Ik zorg er altijd voor dat de paarden die ik longeer ook een beetje binnenstelling hebben ( dat wil zeggen,zich niet wegdrukken en echt op de cirkel lopen zoals ze dat zouden doen als ik erop zit),dit helpt al goed doordat je betere controle hebt (in mijn ervaring)
Als je paardje echt wegloopt en je kan derniet meer terugnemen kan je de circel verkleinen.dan word het moeilijker voor der om zo te blijven rennen en komt ze vanzelf terug na een tijdje ( niet te klein maken natuurlijk dat ze gewoon rond jou draait bij wijze van spreke en ook niet doen als ze de neiging heeft te bokken omdat dit dan gevaarlijk kan zijn voor je)
Weerstand bieden met de longe helpt natuurlijk ook..een ophouding maken (langer of korter) en direct hand ontspannen als ze dan ook terugkomt.Ook bij de techniek van het verkleinen van de circel geld dat als ze terug braaf en kalm is je der terug laat veruimen.
De longe is bij sommige van de paarden ook een manier om zich even te kunnen uitleven..dit moet echter geen gewoonte worden (laat der effe warm lopen in het begin maar je mag niet over je heen laten lopen)
Ook geld , bij alles wat je doet duidelijke stemhulpen gebruiken en op een zachte belonende toon spreken als ze iets goed doet.Op deze manier leer je der geleidelijk aan beter te reageren op je stem.
Hoop dat ik je iets verder heb geholpen
Groetjes!
Charlotte
(ps,mss bevestig je de longe wel fout..dat weet ik natuurlijk niet, als je longeert altijd de longe aan de buitenste ring van het bit bevestigen (door de binneste ring door) dan heb je veel meer controle.'k zou haar ook eerst met hoefdstelletje longeren als ze zo speels is wanneer je haar wilt longeren en laten werken (om der zich te laten uitleven volstaat een halstertje natuurlijk) want dat geeft toch ook een beter gevoel van controle..gebruik ook een zacht bitje =)