Mijn paard met harde mond loopt door mijn hand heen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bombarie

Mijn paard met harde mond loopt door mijn hand heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 16:43

Mijn paard heeft altijd al een harde mond gehad, het boeit hem eigenlijk niets als je er aan zit maar dit is de laatste tijd nog wat erger geworden, toen ik begon met rond lopen en over de achterhand en dergelijke heeft hij een tijdje zwaar in mijn handen gehangen omdat hij steun zocht, dit is nu over maar ikheb het idee dat hij hierdoor wel nóg harder in zijn mond geworden is. Hij loopt wel mooi nagevelijk en is meestal licht in de aanleuning.

Hij loop superontspannen maar schuimt zowiezo nooit. Als ik een ophouding maak met mijn zit dan vertraagt hij , maar als hij geen zin heeft dan moet ik de teugels gebruiken, voor een ophouding van draf naar stap moet ik soms echt gaan hangen en lijkt het net of hij het niet voelt.

Vorige les vond mijn instructrice dat ik streng moest zijn die niet dat hij na de ophouding nog 20 passen doorloopt omdat hij geen zin heeft met als gevolg dat ik met mijn hele gewicht afentoe in zijn mond moest hangen om het hem duidelijk te maken. En hij wéét wel, maar afentoe wíl hij niet, dan is hij druk of loperig en denkt hij gewoon "bekijk het maar"

Streng zijn heeft dus geen zin want ik staf hem hier niet mee. hoe leer ik mijn paard direcht op de hulp te reageren, ik heb een hele dikke bustrens dat wel, maar een scherper bit lijkt me niet de oplossing. Maar als het zo blijft wil ik misschien een iets dunner koperen bitje kopen met een dubbele breuk, dan gaat hij misschien ook schuimen, ik heb nu een enkelgebroken stalen bit.

Kan iemand me helpen???

Mosea

Re: Mijn paard met harde mond loopt door mijn hand heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:48

ik herken mijn probleem er ook een beetje in!
ga dit topic zeker volgen!

Lotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 22:41

Ik zou echt een licht bitje aanschaffen (eentje met ringen die kunnen bewegen) hierop kouwen paarden beter en dat helpt toch al iets bij het accepteren van het bit.

Nu is jou probleem vrij simpel op te lossen..zo weinig mogelijk op de hand rijden en zoveel mogelijk activer vanachteren.Het is namelijk zo dat een paard dat zwaar weegt in de mond altijd ook zwaarder aangehouden word door de ruiter.ben jij heel licht en activeer je hem ,kan hij niet gaan hangen.

Als jij hem iets zwaarder rijd (wat heel begrijpelijk is omdat hij kracht zet en niet luistert) kan hij rustig door je teugelhulp doorlopen..je zet zoiezo al je kracht in om hem in te houden..dan voelt'ie het ook niet als hij doordramt.

Wat springruiters op onze stal doen is ook met veel impuls rijden en als het paard echt niet wil stoppen een ophouding houden met de buitenhand (trekken dus) voor een paar seconden en weer ontspannen.Als je van niet veel macht op het bit naar ineens veel gaat voelen ze dat.

Ik zou vooral ook je knieen goed aan je zadel houden en diep zitten.Probeer je lang te maken als je een ophouding wil maken en lichtjes achteruit te leunen..je handen hou je gewoon laag en je sluit ze

Het is moeilijk om los te geven als je paard drammerig is ( heb er ook zo 1) en het kan heftig zijn als je paard dan ook nog is fris is (ook het geval bij mij haha) maar je moet erdoor..ook al staan ze fris, blijven rijden met het been en echt zo ligt mogelijk in de mond zijn .

