Hoe trainen jullie een 4jarige??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miranda21

Hoe trainen jullie een 4jarige??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 11:42

Hoi,
Ik zie wel topics met hoe jullie een 3jarige trainen maar nu is mijn vraag hoe trainen jullie een 4jarige die een jaar onder het zadel is?
Ik heb namelijk een 4jarig paard en daar les ik 2 keer in de week een half uurtje mee en rijd zelf ook nog ongeveer 2 keer in de week.
De weg op doen we ook wel eens maar we zitten aan een drukke weg en mijn paard is zelf ook behoorlijk druk dus dan loop ik ernaast.
Ik wil wel eens weten hoe jullie een 4jarig paard trainen.
Groetjes Miranda.

Anoniem

Re: Hoe trainen jullie een 4jarige??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 11:45

Grote voltes, lange lijnen, tempo controle. Dat is meer dan genoeg voor een 4-jarige

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 11:48

Met oefeningen op B/L niveau enl laag en licht springwerk. Verder lekker het bos in. Ik probeer mijn training altijd vrij kort (halfuurtje) te houden, maar hem in deze tijd wel echt een beetje te laten werken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 13:05

Ligt er helemaal aan hoe hij loopt en ontwikkelt.
De ene vierjarige is nog slungelig en heeft wat meer tijd nodig, een andere is al goed in balans en daar kun je vrij veel mee doen. En ook afhankelijk van de geestelijke ontwikkeling en hoe leuk ze het vinden om voor je te werken.

In zijn algemeenheid: liever vaker kort werken dan minder vaak lang en het heel afwisselend en leuk houden voor je paard.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 13:18

Ik heb 1 keer les op mijn 4 jarige,
rijdt zelf ook een paar keer in de week intenseif en er word veel buiten meegereden,
eigenlijk van alles en heel afwisselend om zo een stabiel paard te krijgen !

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 16:49

Voorwaarts en tempowisselingen rijden, soepel maken in lijf voor voltes en achten te rijden... Balkjes lopen is ook een goede oefening. Wat buiten rijden betreft, misschien samen met iemand op een rustig paard rijden?

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 16:58

Citaat:
Ligt er helemaal aan hoe hij loopt en ontwikkelt.
De ene vierjarige is nog slungelig en heeft wat meer tijd nodig, een andere is al goed in balans en daar kun je vrij veel mee doen. En ook afhankelijk van de geestelijke ontwikkeling en hoe leuk ze het vinden om voor je te werken.

In zijn algemeenheid: liever vaker kort werken dan minder vaak lang en het heel afwisselend en leuk houden voor je paard.

Helemaal mee eens!
Mijn 4-jarige appie werk ik al stevig, ze loopt zo goed als elke dag. In de zomer 'savonds veel naar t bos geweest, nu het donkerder wordt buiten, in de bak.
Ik heb 1 keer in de week les, 1 keer in de maand spring(lees huppel)les en de rest van de week wissel ik dressuur en longeerwerk af.

michelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 17:06

ik heb ook een 4-jarige en het beste is niet te lang rijden rij je toch een uur dan moet je veel afwisselende oefeningen doen bv.: eerst vooruit rijden en dan proberen op te vangen dan voltes rijden enz. ... ik heb 2 keer les per week en rij zelf 5 dagen per week maar probeer echt zoveel mogelijk afwisselende oefeningen te doen want anders wordt je paard het echt moe en dan gaat hij blokeren groetjes en nog veel succes verder

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 19:52

Hoi hoi,
Bedankt voor jullie snelle reacties.
Wat jullie zeggen voltes rijden, lange lijnen, achten rijden, tempo wisselingen dat doe ik ook met mijn paard.
Alleen als ik op de ene lange zijde voorwaarts rijd en dan weer even iets anders doe en dan weer op die lange zijde kom dan doet ze het zelf, terwijl ik geen been geef.
Ze denkt heel erg mee, bijv als ik een 8 rijd en wil daarna gewoon een volte rijden dan wil zij een 8 rijden.
De weg op met een mak paard zou wel kunnen, maar mijn paard is behoorlijk dominant en let niet echt op een ander paard als die mee gaat en ik ben zelf niet zo'n held op de weg.
Ik weet van mezelf dat ik haar te vast ga houden, want als een vriendin van mij op haar naar buiten gaat gaat dat super maar ja die kan ook niet altijd.
Ik ga toch proberen vaker de weg op te gaan met haar bijv eerst maar aan de hand uitstappen.

Als ik zelf rijd op haar buiten de lessen om rijd ik ong een half uurtje. Soms iets langer maar lang geen uur.

Michelleke hoe wissel jij dan zoveel mogelijk af met je paard??

