Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Geduld te hebben en tevreden zijn met kleine stapjes. Grote sporen of zweep zullen je hierbij weinig helpen vrees ik
.
.
Hij weet precies dat het hem keer op keer lukt en je zult een keer door moeten zetten tot hij wél doorloopt anders gaat 't nooit over! 
lunablue schreef:het is maar hoever je kijkt naar andere manieren. je kunt ook een manier zoeken waarop het paard meer vertrouwen krijgt dan hem gewoon door rammen waardoor zijn vertrouwen nog minder wordt.
maar goed ieder zijn eigen manier.....
) weet jij dat heel goed als ervaringsdeskundige. Geef dan eens dé diervriendelijke oplossing
. Apple schreef:Hangt ook nogal van je paard af welke benadering zou passen.
Een stevige tik als ie niet vooruit wil kan bij sommige paarden werken, andere paarden ben je dan helaas kwijt (in elk geval psychisch).
Gelukkig zijn er niet zoveel van die gevallen en in dit geval is het schijnbaar niet zo en aangezien hij bij de een wel meeloopt maar bij de ander niet lijkt me het niet handig om hem dan met nóg meer rust 'aan te pakken'. jacolien schreef:Wederzijds respect is hier ver te zoeken.
marleen_usar schreef:wederzijds respect is er ook en ik vind niet dat je eerst een aantal boeken moet gaan lezen en dan pas weten hoe je een paard voorwaarts krijgt. Een paard moet gewoon lopen als iemand dat wil, en hoe hij dan gaat lopen dat doet iedereen op een andere manier. Lukt het met een softy hand niet dan maar een iets hardere hand, daar krijgt een paard echt niks van hoor.Gewoon aanpakken als het nodig is.
Urielle schreef:jacolien schreef:Wederzijds respect is hier ver te zoeken.
Pfff, wat een overtrokken gedoe weer...
NH werkt ook middels dominantie he, want wat doet de leider van de kudde als er een paard niet meekomt? Precies, die jaagt hem naar voren naar de rest van de kudde. TS doet nu dus precies hetzelfde.
Sorry hoor, maar ik kan wel zo sch**tz**k worden van al die NH-talenten die anderen zitten becommentarieren over hoe ze met de paarden omgaan en zelf alleen met het braafste paard van stal overweg kunnen....
_/-o_