Springen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PaardenMeisJ

Springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 13:07

Sinds kort ben ik naast dressuur ook gaan springen.Ik rij bij een manege en de laatste keer springen ging niet echt goed.
Ik zat op een pony die echt heel erg snel is.Ik spring de AA en de eerste drie hindernissen moet je in draf nemen.(das altijd zo) Maar dat deed die pony niet.Dus toen ben ik bij de eerste 3 hindernissen erlangs gegaan omdat de pony in volle galop was.De volgende springwedstrijd rij ik weer op die pony en ik zou graag willen weten hoe ik die pony rustiger kan houden. Hebben jullie een idee? Alvast bedankt!!

Rianne

Supawuv

Re: Springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:22

Heej PaardenMeisJ

Je moet heel goed in je zadel gaan zitten en je teugels goed strak houden (niet te strak). Zodat je je pony in houdt. Als hij/zij te snel gaat
doe je 1 rukje met je BUITENTEUGEL en dan weer los.
Een martingaal wilt ook wel is helpen
Ik heb ook AA gedaan maar ik zit nu gelukkig in de A.
Mijn pony wou de draf balkjes ook nie echt goed nemen.
Maar als je net voor de start gaat draven dan kan hij/zij rustiger gaan lopen,want heeft ze nog niet zoveel vaart.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes Sabrina
& een hoefje van Mistral

PaardenMeisJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 14:12

Bedankt! Ik zal het proberen!

PaardenMeisJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 15:40

Nog meer tips?

Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:08

Mijn paard is ook verselijk heet tijdens het springen, maar ik moet altijd wat lichter en naar voren gaan zitten dus meer in de verlichte zit, zodat ik ook de teugels goed op maat kan houden. Inderdaad een flinke ophouding op je buitenteugel en weer los laten, dit blijven herhalen. Doe dit eens in een dubbel sprong tussen de eerste en de tweede, zet hem op je buiten teugel stil en rij opnieuw aan, niet boos worden of gaan trekken. Nog een keer, en dan de dubbel weer helemaal springen. Je merkt dat je resultaat gaat krijgen, maar wel volhouden en herhalen.
Succes...............

Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:10

Nog vergeten te zeggen:
Juist als je zwaar gaat zitten activeer je je paard om naar voren te gaan, dus blijf luchtig en verlicht zitten.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 17:09

WD -> RT

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 17:14

Ik rijd ook wel is op een super druk *sterk* paard en dan springen is die echt niet meer te houden ik ga pas op de afzet naar voren (anders voelt die me helemaal niet zitten) en t helpt wel bij mij .

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:33

Tja, beetje pijnlijk misschien. Maar als je hem niet bij je kunt houden heb je hem dressuurmatig niet onder controle, helemaal als je gaat springen kunnen pony's enthousiast worden en merk je snel dat jij de controle kwijt bent.

Dus dressuurmatig verder oefenen, zodat je meer het tempo van de pony die je rijdt leert beheersen. Ook niet verkeerd, vraag je instructrice om je hierin te begeleiden. Vraag een keer tijdens je les of je een sprongetje mag maken zodat ze je precies op het goede moment kan vertellen wat je moet doen.

En in verlichte zit als je paard te hard gaat, hoe wil je dan het tempo van een paard voor de hindernis op je zit bij je houden? Met verlichte zit geef je je paard voor de hindernis alleen maar meer vrijheid lijkt mij..

Jadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:02

Bienotje schreef:
Tja, beetje pijnlijk misschien. Maar als je hem niet bij je kunt houden heb je hem dressuurmatig niet onder controle, helemaal als je gaat springen kunnen pony's enthousiast worden en merk je snel dat jij de controle kwijt bent.

Dus dressuurmatig verder oefenen, zodat je meer het tempo van de pony die je rijdt leert beheersen. Ook niet verkeerd, vraag je instructrice om je hierin te begeleiden. Vraag een keer tijdens je les of je een sprongetje mag maken zodat ze je precies op het goede moment kan vertellen wat je moet doen.

En in verlichte zit als je paard te hard gaat, hoe wil je dan het tempo van een paard voor de hindernis op je zit bij je houden? Met verlichte zit geef je je paard voor de hindernis alleen maar meer vrijheid lijkt mij..

