zeer problematische verlatingsangst!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

inkidinkidoe

zeer problematische verlatingsangst!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 18:04

Hoi bokkers,

Ik zit met een zeer ernstig probleem...
Mijn paardje heeft verlatingsangst!
Hij wordt helemaal kierewiet als een paard de bak eerder verlaat als hem en heeft ook zo tijdens het rijden veel te weinig aandacht voor mij als er andere paarden bij zijn.

Zeggen veel mensen, ja die van mij ook...
Mijn vraag is dan ook wat doe je daar nu mee?

Ik kan vrij goed met hem rijden, in de binnenbak, als ie alleen is, een uurtje na het eten, geen andere paarden op het erf zijn en hij dus gericht is op mij.

Is dit niet zo, belanden we heel vaak in de klassieke vechtscenes. Neus en rug wegdrukken, geen aandacht voor de ruiter, totaal niet meer aan het been. gewoon maar wat vooruit rennen enz enz. Ik kom er echt niet meer verder mee...

welke tips hebben jullie? ik moet dringend mijn repertoire aanvullen om tot een oplossing te komen!!!

Alvast bedankt!
Gr Inki.

PS: als er andere tpcs zijn met dit onderwerp, link die dan ook even!!!

Sabbel

Re: zeer problematische verlatingsangst!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:12

Heel herkenbaar, mijn pony is niet zo erg, maar met rijden is ze het liefst ook alleen met andere paarden bezig. Terwijl ze als wel alleen in de bak zijn meestal heel braaf is.
Wat ik doe is veel overgangen rijden, veel schakelen, veel figuren rijden en het liefst zo dat je van de van de andere paarden weg rijd, zodat ze lekker bezig is en weinig tijd heeft om ergens anders op te letten.
Meer tips heb ik eigenlijk niet, ik blijf dit topic wel even volgen, hoe meer ideeën hoe beter

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:27

Belangrijk is dat je door blijft rijden, maar dan ook echt blijft rijden, niet even stoppen, maar zorgen dat je paard niet de hele tijd het andere paard die de bak gaat verlaten gaat volgen met zijn ogen, hou hem bezig met overgangen en figuren rijden. Praat met hem, zodat hij ook aandacht voor je stem heeft en houdt. Mijn haf heeft hier ook last van, dan wel in mindere mate, maar ik hou hem constant bezig.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 19:50

mijn paard had het ook maar tis geen verlatingsangst tis gewoon een plakker.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:12

Mijne? Deed precies zo!
Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel oefenen met weggaan bij andere paarden, veel alleen rijden, leer hem wennen dat als jij rijd dat er paarden in de aangrenzende bak, weide of wat dan ook staan. Veel met hem doen, veel afwisselen.
Vervelend? Tik! Nogsteeds vervelend PATS!...
blijven herhalen en RUSTIG blijven

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 12:03

Die van mij doet dat ook af en toe.Eigelijk ligt het aan mij. Laat ik haar teveel kijken zodat ze haar kan concentreren op de andere paarden, heb ik problemen. Het moment dat ik zie dat er paarden de bak gaan verlaten, rijd ik haar wat meer naar voor, rijd ik 8-tjes, kleine voltes,.... tot het paard weg is, daarna kan je weer eens een rechte lijn nemen ( kunnen ze al sneller kijkerig worden) en heeft ze het niet eens door dat er een paard weg is.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 08:01

Ik denk eerder aan een dominant paard dan aan verlatingsangst. Zoek eens uit waardoor dit gedrag precies ontstaat.
( boeken lezen of een gedragsdeskundige)
Een angstig paard zal je gerust moeten stellen, een dominant paard moet je overheersen.

Eerst de vinger op de zere plek en daarmee een behandelplan opstellen.

inkidinkidoe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 20:12

daar heb ik helemaal nog niet aan gedacht! hoe zou ik dominantie kunnen herkennen?

zijn reacties die hij (onder het zadel maar ook los) geeft, lijken me heel erg op paniek. als ik hem laat rollen na het rijden, en ik loop dan de bak uit, blijft hij rondrennen en hinniken tot er iets of iemand bij hem is.

Moet k m dan geruststellen? of juist negeren? Hebben hem wel eens een middag in de paddock gezet, maar daar heeft ie zich helemaal int zweet gerend...

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 09:06

Sorrie, dan gaat het mijn pet te boven. Je kan alleen een paard beoordelen wat je kent. Wat zeggen je stalgenoten ervan?