Groetjes Miranda.
Tips zijn echt van harte welkom!!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:35

hey mir! ik vind dat je unique goed traint en niet teveel van haar vraagt, wat jij doet kan ze zeker aan! afwisseling zoals naar buiten vind ik zelf heel belangerijk, je weet hoe gek bon kan doen als ik naar buiten ga maar hoe meer je oefent hoe beter het gaat, en buiten kan je ook gewoon trainen op den duur. komt heus wel goed, desnoods neem je haar eerst weer een hele stuk aan de hand mee, en het bos daar zou ik het liefst elke week heen gaan!
x roel

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:10

Ik rijd elke dag ong. 20 min á 30 min. Veeeeeeeeeeeeeel tempowisselingen, schakelen, buigen etc. Ik ga vaak met hem naar het bos (OHZ) en veel ernaast lopen enzo. aan heel veel dingen laten wennen zoals veel lawaai, flapperende plasticzakken, zeiltjes, slootjes hoe gek je het kunt bedenken...

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 21:59

Hey Roel, bedankt voor je reactie.
De weg op ga ik zeker oefenen, dat moet gewoon.

Hoi NathalieW: het bos in dat durf ik nog niet echt, want ik rijd mijn paard nog niet zolang zelf (dat is een lang verhaal als jullie dat willen weten moet je me maar even mailen) en het bos is niet dichtbij, kan er wel heen maar moet met de trailer en ze is alleen in de trailer geweest naar mij toe, en dat ging toen ook niet echt makkelijk, daar ga ik binnenkort mee oefenen dat ze eraan wend en er hopelijk zo in loopt.
Aan lawaai is mijn paard wel gewend want onze bak ligt vlak langs de weg en ligt naast de varkensschuur en die kunnen behoorlijk te keer gaan dus lawaai kent ze wel.
En wapperend plastic loopt ze elke dag langs heen van de balen hooi. Maar bedankt voor je tip.
Groetjes Miranda.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:13

Pasje wijken leren, en met 4 jaar krijgen ze ook een beetje balans, en controle over hun gangwerk, dus dan begin ik vaak met wat middendraf aan te leren, want meeste 3 jarigen snappen nog niet wat dat is.

Ook begon ik met Torro met wat meer oprichting, sneller op je been, en de middengalop.

En bezig blijven met die buiging, zeker op jongere leeftijd! Want buiging en stelling zul je nog vaak nodig hebben, als ze op jonge leeftijd niet hebben geleerd hoe gemakkelijk te buigen en in die buiging en stelling los te laten, heb je op latere leeftijd een probleem!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:15

Fijn hoor, zo'n intelligent paard, daar ga je zeker te weten nog blij mee zijn!
Probeer veel wachtoefeningen te doen zodat ze moet wachten op jouw hulp, bijvoorbeeld vanuit halthouden afwisselend wegstappen en wegdraven, in draf terugrijden naar bijna stap maar als ze je voor wil zijn rijd je weer actief weg, blijft ze wachten dan neem je haar netjes terug naar stap, rijd slangenvoltes met op de middellijn afwisselend een volte naar links of naar rechts... kortom: doe het tegenovergestelde van wat zij verwacht!
Maar ben vooral blij met zo'n intelligent paard, zodra je oefeningen aan gaat leren ben je er blij mee als ze dingen snel oppikken.

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 22:34

Hoi Urielle,
Bedankt voor je compliment en je handige tips die ga ik zeker uitproberen.
Ik vind het ook zeker fijn dat ze snel leert alleen het is soms ook wel last, want als ik dan net wat anders doe dan ze verwacht komt ze ook wat tegen de hand, ze loopt nog niet constant aan de teugel. Dat zijn we aan het oefenen, alleen dat vind ze nog moeilijk om constant aan de teugel te blijven.

Iemand nog meer tips??
Groetjes Miranda.

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 22:40

Hoi Angeliek,
Middendraf dat kent ze al heel goed, afentoe gaat ze over in galop maar al veel minder dan aan het begin.
Maar haar hoger instellen dat doe ik nog niet, want ze wil juist graag hoger ingesteld lopen, we zijn aan het oefenen lekker onspannen en constant wat lager te lopen en lekker in stelling.
Dat gaat al de goed kant op.
En dat blijven we zeker oefenen want wat je zegt jong geleerd is oud gedaan.
Aangezien mijn paard gauw dingen doet als ik het daarvoor een keer gedaan heb wil ik nog niet beginnen met wijken, want ze vind wachten moeilijk.
Maar we gaan dat binnenkort als ze beter kan wachten zeker een keertje doen.
Bedankt voor de tip.
Groetjes Miranda.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 23:55

mee eens met Urielle,

het ligt er helemaal aan of een paard het geestelijk en lichamelijk al aankan!
soms kan je paard het namelijk lichamelijk al aan, maar dan geestelijk niet.
Dat zal jij moeten merken aan je paard, daarom moet je goed kijken naar doen en laten.
vooral veel VWNW werk (Dat is nooit mis, ik werk mijn paarden en andere ook zo los)

Kijk gewoon goed naar het doen en laten van je paard, als hij zich gaat vervelen geeft hij dat snel genoeg aan en dan kan je bijvoorbeeld pasjes gaan wijken,gebroken lijnen mischien, en dat soort dingen.

