Kniebanden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FlairS

Kniebanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 21:13

Weet niet of het hier thuishoort of op medisch maar ik merk 't wel als het fout staat:

Ik heb op dit moment een ,,probeerpaard,,onder mijn hoede.Het is een zwarte 8 jarige ruin van 1.68m die onder zijn vorige eigenares Z1 is met voldoende punen voor de Z2.
In de omgang is het paard een verademing;Heel wat anders dan dat contactgestoorde merriebestand dat ik al sinds jaar en dag in bezit heb.Hij is zowel naar mensen als naar andere paarden toe zeer sociaal dus wat betreft het karakter zit het wel goed.Het probleem zit hem in de kniebanden.Hij sleept achter en is er op dit moment heel moeilijk bij te rijden.Hij is bijna 1 jaar ,,gereden,,door een meisje van 13.Ik kon me voorstellen dat hij,ondanks zorgvuldig opgebouwde training ,last heeft van spierpijn.Dit werd gisteren beaamd door de stalfysio en zij zegt dat ze de kniebanden weer sterker kan krijgen maar denkt dat de training die vooraf zal gaan aan het weer kunnen starten in de Z toch zeker 1/2 jaar zal gaan duren.Zou het paard inderdaad sterker te maken zijn of moet ik hem,met pijn in mijn hart,terugbrengen naar zijn eigenaar?

Qimm

Re: Kniebanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 09:25

Ik vraag mij voornamelijk af wat er met die kniebanden aan de hand is, als die beschadigd zijn zou ik ze zeker niet gaan versterken, dan mol je ze alleen maar. Ik zou niet alleen op de mening van de fysio afgaan, een MRI oid zal misschien meer kunnen zeggen over de juiste weg die bewandeld moet worden.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:20

Als het zeker is dat zijn kniebanden beschadigd zijn, is er niet erg veel hoop. Als je bedoelt dat hij slappe knieschijf-banden heeft waardoor zijn knie af en toe op slot gaat staan, is het een ander verhaal. Dan lijkt zijn been te lang waardoor hij hem naar voren moet trekken door het zand. Laat in dat geval je paard eens nakijken door een osteopaat. Die problemen ontstaan doorgaans doordat er rond de 3e/ 4e lendewervel een blokkade zit. Dat kan met 1 behandeling worden opgeheven.
Ik ben zelf fysiotherapeut / osteopaat voor paarden en heb hier goede ervaringen mee.
Maar als de kruisbanden van de knie beschadigd zijn is het een ander verhaal, dan hou je instabiliteit en kans op verdere beschadiging.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 11:14

Zijn knie gaat niet op slot maar als er een kuiltje of ies dergelijks is en hij zet daar een achterbeen in dan tilt hij zijn been niet hoog genoeg op om weer uit dat kuiltje te komen en lijkt t of hij struikelt(als je begrijpt wat ik bedoel).

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:36

Klinkt toch als een probleem vanuit de rug, ik zou hem zeker eens daarop laten nakijken. Niet om het een of ander maar volgens mij ben ik as. zaterdag voor een ander paard bij je op stal...

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 22:35

Ben jij degene die voor Only You komt?Het paard van Bianca?
Het probleem is eigenlijk alleen dat ik hem morgen 2 weken heb en dan moet besluiten of ik hem wel of niet koop.Als ik de koop niet door laat gaan denk ik dat ik hem morgen terug moet brengen.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 17:06

Ik ben een maandje geleden bij het paard van Bianca geweest, dat klopt. Ik heb me vergist, ben zaterdag bij een andere stal in Heiloo. (ben Fysiotherapeut en osteopaat voor paarden)
De naam stal sprenkeling kwam me bekend voor, maar dat is dus van het paard van Bianca. Gaat het daar goed mee?
Vandaag moet je dus besluiten wat je doet. Moeilijk zeg!
Heb je er een dierenarts naar laten kijken? Moeilijke keuze, misschien sleept ie met zijn achterbenen omdat hij toch wat mankeert, misschien alleen omdat hij vast in zijn rug zit, wat misschien makkelijk te verhelpen is.
Sterkte met je keuze in ieder geval. Ik hoop dat je de afloop nog laat weten.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:10

Wat het paard in het verleden kon is voor je besluit onbelangrijk. De uitspraak die je doet is algemeen. Er zijn tal van aandoeningen die je in de knie kan krijgen, met verschillende oorzaken en prognose op genezing. Als de aandoening is wat je aangeeft, kan je niet aan training en serieus rijden met dit paard denken. Ik zou het paard terug brengen naar de eigenaar. Bedenk dat er nog meer paarden zijn die bij je passen en die waarschijnlijk beter gaan.
Het is even doorbijten, succes.

FlairS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 20:15

Heb de eigenaar vanochtend gebeld en het verhaal uitgelegd.Mag hem nu nog een paar maanden blijven rijden en bekijken of er verbetering optreed.Ben daar toch wel erg blij mee.Heb hem vandaag gelongeerd ondanks een enorme plens water in de bak en dat vond hij helemaal te gek.