Op de achterhand rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

andiamo97

Op de achterhand rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 08:51

Hallo allemaal!

Ik wil in januari gaan starten met mijn paardje. Hij kan leuk lopen, maar het probleem is dat hij erg flegmatisch is en heel erg op de voorhand loopt. Ik heb geen mogelijkheid om te lessen op het moment, dus ik hoop dat iemand me uit kan leggen hoe ik hem het beste op de achterhand kan gaan rijden.

Dimple

Re: Op de achterhand rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 10:41

Om heel eerlijk te zijn.........niet starten.......

Klink wellicht wat hard, maar wanneer je via internet wilt horen hoe je je paard moet rijden.
En ook de keuze maakt om je geld uit te geven aan concours en niet aan les........

Sorry, maar dan denk ik dat je niet helemaal goed bezig bent en de volgorde niet begrepen hebt.

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 11:07

hier sluit ik me ook bij aan! ga pas starten als je zeker weet dat je er helemaal klaar voor bent, Het paard moet niet alleen voor het zicht goed lopen maar ook in zijn lijf. En als je hier een tip krijgt en je die thuis zou uitvoeren zou je er nog niet zeker van zijn of je paard dan wel voldoende draagt van achter.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 11:12

Als jij denkt dat je paardje klaar is voor een b proefje en je vindt het leuk om wat ervaring opdoen door een paar keer te starten, lekker doen! Als je hoopt hier via internet te leren hoe je paard beter op zijn achterhand krijgt en denkt dan ver te komen met die wedstrijden, ben je denk ik verkeerd bezig.
Ga lekker veel overgangen en schijnovergangen rijden, rijd veel figuren om je paard goed los te krijgen. Zorg dat hij snel is aan je been en braaf wat verruimt als jij dat vraagt. Als ie dan ook nog netjes wil halsstrekken denk ik dat je niet voor gek hoeft te staan in een B proefje.

andiamo97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 11:47

Dimple schreef:

Klink wellicht wat hard, maar wanneer je via internet wilt horen hoe je je paard moet rijden.
En ook de keuze maakt om je geld uit te geven aan concours en niet aan les........

Sorry, maar dan denk ik dat je niet helemaal goed bezig bent en de volgorde niet begrepen hebt.

Voorlopig vraag ik hier alleen om wat tips. Ik heb al aardig wat lessen achter de rug en dit is de 1e keer dat ik rijtechnisch gezien iets via het internet vraag. Op stal krijg ik genoeg hulp van mensen met meer rijervaring dan mij. Maar meestal als je hier iets plaats krijg je toch wel wat handige tips te horen. En ik zei dat ik op dit moment geen mogelijkheid heb om te lessen omdat mijn eigen instructrice pas bevallen is en er even geen andere oplossing is. Dus jou woorden dat ik de keuze maak om mijn geld uit te geven aan een concours in plaats van aan lessen lijkt me niet helemaal juist. Ik denk niet dat je zo snel je eigen conclusies moet trekken als je het verhaal erom heen niet kent. Ik vraag om een rijtechnische tip en niet hoe ik mijn paard moet rijden. Dus ik denk dat er met mijn volgorde niks mis is.... Verder heb ik dus niks aan je reactie gehad...

andiamo97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 11:52

Nee ik ben niet van plan om het via internet te leren. Ik krijg genoeg hulp op stal, ik was alleen op zoek naar wat tips. Over het algemeen kan je hier en daar wel wat goeie tips krijgen. Ik kan makkelijk een B proefje starten met hem, hij heeft al L2 gelopen. En ik doe het voor mijn lol. Alle dingen die jij opgenoemd heb die doet hij braaf dus ik voorzie geen problemen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 11:54

Ook al is hij flegmatiek-snel aan het been maken! Actie = reactie!
En dan gaan oefenen met veel overgangen en tempowisselingen.
De gedachte been is voorwaarts moet er echt in zitten voor je kunt vragen om achter onder te treden.

Als dat eerste werk erin zit kun je gaan werken met overgangen als vanuit een arbeidstempo aan het been terugrijden naar bijna stap en zodra hij terugkomt (hij moet op jou wachten!) rijd je hem goed voorwaarts. Idem in galop: terugrijden naar een galop vrijwel op de plaats maar zodra de achterhand niet mee is, vertrek je weer. Ook stap-galop overgangen zijn goed om hem er achter onder te krijgen en vanuit het achterwaarts actief wegdraven.