Geeft hij aan dat het te moeilijk is, doe dan een stap terug.
Liever te rustig, dan te snel zeg ik altijd.

Edit; zoals je hierboven zegt wil dit paard graag hoog ingesteld, werk dan wat meer aan het VWNW dat hij goed over zn rug leert lopen.

Eerst de basis, de rest komt later.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 00:23

Uit ander topic (oh ik ben weer veel te lui om opnieuw te typen )

De vierjarige merrie die ik rijd loopt ook niet volgens een vast schema. Ze krijg wel elke week een aantal dagen vrij, 2 soms zelfs wel 3 dagen. Dan kan ze weer wat uitrusten want die trainingen kunnen soms best vermoeiend zijn voor zo'n jong beest. En ze moet er gewoon plezier in houden.
Verder rij ik 3 a 4 keer in de week, 20 tot 30 minuutjes. Langer rij ik (bijna) niet want als het goed gaat stap ik er gewoon af. Je kunt beter een half uur lekker gereden hebben dan een uur aan lopen modderen. Tijdens die trainingen werken we vooral aan de basis (logisch, het is een vierjarige) en oefeningen doen we alleen wanneer die basis die dag goed bevestigd is. Paard aan de hulpen krijgen! Dus een rustige trainingopbouw staat een beetje centraal. En het werkt goed, in 2 maanden zijn we alweer bijna L2.

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 08:54

Hoi Danifur,
We werken zeker aan het VWNW en dat gaat steeds beter, maar dat vind ze nog wel moeilijk en dan wil ze nog wel eens afwezig worden en meestal ga ik dan even een volte of een 8 rijden en dan let ze wel weer op en zakt dan weer lekker omlaag.
Ik doe ook liever rustig aan dan te snel, want anders komen we later in de problemen en daar zit ik niet op te wachten.

Hoi VValar,
Ik rijd ook niet via een schema en mijn paard staat ook 2 á 3 dagen stil (lekker in het land) en ik rijd ook bijna niet langer dan 30min.
En wat je zegt liever een half uur lekker gereden te hebben dan een uur aanmodderen.
Netjes dat je in 2maanden al bijna L2 bent.
Ik start nog geen wedstrijden met mijn paard, volgend jaar pas als alles lekker en goed gaat.

Bedankt voor alle tips die ga ik zeker proberen.
Groetjes Miranda.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 11:05

Mijn 4 jarige loopt vooral aangespannen, nu op ong L nivo enkelspan, tandem heeft ze gister voor het eerst in gelopen. Ze loopt ook nog 1 á 2x per week een kinderlesje. Onder het zadel loopt ze ongeveer op B nivo.

Ze is dus ongeveer 3 á 4x per week aan het werk.

margriet11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 12:56

Met een 4 jarige ben ik meestal na een half uurtje ook wel klaar.
Idd. B/L oefeningen. overgangen, tempowisselingen en leer ze vaak al halsstrekken gaan ze lekker ontspannen.
En natuurlijk heeft elk paard andere moeilijke punten.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:00

miranda21 schreef:
Hoi Danifur,
We werken zeker aan het VWNW en dat gaat steeds beter, maar dat vind ze nog wel moeilijk en dan wil ze nog wel eens afwezig worden en meestal ga ik dan even een volte of een 8 rijden en dan let ze wel weer op en zakt dan weer lekker omlaag.
Ik doe ook liever rustig aan dan te snel, want anders komen we later in de problemen en daar zit ik niet op te wachten.

Bedankt voor alle tips die ga ik zeker proberen.
Groetjes Miranda.

Nou, dat is een prima oplossing.
Ga zo door, en suc6 verder!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:42

Mijn vierjarige kocht ik met een nogal pijnlijke en extreem onbespierde rug dus daarom longeer ik hem veel.
De afgelopen tijd heb ik er op advies van de manueel therapeut nog helemaal niet opgezeten en vanaf donderdag ga ik beginnen met 1 dag longeren, 1 dag rijden, 1 dag longeren en 1 dag vrij. Dat rijtje blijf ik voorlopig herhalen.
Met een paard dat geen rugprobleem heeft zou ik het longeren en rijden omdraaien omdat rijden gewoon minder belastend is voor de pezen en banden.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:34

Net als elk ander paard.

Oftewel aangepast aan het paard. Er zijn geen richtlijnen hoe je een 4 5 of 6 jarig paard moet rijden. Dat verschilt per paard weer.
Dus als elk ander paard

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:37

Toch zijn er wel bepaalde richtlijnen. Het is vooral belangrijk om rekening te houden met de pezen en banden die worden veel minder snel sterk dan de spieren.
Juist bij paarden die heel erg af en uitgegroeid lijken is het verleidelijk om te hard te gaan.