Is dit uittesten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kozz

Is dit uittesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 22:18

Even wat ingekort en een heel makkelijke vraag maar moeilijker antwoord vrees ik:
Mijn paard schrikt bijna nergens van maar gisteren door landwegel gereden waar anders de mais hoog staat en nu dus een grote open vlakte. We waren met 2. Plots hoofd in de lucht en enkele seconden later staakten beide paarden. Mijn merrie begion te steigeren en draaide zicht steeds om, met de bedoeling terug naar huis te keren.Ben er afgevallen en paard is alleen teruggekeerd naar de stal, ongedeerd. Daar op de we gereden en dit zonder enig probleem! Ze was super toen! Is dit mij uittesten of had ze echt schrik?
Tips ivm hulpen voor en tijdens ons gevecht?????
Laatst bijgewerkt door Karin op 25-10-05 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Frantic

Re: Is dit uittesten? Zelfde topic maar korter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 07:52

Ik vrees dat je idd je paard niet goed hebt aangevoeld. Hoeveel ervaring heb je? Hoe lang rij je al met dit paard buiten?

Het lijkt erop( maar ik was er niet bij) dat ze naar stal terug wilden, ze hoorden wat. Misschien een vriendje dat naar ze brulde o.i.d.

Maar nogmaals, alles staat of valt met je ervaring en de ervaring van je begeleider. Dit soort dingen mogen 1 keer gebeuren, maar 2 keer op zo'n manier van je winnen, dan heb je echt een probleem.

Oplossen met behulp van een instructeur/ zeer ervaren buitenrijder. Dat is de enige tip die ik je kan geven, ja en nooit de teugels loslaten als je eraf valt, maar dat snap jezelf ookwel.

Kozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 09:45

Bedankt voor je reactie!
Ik heb haar al sinds februari en rij dan ook sinds dan al met haar buiten. Nog nooit echt problemen met haar gehad. Als ze iets "verkeerd" doet of ze heeft ergens geen zin is, is ze meestal wel snel te overhalen om het toch (goed) te doen.
Qua ervaring moet ik je teleurstellen (of mezelf )
Ik rij nog maar een dikke twee jaar (1x les per week maar vooral wandelingen).

Wat kan jij mij aanraden om te doen als dit nog een keertje voorvalt (met betrekk op hulpen?)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 09:59

Je kunt een noodrem bevestigen, halstertouw aan het bit vastmaken( wel dan altijd bitringen gebruiken!)
Stemhulp( schiet op, niet zeuren) Zweepje om de aandacht weer bij jou te krijgen.

Het belangrijkste is dat ze voorwaarts blijft, niet stilstaan en zich in haar eigen wereld kan terugtrekken, haar aandacht moet bij jou zijn.
Veel dressuren dus, aan het been maken. Ook voor buitenrijden!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:09

Dit lijkt me geen uittesten, maar meer echt schrik. Aan jou de taak om dermate handig te worden dat je dit zelf kunt oplossen .

Amondi geeft al nuttige tips .