Amondi vond er ook niks aan om alleen op vreemd terrein te zijn, maar thuis alleen staan was geen probleem. Dus was het eigenlijk gewoon verveling en geen angst. Maar omdat ik vaak medelijden kreeg haalde ik hem altijd op als ik wist dat hij alleen stond.
Dat was voor mij geen probleem en verder reageerde hij altijd heel normaal en rustig.
Maar als je niet kan rijden met andere erbij, en niet kan laten staan als hij alleen is dan zou ik toch denk ik hulp halen. Is NH niks voor je?

inkidinkidoe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 22:50

ik vind het erg lastig. hij is nl ook vrij sterk! ik ben ook helemaal niet zo streng, dus meestal krijgt hij het wel voor elkaar om met me aan de haal te gaan tijdens het rijden. Ik heb goed les, maar kon m niet aan. Nu heb ik een keertje met slof en spoortjes gereden. Grofweg om m net dat laatste beetje erbij te krijgen. dat werkte, dus volgende keer weer zonder!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 10:59

Twijfel je nou niet aan jullie combinatie? Zo te horen heb je op alle vlakken problemen met je paard.

Een slof zal daar niks bij helpen het is alsof je gaat autorijden met de handrem erop, anders gaat hj te hard. Een slof is om de verzameling te verfijnen, geen noodrem.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 13:13

inkidinkidoe schreef:
ik vind het erg lastig. hij is nl ook vrij sterk! ik ben ook helemaal niet zo streng, dus meestal krijgt hij het wel voor elkaar om met me aan de haal te gaan tijdens het rijden. Ik heb goed les, maar kon m niet aan. Nu heb ik een keertje met slof en spoortjes gereden. Grofweg om m net dat laatste beetje erbij te krijgen. dat werkte, dus volgende keer weer zonder!

ik ken het paard natuurlijk niet maar als ik zo deze post van jou lees lijkt het me een dominanitie probleem. het zinnetje wat dikgedrukt staat gaf mij reden om daar vanuit te gaan. jij zult meer leider moeten worden van dit paard, waarschijnlijk zullen je problemen dan ook afnemen. je zult dus consequenter moeten worden en dus strenger.

succes!

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 16:44

Mijn paard had het ook is inderdaad dominantie probleem.

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:50

Je moet nooit in gevecht gaan met een paard, want dat win je toch nooit.
Mijn paard is ook wel een beetje zo. Niet zo heel erg, maar ik kan merken dat wanneer er andere paarden zijn hij die interessanter vind dan het werk wat ie op dat moment aan het doen is.
Belangrijk is dat je je paard bezig houd. Lijd hem af. Rijd slangenvoltes achter elkaar doorm, door een S van hand veranderen en weer terug, maak veel overgangen, doe veel dingen achter elkaar aan zodat hij geen tijd meer heeft om op de anderen te letten. Wanneer jij heel veel van hem vraagt moet hij wel op jou letten. Het moet niet 1 drukke boel worden, maar houd hem lekker bezig. Zorg ervoor dat het werk interssant voor hem blijft. En het allebelangrijkste ga nooit in gevecht. Is hij wat loperig maak daar gebruik van. Rijd dan veel overgangen. Een keer uitstrekken en weer terug. Succes ermee.

inkidinkidoe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 21:09

amondi schreef:
Twijfel je nou niet aan jullie combinatie? Zo te horen heb je op alle vlakken problemen met je paard.

Een slof zal daar niks bij helpen het is alsof je gaat autorijden met de handrem erop, anders gaat hj te hard. Een slof is om de verzameling te verfijnen, geen noodrem.

Allereerst ben ik niet van plan om aan deze combinatie te twijfelen. Ik ben gek met m, ik wil geen ander en ik ben ook niet van plan om dus een ander te zoeken. Daarnaast is de slof voor mij geen noodrem! Eerder stuurbekrachtiging! (zet een liliputter maar eens op een heftruck! no affence to lilliputters...) ik ben gewoon niet sterk en als hij steeds wint komen we nooit verder. door de slof ga ik netter rijden. vraag me niet hoe dat komt, maar tis zo! ik rijd alleen met slof onder begeleiding!

Verder ben ik nu aan het zoeken naar plezierige dingen om te doen. Buitenritjes, springen enz. We moeten beide het prettig vinden. Dan let ik ook niet meer zo op zijn dressuurmatige minpuntjes, zodat ik idd kan gaan zoeken naar een goede ontspanning en buiging in allerlei oefeningen. Hij reageert trouwens tijdens buitenritjes nauwelijks op de paarden in de wei.

