ernaast dan loopt meneer maar erop dan niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

ernaast dan loopt meneer maar erop dan niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 17:10

Ik word er onderhand schijtziek van als mijn dochter of wie dan ook op mijn paard zit en ik loop er naast dan loopt hij goed voorwaarts.Als ik er op zit en iemand loopt er naast dan loopt hij niet dan wil hij bij de wei blijven.Ik heb nu sporen gebruikt maar dat werkt niet. Ik denk dat hij weinig zelfvertrouwen heeft en te veel op mij leunt iets anders weet ik niet te bedenken. Ik baal echt want als ik alleen ben dan kan ik niet rijden,hij loopt wel mee aan de hand overal mee naar toe en op de terug weg kan ik dan opstappen om terug te rijden naar de wei.Ik heb ook met een zweep gereden maar dat werkt ook niet.Heeft iemand wel eens hetzelfde meegemaakt of weet waar het aan kan liggen?

Apple

Re: ernaast dan loopt meneer maar erop dan niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 17:13

Klopt dat kan een vertrouwenskwestie zijn en ook wellicht onzekerheid en verlatingsangst.

Zit niets anders op dan te oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen . Geduld te hebben en tevreden zijn met kleine stapjes. Grote sporen of zweep zullen je hierbij weinig helpen vrees ik .

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 17:13

Ik verplaats het trouwens even naar RT .

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 17:30

Is dit probleem in de bak of buiten?
Inderdaad veel oefenen onder toezicht van begeleider. Sporen en zweep zijn af te raden, daarmee kan het vertrouwen van het paard alleen maar afnemen.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 19:28

Hij loopt dus wel met een ander op zijn rug, maar met jou er op loopt hij niet..Het probleem zit dan denk ik bij jou, op de een of andere manier.. Hij moet inderdaad dan meer vertrouwen in je krijgen! Als je alleen naar buiten wilt, nooit afstappen! Je kunt een aantal dingen doen: als ie niet wil lopen, gewoon blijven zitten en afwachten. Dit kan heel erg lang duren, maar op een gegeven moment zal hij toch in beweging willen komen, of willen eten oid. Op dat moment grijp jij in en je staat niet toe dat ie loopt, eet of wat dan ook. Daarna drijf je voorwaarts en kijk of hij een stapje in de goede richting doet. Na 1 stapje meteen overdreven belonen. Gaat ie stil staan, dan voorwaarts drijven. Geen reactie, dan wacht je weer, je hebt immers een hulp gegeven, daar wil je reactie op! En niet eten, niet achteruit of wat dan ook, alleen vooruit is de weg die hij mag gaan en niets anders.
Mocht dit nou niet lukken, ondanks engelengeduld, dan moet je overwegen om iemand achter je aan te laten fietsen als je naar buiten gaat. Je paard moet zelf lopen, dus niet achter iemand aan laten hobbelen. Neem iemand met lef mee, die je paard durft aan te tikken. Als ie stil gaat staan drijf jij, je geeft tegelijk een klakje met je tong en de persoon achter je geeft een heel klein tikje, genoeg om hem vooruit te krijgen. Als ie vooruit vliegt, even laten gaan (dit is nl. de reactie die je wilt, vooruit) dan meteen belonen en even ontspannen. Dit een heleboel keer herhalen, totdat hij zelf wil lopen. Altijd het positieve belonen, dus hoe klein het stapje vooruit ook is, meteen belonen (binnen 4 seconden). Hopelijk lukt het zo, veel succes!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 19:44

bedankt voor de tips en het is alleen buiten niet in de bak.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:59

ik had er heel even last van, ik kon altijd met haar op de weg naar een bak in de buurt, er was nooit egt iets wat ze eng kon vinden, maar het lag niet aan mij, het was namelijk in de winter en in de zomer had ze het leuk in de wei. want daarnaast stond de pony van de buren. mar in de winter is ze helemaal alleen op stal en wilde ze alleen nog maar naar de buren en niet de andere kant op naar de bak. toen heeft mijn vader de longeerzweep gepakt, omdat ik na 3 weken nog steeds niet zonder af te stappen naar de bak kon. ze wilde steeds de sloot in lopen namelijk. toen heeft hij haar van huis weggejaagd met de zweep en heb ik het hele eind ( 300 meter:P) gedraafd met bij elke pas een schop, en k heb haar een hele tijd flink moeten aanpakken en toen ik het gewonnen had kon ik gewoon met haar naar de bak.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:16

Denk dat je paard een loopje met je neemt Hij weet precies dat het hem keer op keer lukt en je zult een keer door moeten zetten tot hij wél doorloopt anders gaat 't nooit over!

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 10:32

Ik heb een stevige buitenrit gemaakt heb veel spierpijn,heb met sporen en zweep gereden.Ik merkte dat hij geen zelfvertrouwen heeft maar op de momenten dat hij terug wilde heb ik gescholden tegen hem en heb sporen en zweep gebruikt. Het werkte goed,voor een brug heb ik 10 minuten stil gestaan zo van wat wil je nou en uiteindelijk ging hij erover heen. Terug bij de wei wilde hij weer stoppen en heb met stem zweep en sporen hem weer aan het lopen gekregen,hij wilde vaak terug maar ik heb hem goed voorwaarts weten te houden.Hij is erg onzeker maar ik ga gewoon door dat is de enige methode.

lunablue

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 17:33

het is maar hoever je kijkt naar andere manieren. je kunt ook een manier zoeken waarop het paard meer vertrouwen krijgt dan hem gewoon door rammen waardoor zijn vertrouwen nog minder wordt.
maar goed ieder zijn eigen manier.....

