lengte buiging, en de loodlijn ? wat is dat!?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xSammyJo

lengte buiging, en de loodlijn ? wat is dat!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 19:16

Hoi!,
Ik lees altijd graag mee met heel veel topics, ook bij rijtechnisch.
Bij rijtechnisch hebben ze het vaak over de termen lengte buiging, en de loodlijn...maar ik heb geen idee wat dit is
Daarom snap ik de uitleg heel vaak niet
zou iemand mij misschien kunnen uitleggen wat dit is?
alvast bedankt
groetjes Samantha

xSammyJo

Re: lengte buiging, en de loodlijn ? wat is dat!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 20:05

Niemand die het mij uit kan leggen?

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:09

goede vraag
Hahah de loodlijn kan ik alleen bij wiskunde

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:12

loodlijn is de lijn van het hoofd naar beneden, als het hoofd voor de loodlijn is, is het hoofd te veel naar binnen. lengte buiging kan ik niet precies vertellen.

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 20:20

Bedankt sammie_44 !

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 20:20

Nicole288 heeft het me net heel goed uitgelegt over een Pb
bedankt! ik weet nu wat het is

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:26

sammie_44 schreef:
loodlijn is de lijn van het hoofd naar beneden, als het hoofd voor de loodlijn is, is het hoofd te veel naar binnen.

Volgens mij niet. Als je paard 'aan te teugel' loopt, en hij loopt zo dat als je er naast staat, zijn neus kaarsrecht naar de grond wijst, dus helemaal verticaal correct, loopt je paard goed op de loodlijn. Als hij te diep loopt, dus teveel met zijn kin op zijn borst, is ie achter de loodlijn. En te weinig 'aan te teugel' is dus voor de loodlijn. Dat lengte buiging heb ik ook nooit gesnapt. Net als 'halve' ophoudingen maken, is dat dan met 1 teugel ofzo?

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:32

Citaat:
Volgens mij niet. Als je paard 'aan te teugel' loopt, en hij loopt zo dat als je er naast staat, zijn neus kaarsrecht naar de grond wijst, dus helemaal verticaal correct, loopt je paard goed op de loodlijn. Als hij te diep loopt, dus teveel met zijn kin op zijn borst, is ie achter de loodlijn. En te weinig 'aan te teugel' is dus voor de loodlijn. Dat lengte buiging heb ik ook nooit gesnapt. Net als 'halve' ophoudingen maken, is dat dan met 1 teugel ofzo?

Je hebt de loodlijn perfect uitgelegd. Maar de lengtebuiging klopt niet. Lengtebuiging is de buiging over het hele lichaam van het paard/pony. Dus niet alleen de buiging in de hals, maar ook de buiging in het middenstuk/achterhand van het paard. Zo moet je bijvoorbeeld bij afwenden, travers, schouderbinnenwaarts genoeg lengtebuiging hebben.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:41

Wat Majo zegt is juist. Het gaat erom dat je een rechte lijn van de oren naar de grond kunt trekken aan de voorkant van zijn hoofd.
Lengtebuiging heb je nodig in bijvoorbeeld het wijken ( heel lichte lengtebuiging tot ongeveer niets) en vooral in de dressuuroefeningen schouderbinnenwaarts, travers, keertwendingenen en appuyementen. Zonder lengtebuiging kun je deze oefeningen niet goed uitvoeren. Het wil zeggen dat het paard als het ware inbuigt voor je been, dus als je bijv. een appuyement naar rechts rijdt, dat het paard dan aan de rechterkant voor je been is ingebogen. Het is een beetje moeilijk uit te leggen maar hier een plaatje van een soort lengtebuiging. Voor travers e.d mag er nog meer buiging zijn.
Afbeelding
Hier nog wat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lengtebuiging verkrijg je door een bepaalde samenwerking van je zit, been en het contact met de mond.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 07:24

VMR -> RT