Longeer vraagje / tips

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

QueenBeeBee

Longeer vraagje / tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 22:11

Het is misschien niet echt rijtechnisch maar ik heb een vraag over longeren, en dan hoop ik nu niet dat ik hier verkeerd ben...

Ik heb vandaag mijn verzorgpaard weer gelongeerd, en dat wil ik ook graag vaker doen....... MAAR!

BB is nog al loperig, en jong en spelerig aangelegt. Heel gezellig maar met longeren heeft dat als uitwerking dat ze in het begin niet stapt, maar meteen gaat draven. Ik stap dan ook even in over het terrein.
Het lastige is dat ze snel begint te rennen, hard draven of galopperen. En ze is niet gemakkelijk terug te krijgen, voel me net de kerstman: ho ho hooooo ho ho hooooo...

Maar goed vandaag heb ik haar met een longeersingel en bijzet wel aardig aan het werk gezet, en dan gaat het stukken beter. Maar alsnog is ze erg loperig.....
Ik wil het wel blijven doen zodat het meer een gewenning wordt, dan gaat ze het ook beter begrijpen..

Heeft misschien iemand tips voor mij wat ik nog meer zou kunnen proberen zodat het beter zal gaan??

Lotti

Re: Longeer vraagje / tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 22:22

Ik zorg er altijd voor dat de paarden die ik longeer ook een beetje binnenstelling hebben ( dat wil zeggen,zich niet wegdrukken en echt op de cirkel lopen zoals ze dat zouden doen als ik erop zit),dit helpt al goed doordat je betere controle hebt (in mijn ervaring)

Als je paardje echt wegloopt en je kan derniet meer terugnemen kan je de circel verkleinen.dan word het moeilijker voor der om zo te blijven rennen en komt ze vanzelf terug na een tijdje ( niet te klein maken natuurlijk dat ze gewoon rond jou draait bij wijze van spreke en ook niet doen als ze de neiging heeft te bokken omdat dit dan gevaarlijk kan zijn voor je)

Weerstand bieden met de longe helpt natuurlijk ook..een ophouding maken (langer of korter) en direct hand ontspannen als ze dan ook terugkomt.Ook bij de techniek van het verkleinen van de circel geld dat als ze terug braaf en kalm is je der terug laat veruimen.

De longe is bij sommige van de paarden ook een manier om zich even te kunnen uitleven..dit moet echter geen gewoonte worden (laat der effe warm lopen in het begin maar je mag niet over je heen laten lopen)

Ook geld , bij alles wat je doet duidelijke stemhulpen gebruiken en op een zachte belonende toon spreken als ze iets goed doet.Op deze manier leer je der geleidelijk aan beter te reageren op je stem.

Hoop dat ik je iets verder heb geholpen

Groetjes!
Charlotte

(ps,mss bevestig je de longe wel fout..dat weet ik natuurlijk niet, als je longeert altijd de longe aan de buitenste ring van het bit bevestigen (door de binneste ring door) dan heb je veel meer controle.'k zou haar ook eerst met hoefdstelletje longeren als ze zo speels is wanneer je haar wilt longeren en laten werken (om der zich te laten uitleven volstaat een halstertje natuurlijk) want dat geeft toch ook een beter gevoel van controle..gebruik ook een zacht bitje =)

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 22:26

Mijn paard deed dit in het begin ook heel erg. Ze sloeg gewoon steeds de stap over. Dan trok ik haar gewoon meer naar binnen en ging meer voor de schouder staan. Als ze echt niet stopte hield ik gewoon de longe steeds korter zodat ze wel moest stappen. Ze deed dit ook veel erger als ik de longeerzweep erbij had, die moet ik nu nog steeds een beetje op afstand houden. Iedere dag liet ik haar gewoon op deze manier stappen, als je de longe kort hebt kunnen ze niet echt hard gaan en als ze eenmaal stapte en ik de zweep op afstand had bleef ze ook netjes stappen. Gewoon veel blijven longeren dan gaat het er vanzelf wel uit.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 03:17

Dat probleem had ik dus ook.
Ik heb mijn paard dus ook kleine rondjes laten lopen en het helpt echt.
Nou luistert ze echt goed als ik haar longeer

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 10:46

nou iik ga het proberen, maar ze rent meestal gewoon door als ik haar op een kleinere volte zet. En dan staat ze plotseling stil met haar hoofd naar me toe.

Maar goed misschien moet ik gewoon even doorzetten, want de draf ging heel braaf. En de galop aan 1 kant ook. en later ook stap, toen het loperige er wat af was. Tenminste dit was toen ze bijgezet was... Dus ik weet dat ze het wel kan.

Waarschijnlijk inderdaad een kwestie van veel doen en doorzetten..

Maar goed alle tips zijn welkom!!!

Oh trouwens ik heb een hoofdstel in en dan zo'n stukje eron met een ringetje, hoe noem je zo'n ding nou .....

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 11:13

Misschien helpt het als je in het begin steeds iemand mee laat lopen aan de buitenkant zodat ze leert dat ze gewoon altijd moet beginnen met stappen. Gewoon veel longeren dan worden ze meestal na een paar maanden een stuk rustiger.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 15:46

ja precies misschien moet ik het maar eens proberen met iemand erbij...

Ze liep wel erg fijn onder het zadel, nadat ik gister dus gelongeerd heb. Dus het heeft waarschijnlijk toch goed gedaan...

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:51

Veel goede tips zijn er inderdaad al gegeven, maar misschien dat je bij uit het zadel [UZ] geloof iK? NOg wel meer tips kan krijgen!