Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Bienotje schreef:Mijn gevoel zegt dat je als ruiter ´anders´ gaat zitten of reageren zodra je paard nageeft. Dat gaat heel snel, misschien ben je iets te gefocust op dat nageven, zodra dat gebeurt wil je dat zo houden en werk je misschien onbewust teveel met je teugels in oid.
Als ik zo lees volgt bij je na het nageven terugval in tempo. Daaropvolgt hangen in de teugels, ofwel.. Je paard is helemaal op t moment dat ie wil gaan nageven waarschijnlijk niet voorwaarts en aan je been (probeert ie dan onder het werk uit te komen?). Dus probeer je paard actief te houden, wees zacht met je handen en houd licht contact. Wees blij met de kleine stukjes dat ie nageeft, maar stel dit niet als doel. Je doel is oefenen dat je paard jouw hulpen accepteert zonder dat ie bv tegen de hand wordt enzo. En goed reageert op je been.
oprichting zou ik bij een jong paard nog niet van willen praten. Je geeft geen been voor oprichting, jij moet been geven om hem voorwaarts en onafhankelijk van je teugels op zijn eigen benen te laten lopen denk ik eerder.
Heb je les? Leg het je instructrice anders voor en vraag hoe hij/zij denkt dat je dit het beste kunt aanpakken.
Elskevree schreef:Nageven is een gevolg van correct rijden dus je moet je niet op nageven (oftewel hoofd naar beneden) concentreren. Concentreer je op de juiste reactie op been, zit en hand. Niet teveel en te hard met je hand (terug) werken. Het hoofd kan daardoor wel naar beneden gaan (als hij niet gaat staken) maar dan is hij niet correct nageeflijk. Goed les nemen is een must bij het paardrijden vooral als je nog niet veel ervaring hebt. Succes!
Citaat:Het hoofd kan daardoor wel naar beneden gaan (als hij niet gaat staken) maar dan is hij niet correct nageeflijk.
elmiran schreef:een van m'n pony's is nooit nagevelijk gereden(was een westernpaard) ik heb haar al weer een paar jaar en ben dit jaar al erg vooruit gegaan met dressuur(met een ander paard) dus reed ik de pony ook nog wel eens en heb haar geprobeerd nagevelijk te rijden. Iedere keer als je maar heel iets druk op de teugel had ging ze trager lopen, wat je ook deed...aansporen hielp niet. Ik heb haar toen een tijdje alleen maar goed voorwaarts laten lopen, uitgestrekte draf en toen merkte ik gewoon dat het dan veel makkelijker ging en ze in een tempo door bleef lopen. Ik heb altijd geleerd om eerst goed voorwaarts te rijden dan komt het nageven pas.

Urielle schreef:Patriesje, je moet je paard toch ook actief terug kunnen rijden dus het zijn toch twee totaal verschillende begrippen?
Paard loopt actief imo als hij lekker op eigen benen loopt met zijn achterbenen goed onder de massa door swingend, het tempo doet er daarbij niet toe en of je nu verzameld draaft of uitgestrekt dan moet dat gewoon behouden blijven. Vind ik.
. Goofy44 schreef:Als een paard niet nageeft, dan kun je overgangen, rechtrichten en voorwaarts rijden nooit goed gereden hebben.
Het rechtrichten van een paard kan alleen maar als een paard in balans gaat. Het paard moet van de hand weg en weer in de hand gereden kunnen worden.
Door halve ophoudingen (aanhoudingen) ontstaat er druk op de onderkaak, waardoor de mond van het paard opent. Door met de hand het nageven toe te staan, sluit het paard de mond weer. Het paard begint te kauwen.
Als het paard eenmaal nageeft met de onderkaak, dan kun je door de hand aan te houden, het nageven van de onderkaak vertragen. Het paard gaat hierdoor nageven in de nek. Daardoor kun je het paard in een houding laten rijden. Als het paard nageeft in de nek, moet de ruiter dit toestaan.
Als een paard niet nageeft, hoe kunnen alle andere reacties en oefeningen die worden uitgevoerd, dan goed zijn uitgevoerd ?