Buiten het werk onder man om longeren met een pessoa.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 12:29

andiamo97 schreef:
Dimple schreef:

Voorlopig vraag ik hier alleen om wat tips. Ik heb al aardig wat lessen achter de rug en dit is de 1e keer dat ik rijtechnisch gezien iets via het internet vraag. Op stal krijg ik genoeg hulp van mensen met meer rijervaring dan mij. Maar meestal als je hier iets plaats krijg je toch wel wat handige tips te horen. En ik zei dat ik op dit moment geen mogelijkheid heb om te lessen omdat mijn eigen instructrice pas bevallen is en er even geen andere oplossing is. Dus jou woorden dat ik de keuze maak om mijn geld uit te geven aan een concours in plaats van aan lessen lijkt me niet helemaal juist. Ik denk niet dat je zo snel je eigen conclusies moet trekken als je het verhaal erom heen niet kent. Ik vraag om een rijtechnische tip en niet hoe ik mijn paard moet rijden. Dus ik denk dat er met mijn volgorde niks mis is.... Verder heb ik dus niks aan je reactie gehad...

Dan had je wellicht je vraag wat duidelijker moeten stellen in de eerste instantie.
Het komt namelijk heel erg onervaren over.
Dus mijn excuses als je mijn verhaal verkeerd hebt opgevat, maar ik kon er niks anders van maken n.a.v je vraag.

Je verhaal is nu een stuk duidelijker en je stelt je vraag ook duidelijker.

Verder ga ik mee met het verhaal van Urielle. Actie = reactie.
De reden dat je paard slecht voor het been is, heeft vooral te maken met je eigen rijstijl. Dat is niet erg, maar indien het je nu stoort zal jij nu duiderlijk naar je paard moeten zijn wat je van hem verwacht.
1x been, er gebeurd niks? 2x been, er gebeurd niks? 3e keer flinke tik met zweep erbij. Geef hem de kans om het voorwaarts op te lossen dus hang niet in de mond. Hij moet leren dat voorwaars goed is. Ongeacht of hij nageeflijk is of niet. Zodra hij goed voorwaarts is kan je weer gaan werken aan nageeflijkheid.
De motor zit nu steeds achterin dus laat hem die ook gebruiken!

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:05

waar slaat het op om te zeggen niet starten :S sorry hoor vind ik echt super dom. Er zijn toch ook mensen uit de M bv. en die stellen ook een vraag. Gewoon lekker starten. Hij moet goed aan het been zijn.. veel overgangen rijden. pasje middendraf enz. Ik ga ook met Urielle mee.. Succes

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:18

ik vind toch wel dat ze zelf mag weten of ze wil starten of niet...ze vraagt niet of jullie denken dat ze moet starten, maar of jullie een manier weten om een paard meer op de achterhand te laten lopen..Zelf denk ik dat je hem wat meer voorwaarts meot rijden..

eventinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:08

alles moet naar mijn mening voorwaarts worden opgelost.. misschien is het een idee om in de tussentijd een andere instructrice te zoeken. verder vind ik het idee van dimple niet eens zo gek, want er zijn al absoluut teveel onervaren mensen op wedstrijd als je het mij vraagt.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:22

Dimple schreef:
Dan had je wellicht je vraag wat duidelijker moeten stellen in de eerste instantie.
Dus mijn excuses als je mijn verhaal verkeerd hebt opgevat, maar ik kon er niks anders van maken n.a.v je vraag.

Sorry hoor, maar de vraag was duidelijk. Ik zie niet in waarom je hier alle achtergrond redenen eerst moet plaatsen wil je een antwoord kunnen krijgen.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:24

hier ook nog even een tip: rijdt veel voltes, met daarin goede stelling en verander van stap en draf. Openen en weer sluiten, hij moet dan zijn benen er goed onderzetten en maakt ze wat actiever zodat ze wat beter gaan dragen, verder ben ik het eens wat hiervoor mij al is geschreven, veel schijnovergangen, dat kost hem kracht omdat hij dan wel moet dragen, veel suc6, en ga maar gewoon starten, kijken wat er gebeurt, je hebt nog genoeg tijd om te oefenen of niet dan:P

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:26

Kyra schreef:
Dimple schreef:

Sorry hoor, maar de vraag was duidelijk. Ik zie niet in waarom je hier alle achtergrond redenen eerst moet plaatsen wil je een antwoord kunnen krijgen.