Ik zou trouwens wel onder begeleiding rijden de eerste week ..zo'n licht bit geeft ineens veel vrijheid..maar het is beter dan een bustrens..een paardenmond is niet hard van nature..die word hard gemaakt (geen persoonlijke aanval, kan ook zo ingereden zijn..ik wet niet hoe je precies rijd)

Ik zou dus echt heel los zijn en goed voorwaarts rijden maar toch door middel van zit en benen het tempo onder controle hebben (wat moeilijk is) als een paard geen reden heeft om door te drammen en meer vrijheid te vragen zal hij dat ook niet doen

Veel sucses =)

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 22:47

Zo goed aan het werk zetten dat ie blij is als ie een overgang terug mag maken!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 07:56

wat een heel goed bitje is is een rubberen stangbitje, en dan niet een hard plastic,maar een rubberen bit die je met je handen kunt ombuigen.
het is ene bitje met losse ringen erbij, die moet je echt gaan proberen!

ze zijn ook nog eens heel goedkoop,voordeel van zo'n bit is dat het heel lekker is voor een paard, het krijgt een goede temperatuur in de mond, doorbijten doen ze echt niet.

schuimen is trouwens niet verplicht hoor, mijn pony schuimt ook nooit en is juist heel licht in de mond( ik rijd zelf met een dubbel gebroken smal bitje)
kijk ook eens of je bit niet te dik is voor de mond, bij een te dik bit worden paarden ook vaak wat harder...

verder kort rijden, lekker aan t werk zetten, veel,heel veel overgangen rijden, en heel veel werken aan het lang en laag lopen...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 08:19

Een bit is zo hard als de ruiterhand zelf !!!

Als jij weet dat je met zachte hand rijdt en je paard reageert nu eenmaal zo op een dik bit dan kun je er best wel een scherp bitje inhangen.

Mijn paard reageert absoluut niet op dikke trensjes etc. Ik rijd met een dunne snaffle en daar luistert hij goed naar. Zolang jij zacht met je handen bent kun je jezelf en hem een hoop trek en plukwerk besparen als je niet zoveel moeite hoeft te doen.

Een keertje wat strenger inwerken op de mond is vaak dan al voldoende om voortaan een goede reactie te krijgen op zo'n bitje.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:02

Consequent zijn met je overgangen terug is een must ja, maar als hij niet wil met je hele gewicht in de teugels gaan hangen om hem terug te krijgen. Dat wordt een trekwedstrijdje dan?! Wel rare tip van je instructrice lijkt mij, zo krijg je paarden snel tegen de hand dacht ik tenminste.

En is dit niet tegenstrijdig? Paard hard in de mond maar toch nageeflijk en lichte aanleuning.

Volgens mij als je paard hard is in zijn mond is het de kunst om zelf zacht te zijn met je handen. Anders wordt het alleen maar erger en voorkom zelf dat je je handen teveel vastzet.

Als je met les merkt dat je er goed aan doet, ga verder met de methode van je instructrice. Als je daar geen vooruitgang meeziet, zoek dan iemand anders die hier wel ervaring mee heeft.

Volgens mij hardstikke moeilijk iets dat je correct moet aanpakken en zo snel mogelijk oplossen. Veel succes in ieder geval!!

MSDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:09

als een paard sterk in de hand is, moet je ervoor zorgen dat jij zelf niet ook sterk in de hand wordt, je moet heel consequent zijn, HO=HO! dus veel overgangen rijden, om em lichter in de mond te maken. dit doe je uiteraard niet door em steeds op de rem te trekken maar je rijdt trug door diep te gaan zitten, je been hou je er wel aan en met je hand zorg je er wel voor dat ie niet sterk in de mond wordt, dit dmv halve ophoudingen. maar absoluut niet gaan trekken! daar worden ze juist sterker van!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 15:03

Idd heel licht in de hand zijn en proberen op gewicht terug te rijden, loopt hij door een ophouding maken en weer los, loopt hij nog door even kort en hard de rem erop en gelijk weer los. Eventueel beginnen in stap op een stuk waar je hem tegen de omheining kan zetten als hij door blijft duwen. Ho is ho. Niet gaaan hangen, dat verlies je gegarandeerd en je paard wordt alleen maar stugger van voor.

