nog niet geprobeert om met ze dubbel gebroken bit hem gaatje strakker te doen....thuis vind ik het niet zo erg dat hij ze mond open heeft, maar op wedstrijd iedereen zegt het en op alle protocollen staat het als we nou wisten dat ie ergens last van had, maar we weten het niet meer.....
Een paard heeft niet zomaar zijn of haar mond constant open. Ga dit niet vastbinden maar laat hem eens heel erg goed na kijken in zn mond, ligt het bit goed?? past het bit??
idd niet de sperriem strakker dat is symptoombestrijding. Ik weet niet hoe lang je met dit bitje rijdt, maar kijk het ook even na op slijtage en scherpe randjes. Ik zou in elk geval met zo min mogelijk druk op het bit van achter naar voren rijden.
Het is eenvoudig om te bepalen of het paard problemen in de mond of op een andere plek heeft. Als een paard niet los en ontspannen is zal het de nek ook niet loslaten. Het paard moet eerst de onderkaak loslaten en daarna de nek. Het nageven in de nek heeft tot gevolg dat het paard de mond kan sluiten en het paard begint met kauwen. De mond is dan bijna gesloten. Dit is een normale reactie voor het paard. Als je sperriempjes gebruikt, dan los je met uiterlijk vertoon het zichtbare openen van de mond misschien op, maar de reacties van je paard zullen nooit goed kunnen zijn. De oplossing ligt meestal in het paard goed rijden. Vooral losmaken, correct uitstrekken en stelling vragen geeft een betere reactie. Naar de hand toerijden, het paard moet het bit steeds willen opzoeken. Dus niet met de hand het bit naar het paard toebrengen, het paard moet het initiatief nemen om het bit op te zoeken. Je kan dat nog stimuleren met tempo wisselingen binnen gangen, overgangen te rijden, het paard "vooruit" laten reageren. Het soepel en losmaken van het paard is heel belangrijk. Als er achter de nek ergens spanning zit (scheef paard, een probleem in een been, de rug oid) dan merk je dat via de nek van het paard. Als het paard vrij is van spanning, soepel en los is, dan zal het het bit opzoeken en contact met je hand opzoeken. Als dat goed gaat, krijgt het paard steeds meer vertrouwen in je hand en daarmee krijg je een eerlijke aanleuning. Dat is alleen maar mogelijk als je zelf goed kan zitten. Als je teveel beweegt tov het paard, is er geen sprake van eerlijke aanleuning en ook kunnen ophoudingen nooit doorkomen. Het paard zal dan niet goed reageren. Het is een normaal rijprobleem als het niet door klachten in mond, nek, rug, benen e.d. wordt veroorzaakt. Je moet het dus met de basis oefeningen voor losmaken en ontspannen oplossen. Als ruiter moet je in staat zijn om goed te zitten, zolang dat niet in orde is, vraag je iets aan het paard, wat niet realistisch is. Daar moet je dan aan werken. De goede reactie van het paard en van de ruiter komt dan vanzelf.....
ze mond is 2 weken geleden helemaal na gekeken door erkent tandarts... verder is hij goed aan de hulpen, geeft netjes stelling alle kanten op, schuimt erover,,, wat eerst ook niet het geval was.. daarom is het zo vreemd dat hij ze mond open heeft want verder is hij niet opstandig met nageven, stelling enzovoort.....
Dan denk ik dat het aan het bit ligt, Veel paarden kunnen met een te dik bit niet slikken, ze zijn dan bang om te stikken. Misschien is dat een reden??
ik heb er een andere neusriem om gegooid een lage om precies tezijn ze heb nog wel ruimten op er op teknabelen en eventueel een stukje opentedoen alleen ja ik concentreer me er ook niet meer op en als ik het merk dan rijd ik haar nog meer naar voren en dan gaat het eigenlijk altijd goed
ik wilde al zeggen een tandarts ernaar laten kijken,... maar dat heb je dus al gedaan.. dan vind ik het vreemd, heb je al met een dubbelgebroken bitje gereden? verder voorwaarts rijden, maar dat doe je dus ook al... hmm vreemd :S