Tis dus idd een dominantieprobleem om onder het werk uit te komen. Soort verzet dus. Daar zijn we aan bezig, maar het moet ons idd niet opslokken.

Groetjes Inge.

PS: Als ik mensen voor het hoofd stoot over de slof, sorry daarvoor maar dit is hoe ik er nu over denk. Daar wilde ik het in dit topic dan ook bij laten!

wennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:49

Mijn merrie had dat ook. Zodra een ander paard de bak uit ging, en buiten zicht was kon ze alleen nog maar in de 4e versnelling rondrennen.
Ik zette haar dan opd e volte, net zo lang tot ze kalm was en ging daarna verder waar ik gebleven was. In het begin bleef ze lang door rennen en zorgde ik ervoor dat de oefening als ze eenmaal kaml was niet te lang duurde (geen probleemoefeningen opzoeken) maar de rentijd werd iedere keer korter.
Inmiddels kan ik haar zonder problemen rijden als ze geen andere paarden ziet.

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 10:05

Zou het ook niets te maken kunnen hebben met het feit dat je paard zich niet goed in zijn vel voelt. Sinds ik op een andere stal staat heeft die van mij het geen enkele keer meer gedaan. Geen bokjes meer, niet meer rennen, de rust zelve en altijd blij om te werken.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:37

Ik reed een paard voor iemand anders (7 jarige jet set d) en die had dit ook. Als ik alleen reed was er niets aan de hand, met anderen ook niet, ik hield haar dan goed bezig, maar moest wel als eerste de bak verlaten, anders ging ze door het lint. Toen zijn we ook gaan oefenen. Ik alleen rijden, maar iemand anders die twee weides verderop een paard uit de wei ging halen. Ze ging echt finaal door het lint, wat ik ook deed, het maakte niet uit. Na 5 minuten razen had ik haar weer onder controle (dacht ik!) ik pakte haar weer op en ze begint te bokken met hoofd tussen haar benen, Nu ben ik echt niet bang aangelegd en ik weet van mezelf dat ik ook echt wel kan rijden en kan blijven zitten. Na een aantal van die intens gemene bokken achter elkaar, het leek wel rodeo, kwamen we bij de bakrand. Ik koos links en zei rechts.
Met als gevolg een klaplong, twee gekneusde ribben, ontwrichte schouden en een gebroken rug.
Ik weet zeker dat het bij haar een dominantie probleem is, want ze probeert je ook enorm uit.
Ik ben wel hersteld, maar stap nooit meer op dat paard.
Ik weet niet wat die van jou doet, maar pas wel op, want een paard in het nauw maakt rare sprongen! Succes

inkidinkidoe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 23:34

jeetje, das nog es een verhaal zeg! dat hoop ik niet mee te maken! nee wat dat betreft zit de grens van mijn paardje een stukje lager. Hij is dan wel "haflinger"koppig, maar hij zal me nooit iets doen. Kheb eens gehad dat hij ging hangen aan het touw. (dan ga je toch echt wel uit van een paniekactie) Hij kon, door een hoop pakken stro in de gang, geen kant op, behalve de mijne. Maar hij heeft me niks gedaan! hij liet zich losmaken en heeft niet getrapt, laatstaan geduwd. Dat vind ik wel heel erg fijn!

Ik weet nu na een aantal lessen dat ik teveel ga letten op minpunten. Daardoor varieer ik niet meer in oefeningen en gaat hij dus dingen zoeken omdat hij zich verveelt. Het gaat nu na een paar buitenritten, springen en zelfs wat proefjes rijden, al een stuk beter!

En idd zoals eerder gezegd werd, oefenen en nog eens oefenen. ik ben laatst met hem in de buitenbak gaan rijden, terwijl zijn "pleegzusje" ook een haffie waar hij altijd bij staat, in de paddock stond. Nou werkelijk geen land met hem te bezeilen. Bleef trekken, dribbelde alle kanten op wanneer ik wilde stappen, ging dwars door been en teugel heen, enz. Toen heb ik met mijn zus samen de slof eraan gemaakt en heb ik het voorwaarts op kunnen lossen. Na een minuut of 10 was hij moe van het werken onder slof, zodat hij het opgaf en doodbraaf aan de lange teugel langs de bakrand stapte. Slof er weer afgehaald en verder gereden. Nogmaals, kweet dat het geen handrem is, maar een klein beetje hulp heb ik echt nodig!