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 17:39

Fijn dat het gelukt is en de spierpijn trekt wel weg

Je wordt hier vanzelf handiger in en over een tijdje ben je hem als het goed is voor, twijfel=erbij blijven. Dan gaat het vanzelf een stuk beter!

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 17:40

lunablue schreef:
het is maar hoever je kijkt naar andere manieren. je kunt ook een manier zoeken waarop het paard meer vertrouwen krijgt dan hem gewoon door rammen waardoor zijn vertrouwen nog minder wordt.
maar goed ieder zijn eigen manier.....

Zo te horen (lezen ) weet jij dat heel goed als ervaringsdeskundige. Geef dan eens dé diervriendelijke oplossing

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 17:42

Hangt ook nogal van je paard af welke benadering zou passen .

Een stevige tik als ie niet vooruit wil kan bij sommige paarden werken, andere paarden ben je dan helaas kwijt (in elk geval psychisch).

lunablue

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 17:47

mijn paard wilde ook nooit alleen naar buiten.... toen ben ik aan NH gaan doen (parelli) en nu rijden we buiten alleen met een touwhalster. zonder slaan met de zweep en zonder sporen. maar op basis van wederzijds vertrouwen en respect.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 17:55

Apple schreef:
Hangt ook nogal van je paard af welke benadering zou passen .

Een stevige tik als ie niet vooruit wil kan bij sommige paarden werken, andere paarden ben je dan helaas kwijt (in elk geval psychisch).

Inderdaad Gelukkig zijn er niet zoveel van die gevallen en in dit geval is het schijnbaar niet zo en aangezien hij bij de een wel meeloopt maar bij de ander niet lijkt me het niet handig om hem dan met nóg meer rust 'aan te pakken'.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 08:02

Ik rij met zweep en sporen hij wil nog wel proberen of hij terug kan maar het lukt hem niet.Gisteren een lange buitenrit gemaakt en echt overal heen geweest het ging erg goed.Zijn nieuwe verzorgster zat erop en die kreeg hem goed voorwaarts.

jacomijn1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:14

Blijkbaar wil hij niet met je samenwerken. Geef hem eens ongelijk. Wederzijds respect is hier ver te zoeken. Lees het boek maar eens van James Peace. "Begrijp uw paard". Misschien is er ook een andere weg om plezierig samen te kunnen werken.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 12:00

jacolien schreef:
Wederzijds respect is hier ver te zoeken.

Pfff, wat een overtrokken gedoe weer...
NH werkt ook middels dominantie he, want wat doet de leider van de kudde als er een paard niet meekomt? Precies, die jaagt hem naar voren naar de rest van de kudde. TS doet nu dus precies hetzelfde.

Sorry hoor, maar ik kan wel zo sch**tz**k worden van al die NH-talenten die anderen zitten becommentarieren over hoe ze met de paarden omgaan en zelf alleen met het braafste paard van stal overweg kunnen....

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 15:33

Hij wil wel degelijk voor mij werken maar hij heeft 3 jaar op het land gestaan en toen ben ik met hem aan de slag gegaan.Hij heeft wenig zelfvertrouwen ik weet dat het daar aan ligt het heeft niet te maken met niet willen werken voor mij.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 15:37

wederzijds respect is er ook en ik vind niet dat je eerst een aantal boeken moet gaan lezen en dan pas weten hoe je een paard voorwaarts krijgt. Een paard moet gewoon lopen als iemand dat wil, en hoe hij dan gaat lopen dat doet iedereen op een andere manier. Lukt het met een softy hand niet dan maar een iets hardere hand, daar krijgt een paard echt niks van hoor.Gewoon aanpakken als het nodig is.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 15:56

marleen_usar schreef:
wederzijds respect is er ook en ik vind niet dat je eerst een aantal boeken moet gaan lezen en dan pas weten hoe je een paard voorwaarts krijgt. Een paard moet gewoon lopen als iemand dat wil, en hoe hij dan gaat lopen dat doet iedereen op een andere manier. Lukt het met een softy hand niet dan maar een iets hardere hand, daar krijgt een paard echt niks van hoor.Gewoon aanpakken als het nodig is.

daar ben ik het mee eens hoor, misschien vind je in een boek enkel wat tips, die zeker wel nuttig kunnen zijn hoor, maar je zult het toch zelf moeten doen, en elk paard is de manier van aanpak anders.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 16:04

Een kind op voeden moet je ook zelf doen je kan er een boek over aanschaffen maar ieder kind is anders.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:41

Urielle schreef:
jacolien schreef:
Wederzijds respect is hier ver te zoeken.

Pfff, wat een overtrokken gedoe weer...
NH werkt ook middels dominantie he, want wat doet de leider van de kudde als er een paard niet meekomt? Precies, die jaagt hem naar voren naar de rest van de kudde. TS doet nu dus precies hetzelfde.

Sorry hoor, maar ik kan wel zo sch**tz**k worden van al die NH-talenten die anderen zitten becommentarieren over hoe ze met de paarden omgaan en zelf alleen met het braafste paard van stal overweg kunnen....

Amen _/-o_

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:03

Als ik het verhaal goed begrijp loopt dit paard zolang als hij jouw kan zien. Zodra jij echter op zijn rug gaat zitten is hij jouw =zijn steun/leider kwijt en wil/durft hij dus niet meer te lopen. Dit is een vertaalslag die het paard moet maken, en dat gaat niet alle paarden even gemakkelijk af. Hoe gaat hij buiten als je er niet voor/naast loopt? In de lange lijnen bv.?

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 12:32

Ik heb hem 1 keer goed aangepakt en de keren daarna was het staken over, gisteren voor het eerst zonder zadel gereden en het ging super.