Weigeren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vigour

Weigeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 17:07

Mijn verzorgpony weigert vaak. Haar eigenaar zegt dat ze veel steun van de ruiter nodig heeft als ze springt. We hebben meegedaan aan het clubkampioenschap, daar hoorde springen ook bij. Maar ik ben in 3 parcoursen bijna 3 keer ervan af gevallen. Vooral met oxers heeft ze veel moeite. Wat ik ook doe, als ze niet wil springt ze niet. Benen, begrenzen met de hand, het werkt allemaal niet. Ze moet over de hindernis worden 'gejaagd'. Stijlsprongen en kruisjes doet ze prima, maar zogauw ze merkt dat hij hoger staat stopt ze. Op buitenrit springt ze echter altijd. Het is puur alleen in de bak. We hebben les, maar de ene keer krijgt de een meer aandacht dan de rest, en omdat mijn pony de kruisjes prima springt gaat er meer aandacht naar de (jonge) paarden die het daar moeilijk mee hebben.
Heeft iemand tips om te zorgen dat dit beter gaat?

elmiran

Re: Weigeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 22:08

gewoon veel lage hindernissen springen zodat je pony meer vertrouwen krijgt. Misschien een keer een goed idee om haar vrij te laten springen. Mijn paard heeft er moeite mee om met mij erop te springen, aan het begin weigert ze om te springen, ik blijf het dan wel proberen en begin met een hele lage sprong. Als ze niet wil zet ik haar er gewoon korter ervoor. Als ze dan 2x heeft gesprongen lijkt het alsof ze ineens er meer vertrouwen in heeft en daarna kan ik gewoon alles makkelijk vanuit galop springen. Gewoon veel oefennen en dan krijgt je pony vanzelf meer vertrouwen in het springen.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 09:49

spring veel lage hindernissen zoals elmiran al zei. Verder goed vlot aanrijden en opgesloten houden tussen twee teugels. Goed been eraan en als ze dan springt ook heel duidelijk naar voren gaan zitten en teugels naar voren doen, zodat ze haar rug goed bol kan maken en veel vrijheid heeft boven de sprong. Misschien hou je haar te veel vast of kom je niet goed mee ofzo? dan vind ze het gewoon niet fijn om hoog te springen. En nog een tip zodat je er minder snel afvalt. Niet voorover gaan zitten als je pony nog een meter voor de hindernis is. Je moet echt pas als ze zeker springt naar voren gaan zitten, dus niet al voor de hindernis, want als ze dan weigert val je er veel gemakkelijker af.. Veel oefenen en vertrouwen van haar winnen. Misschien privé lesjes springen en inderdaad ook vrij laten springen. Niet te vaak springen, want dan is de lol er voor haar snel af. Ik denk dat ze door vrijspringen leert dat springen ook wel leuk kan zijn Je kan tijdens het parcour ook gewoon een tik voor de hindernis geven. Succes..

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 10:26

Ik heb dit probleem ook gehad met mn verzorgpony. Mn instructeur gaf als idee: ga dressuurrijden in een bak met hindernissen. Rij veel figuren, hou je paard aan het werk en met haar aandacht bij jou. Dan rij je op een gegeven moment zo'n figuur dat je precies voor de hindernis uitkomt, en je springt hem. Als je paard dan inderdaad de aandacht bij jou had, zal je paard springen. Belangrijk is daarbij dus wel dat jijzelf ontspannen bent, en rijdt alsof je al 80 hindernissen foutloos genomen hebt die les.
Groetjes, Lacuna

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:12

Als ze eindelijk springt niet te snel al beginnen met de hindernissen te verhogen. Gewoon vaak lage hindernissen blijven springen. En een priveles lijkt me ook wel verstandig. Inderdaad zoals Sfiejj al zei niet te vroeg al in de verlichte zit gaan zo val je er wel makkelijk af als je pony toch weigert. Niet te veel vast houden van voor, dat zie ik bij sommige mensen wel vaak. Veel geduld hebben en belonen als ze springt. Succes!

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:16

ik herken mijn pony hier ook in..gewoon vaak zoals iedereen al zegt lage hindernissen springen en als ze dan goed springt goed belonen. niet te snel omhoog zetten maar heel langzaam opbouwen. je paard moet springen ook leuk blijven vinden