duiken na de sprong

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Casca

duiken na de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 22:06

ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven..

Mijn 3,5 jarige ruin zijn we nou heel langzaam aan het beginnen met springen. Alleen na de sprong gaat hij zo ver met zijn hoofd naar beneden dat of ik uit het zadel getrokken word of ik moet de teugels loslaten+een deel van de controle kwijt ben. (we springen nog maar heeeel laag, kruisjes van 30 cm, maar hierbij doet hij het al heel erg) Met vrij springen doet hij het ook. Ik hoor van mensen dat ik met hem in- uitjes moet gaan springen. dus meer een soort van balkjes in galop.. maar wat vinden jullie???

liesje1986

Re: duiken na de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 23:12

Je moet hem ruimte geven tijdens het springen, zodra hij weer een normale sprong op de grond heeft gemaakt moet je hem weer op kunnen pakken en erop trainen dat je zo snel mogelijk de controle weer terug hebt. En in-uitjes is zeker goed om te oefenen, probeer dan niet aan zijn mond te zitten maar laat het hem zelf een beetje uitzoeken.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 23:19

ik probeer zo min mogenlijk in zijn mond te zitten.. hij trekt dan ook echt de teugels helemaal uit mn handen.. ze maken altijd de hals lang boven de sprong, dan geef je mee, en hij maakt zijn hals nog langer bij de landing.. ik kan wel vragen of we er een filmpje van kunnen maken en dan misschien hierop zetten.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 11:13

Leg na de sprong een balkje, zodat hij zich daarvoor weer moet oprichten.
Verder denk ik dat het ook een kwestie van kracht is. Hij heeft de kracht nog niet om zichzelf na de sprong omhoog te houden.
Ik heb een pony gereden die dit ook deed, maar toen ik verder in de training was verdween het probleem vanzelf omdat hij sterker werd en meer controle over zijn lichaam kreeg.

Misschien kun je je de komende tijd beter richten op de galop, die verbeteren, je zult merken dat als je dan over een paar maanden weer gaat springen dat het misschien al veel beter gaat. Anders is die balk na de sprong een goed optie.

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 17:11

bedankt zal ik ook nog proberen, op hoeveel meter moet die precies van het "sprongetje" af liggen?? ik ben vandaag bezig geweest met balkjes galoperen en dat deed hij wel goed

Ik moet van mijn instructeur weer gaan springen.. Ik heb ongeveer 5 weken in de les geen hindernissen, nou ja, hindernissen... meer gesprongen..
Dat balkje ga ik zeker proberen!

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 17:14

Ik denk 2,5 meter ongeveer, vraag het anders even aan je instructeur na voor de zekerheid.

JollyGood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:18

geef hem de tijd, dit is een evenwicht probleem, Het is geen probleem, maar vor nu even wel. Het paard is jong en moet zijn evenwicht zien te bewaren met een ruiter.
Niks aan de hand gewoon de tijd geven en veel teugel.

Succes

Eusebio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:11

Mijn paard duikt ook na de sprong (tijdens training) uit vrolijkheid.
Hij probeert dan te bokken (wat hij niet kan) uit joligheid, gelukkig is het wel controleerbaar naar de volgende sprong.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:45

Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar namelijk balkjes galoperen en in- uitjes springen.Dit zijn 2 verschillende dingen namelijk Ze zijn wel allebei heel goed om te oefenen.Hoe ver heb je de balken uit elkaar liggen als je de balken galopeert?Komt hij dan goed uit want dan kun je de balk na het kruisje ook op die afstand leggen komt op hetzelfde neer namelijk.Probeer zelf na de sprong direct weer rechtop te gaan zitten.

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 23:16

ik leg de balken neer als in- uitjes.. ik leg altijd eerst drafbalken neer en draaf er een paar keer overheen en dan haal ik om en om de balken weg... dan komt het precies uit..

als ik in- uitjes ga springen worden het hele lage sprongetjes ik wilde hem eerst leren om door te gaan na een balkje.. (misschien niet goed gedacht maar ach, kon geen kwaad toch??)

direct NA de sprong kan ik ook wel weer rechtop gaan zitten maar TIJDENS de landing trekt hij de teugels weg, of ik moet me voorover laten trekken...

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:40

ja, ik denk dat dit een evenwichtsprobleem is. als je paard fatsoenlijk onder de man kan galopperen, en dan bedoel ik hiermee met een goede aanleuning, midden- en arbeidsgalop onder de knie, voltes van 20 en 10 m kunnen maken zonder evenwichtsverlies, dan kan je pas beginnen springen. is dit er al, moet je gewoon veel springen, hij maakt zich waarschijnlijk niet rond boven de sprong. het is iets als aanspringen in galop, in een rechte lijn (op een diagonaal ofzo) een sprong van 50 cm nemen, terugdraaien, springen, en zo doorgaan tot hij vloeiend springt. ook na een sprong doorrijden, je moet eigenlijk in een normaal (iets hoger dan normale arbeidsgalop) kunnen doorrijden, een paar voltes om dat tempo te bevestigen,...