Dat denk ik ook...

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:49

daar heeft Bienotje wel een beetje gelijk in...

maar dat hoeft niet altijd zo te zijn... nou ja gedeeltelijkw el gedeeltelijk niet...
het is wel zo dat je een paard dressuur matig 100% onder controle heb dat je hem tijdens de dressuur zonder moeite kan terug nemen..

maar er zijn pony's die zo happy worden zodra ze een hindernis zien en al helemaal als ze dr op af lopen...
wat je dan moet doen is het volgende (als je daar de mogelijkheid toe heb)

test eerst voor jezelf of het dressuurmatig helemaal goed gaat.. want de basis van springen in dressuur.

als dat zo eerst ga je eerst heel veel schakelen (tempowisselingen rijden)
zodat de pony goed op je hulpen word wakker geschud:P

daarna begin je met balkjes.. ga niet over een hindernis voordat de balkjes goed en rustig gaan..

als tie te hard gaat rij je voor die hindernis een volte tien meter en dan ga je er langs!

je mag hem niet toelaten te springen als tie er op af raced..

dat zijn ff de tips die ik nu 123 kan bedenken miss kan je het probleem nog beter uitleggen dan weet ik miss nog wel iets..

succes groetjes

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:51

ow ja en met balkjes lopen gewoon blijven lichtrijden (of doorzitten)en pas de verlichte zit gaan doen als tie rustig loopt..

en ik vind het maar een raar verhaal van het trg nemen in de verlichte zit...

want dressuur matig rij je een paard terug met je zit dus dat is een beetje krom...

ik heb altijd geleerd blijven zitten tot net voor de sprong... zeker als ze zo hard gaat..

of is niemand dat met me eens

RoxDoret

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:53

Promessa
IK BEN HET HELEMAAL MET JE EENS!
want die van mij doet het ook
en jij kan Doret ook aanpakken
luvyousomuch korsie

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:34

haha..muts...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 11:48

Promessa, je hebt wel gelijk. Dat niet altijd het probleem ligt dat dressuurmatig alles niet onder controle is. Inderdaad zijn er heel wat paarden die tijdens het springen overenthousiast worden.

Maar aangezien PaardenMeisJ aangeeft dat ze op een manege rijdt. Leg ik daar behoorlijk snel mijn twijfels bij....

Goudkuipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 13:24

Bienotje schreef:

Ik sluit me ook hierbij aan, maar waarom laat je de pony langs de hindernissen gaan ??? Zo stimmuleer je het weigeren/langs de hindernis schieten. Als je al voelt bij het aanrijden dat je pony te snel gaat zet haar dan gewoon op de volte VOOR de hindernis en neem haar terug, probeer het dan opnieuw.
Succes ermee...

Wat mij trouwens opvalt bij springlessen op manege's, is dat de ruiters de paarden/pony's nog niet eens fatsoenlijk dressuurmatig kunnen rijden, laat staan dat ze dan al klaar zijn om te gaan springen. Want ook voor de springsport blijft de basis het dressuurrijden !!!!
(ik wil niet zeggen dat alle manege's zo zijn hè)

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:57

wat Eusebio zei is niet helemaal waar hoor.. echt niet.. ik moet van mijn instructrice altijd terug zitten, het paard waar ik op rij is ook altijd heet..

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 19:48

zoasl ookal eerder gezegd volte rijden voor de hindernis als i te hard gaat. maar niet 1! als hij op die ene volte namelijk nog steeds zo druk is rij je er gewoon nog 1. heb jij hem in een volte voor de hindernis mooi in het tempo dat jij wil, een beetje naar beneden rijden en dán pas erop af rijden.

doe dat elke keer als i hard op de hindernis af gaat en gegarandeerd succes.

uiteraard kan dit niet op de wedstrijd maar je kan thuis wel mooi oefenen

succes!

PaardenMeisJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 13:03

Eusebio schreef:
Nog vergeten te zeggen:
Juist als je zwaar gaat zitten activeer je je paard om naar voren te gaan, dus blijf luchtig en verlicht zitten.