Wellicht om dit soort discussies te voorkomen

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 18:09

Veel voltes rijden, helpt ook bij mijn paard, hij loopt ook erg graag op de voorhand. Verder rijd ik hem het eerste kwartier laag diep en rond. Dan pak ik ook wat voltes mee en daar zet ik zn achterhand wat naar binnen. Ook halthouden en dan bijv 2 passen achterwaarts en gelijk weer voorwaarts helpt om hem wat vlugger te maken. Succes!

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 18:33

Mijn paard gebruikt zijn achterhand ook niet goed en daar ben k ook mee bezig met mijn instructrice. Idd veel overgangen, schijnovergangen etc zoals hierboven al beschreven. Laat hem niet te laag lopen want dan leunt hij teveen op de voorhand. Goed voorwaarts rijden en dan op zit en stemhulp terugrijden, wel ritme behouden en actief houden, zogauw hij uit het ritme valt weer vooruit rijden en weer opnieuw terug totdat hij dat steeds beter doet en hij goed gaat verzamelen. Bij middendraf en galop steeds een paar pasen vooruit rijden, hij moet meteen reageren op je hulp, anders tikje erbij, en je moet het gevoel hebben alsog hij dan 'omhoog' gaat. Na 2 of 3 passen weer terug rijden naar normaal tempo. Wat bij mijn paard ook een goede oefening is, is om in draf en galop vierkantjes te rijden i.p.v. voltes, scherpe wendingen vindt hij heel moeilijk omdat hij dan zijn achterhand er goed onder moet zetten.

Ellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 19:27

leg eens een paar balkjes neer en ga daar lekker over heen draven en leg ze dan steeds wat verder uitelkaar ( niet te ver ) en hij mag geen 1 balkje rijden ( proberen )

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 19:36

eventinggirl schreef:
alles moet naar mijn mening voorwaarts worden opgelost.. misschien is het een idee om in de tussentijd een andere instructrice te zoeken. verder vind ik het idee van dimple niet eens zo gek, want er zijn al absoluut teveel onervaren mensen op wedstrijd als je het mij vraagt.

Beetje dom gezegd van je (vind ik) Ervaring doe je namelijk op door op wedstrijd te gaan!
Niemand die voor het eerst met wedstrijden start is ervaren, dat komt met de tijd, en bixie is ook wedstrijd, wat doet iedereen daar dan?
Precies, ervaring opdoen
Ik zou zeggen, lekker proberen te starten!
Heel veel overgangen rijden in elke gang schakelen en hem lekker los door zijn lijf laten lopen, niet teveel vasthouden, die achterkant wordt vanzelf zo sterker en gaat het steeds beter!

liesje1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 19:42

Er werd gezegd dat het een optie was om op de volte de achterhand wat naar binnen de rijden.. Ik heb dus juist geleerd om de schouder juist wat naar binnen te rijden en een wat meer hoekige bocht te maken zeg maar.. Dan moet ie met zijn buiten achterbeen veel beter ondertreden

XxJodyxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 19:48

Als je schijn overgangen gaat rijden, moet je wel zorgen dat je paard niet gaat slechteren want dan heeft het nog geen nut.
Hou hem actief als jij denkt dat zet hem percies op het punt waar die nog net in draf zit en bijna in stap valt die naar stap of gaat die slenteren, een klein tikje met je zweepje (Hoeft niet bestrafend te zijn dus kan tikje) maakt zijn het paard weer wat actiever .

Van schijnovergang ook daarna weer goed vooruit en dan weer terug nemen en weer vooruit.

andiamo97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 11:15

[/quote]
[/quote]

Wellicht om dit soort discussies te voorkomen
[/quote]

Als jij in het begin gewoon antwoord op mijn vraag had gegeven i.p.v commentaar op mijn 'zogenaamde' denkwijze had deze discussie er helemaal niet geweest, dus ik vind het oneerlijk omde schuld bij anderen neer te leggen. Plus dat een vraag een vraag is, dat lijkt me duidelijk, ongeacht of ik ervaren ben of niet, dat is aan mij. Maar goed excuses aanvaard.[/quote]