Ik dacht juist dat je zwaar in je zadel moest gaan zitten, dat zegt de instructrice van de springles teminste!

PaardenMeisJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 13:05

Bienotje schreef:

Ja, lijkt mij ook van die verlichte zit! Mijn instructrice zegt dat je juist zwaar in je zadel moet gaan zitten! In de galop gaat ie in de les ook altijd hard en als ik dan zwaarder ga zitten dan gaat ie al rustiger galloperen.

PaardenMeisJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 13:10

Promessa schreef:
daar heeft Bienotje wel een beetje gelijk in...

maar dat hoeft niet altijd zo te zijn... nou ja gedeeltelijkw el gedeeltelijk niet...
het is wel zo dat je een paard dressuur matig 100% onder controle heb dat je hem tijdens de dressuur zonder moeite kan terug nemen..

maar er zijn pony's die zo happy worden zodra ze een hindernis zien en al helemaal als ze dr op af lopen...
wat je dan moet doen is het volgende (als je daar de mogelijkheid toe heb)

test eerst voor jezelf of het dressuurmatig helemaal goed gaat.. want de basis van springen in dressuur.

als dat zo eerst ga je eerst heel veel schakelen (tempowisselingen rijden)
zodat de pony goed op je hulpen word wakker geschud:P

daarna begin je met balkjes.. ga niet over een hindernis voordat de balkjes goed en rustig gaan..

als tie te hard gaat rij je voor die hindernis een volte tien meter en dan ga je er langs!

je mag hem niet toelaten te springen als tie er op af raced..

dat zijn ff de tips die ik nu 123 kan bedenken miss kan je het probleem nog beter uitleggen dan weet ik miss nog wel iets..

succes groetjes

Nou, het probleem is gewoon dat ie gelijk in de galop aanspringt na het groeten. Hij blijft dan maar galloperen en daarom moet ik de eerste 3 hindernissen er langs gaan en hem in draf proberen te krijgen en hem vervolgens erover te laten gaan.Maar dat kan natuurlijk niet, de eerste 3 hindernissen er al langs gaan! Dan word je daarna al weer uitgebeld..Maarja, hij word ook bereden in de A en daar moet ie alles in galop doen. Maar bij mij dus niet!

PaardenMeisJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 13:12

Promessa schreef:
ow ja en met balkjes lopen gewoon blijven lichtrijden (of doorzitten)en pas de verlichte zit gaan doen als tie rustig loopt..

en ik vind het maar een raar verhaal van het trg nemen in de verlichte zit...

want dressuur matig rij je een paard terug met je zit dus dat is een beetje krom...

ik heb altijd geleerd blijven zitten tot net voor de sprong... zeker als ze zo hard gaat..

of is niemand dat met me eens

Ja, ik heb dat ook geleerd dus...maarja, de ander zegt weer dat je rustig moet gaan lichtrijden zodat ie moeilijker in de galop aan kan springen.

PaardenMeisJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 13:15

Isabellover schreef:
zoasl ookal eerder gezegd volte rijden voor de hindernis als i te hard gaat. maar niet 1! als hij op die ene volte namelijk nog steeds zo druk is rij je er gewoon nog 1. heb jij hem in een volte voor de hindernis mooi in het tempo dat jij wil, een beetje naar beneden rijden en dán pas erop af rijden.

doe dat elke keer als i hard op de hindernis af gaat en gegarandeerd succes.

uiteraard kan dit niet op de wedstrijd maar je kan thuis wel mooi oefenen

succes!

Ik kan thuis niet oefenen want het is een manegepony!

Goudkuipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 14:42

Als het een manegepony is, zie ik het somber voor je in (sorry). Jij kunt nog zo je best doen en al lukt het dat jij de pony op een gegeven moment wel rustig kan laten springen, de volgende onervaren ruiter verprutst dan alles weer voor je.

michelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 16:52

goed je benen aansluiten, goed in je zadel zitten en af-en toe met je buiten teugel ophoudingen maken (de teugel naar je trekken en dan weer wat losser laten) je probeert maar eens maar alvast veel succes bij je volgende jumping
groetjes