Bij overgangen van draf naar stap kun je proberen of het helpt als je hem eerst op een klein voltetje draait (6 m. ofzo) en dan terug neemt, zoveel mogelijk op je zit en indien nodig op de hand. Van daaaruit kun je hem ook evt. nog tegen de omheining zetten als hij echt doordramt.

Eerst het basisprincipe ho is ho erop en dan verder verfijnen zodat je die hand niet meer nodig hebt.
Succes.

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:17

Niet terugtrekken, hangen in de teugels nodigen het paard alleen maar uit om meer tegendruk te geven, zeker als ie al zwaar in de hand is. Probeer inderdaad de achterhand extra te activeren en paard los te maken door veel voltes te rijden, voltes sluiten en extra stelling naar binnen en naar buiten te vragen. Het paard moet zelf z'n hoofd dragen. Bij overgangen terug kort een hele ophouding maken, en daar mag je best steng in zijn, maar niet langer dan een paar seconden. Reageert het beestje niet, dan lang doorrijden totdat ie inderdaad blij is als ie terug mag.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 11:57

geen recht bit of bit met ;losse ringen, maar gewoon een dubbelgebroken trensje is zowiezo veel beter voor zo'n paard

als hij zo doordramt, halthouden en dan achterwaarts zetten, dit enkele keren herhalen.
als je dit een paar keer zo gedaan hebt zal hij bij de volgende ophouding denken dat hij weer achterwaarts moet, en dus beter terugkomen op je ophouding.
aan je avatar te zien rijd je een tinker, die blijven over het algemeen wel wat sterker, en zullen idd snel hun gewicht in de strijd gooien als het ze even niet zint.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 12:13

Ik rijd ook een tinker, en wel eentje die zich ook flink sterk kan maken. Toch heeft ze een hele gevoelige mond. Ik rijd momenteel wel op een wat dunnere, dubbelgebroken bustrens maar dat doe ik ook omdat ze niet zoveel ruimte heeft.
Ook ik heb vaak gehoord dat ik strenger moet zijn enz. Het helpt allemaal niks.
Mijn paard heeft gewoon 3 kwartier nodig om goed los te komen. Tot die tijd rijd ik ook met een licht contact en rijd veel tempowisselingen en figuren en overgangen.
ik heb haar weleens recht op het schot afgereden en dan voor het schot een hele ophouding gegeven, als ze niet halthoudt, loopt ze tegen het schot op. Werkte voor haar best goed. Verder als de overgang niet goed lukte, gewoon herhalen, herhalen, herhalen. Desnoods op dezelfde plek. Maar toch niet laten verleiden om te gaan trekken.
Ik ben er nu achter dat of ik nu "streng ben", veel trek, of dat ik gewoon met een licht contact losrijd, ze na 3 kwartier nageeflijk wordt. Dan kan ik haar op minieme hulpen rijden, halthouden, achterwaarts, wijken, super gewoon. En als ik mezelf voorneem om niet te trekken en geduldig te blijven, gaat het net zo goed en misschien wel beter en ik blijf er zelf veel vrolijker bij (en mijn paard ook).
Ach ja, een paard kan nooit harder trekken dan ik doe...
Maar ik weet hoe moeilijk het is om je niet te laten verleiden om toch maar wat harder te trekken!!!

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 18:11

Heel erg bedankt voor de tips. Het gaat al beter, het zijn zo van die kleine dingetjes, als ik heb bijvoorbeeld terug rijd op mijn zit, van middendraf naar een rustig drafje, en ik wil daarna naar stap denkt hij "bekijk het maar" ik denk dat ik toch een ander trensje ga kopen omdat die bustrens wel heeel erg dik is, en dit nodigt naar mijn idee toch wel uit naar een partijtje hangen. Dit doet hij trouwens niet altijd, het zijn zo van die momenten, als hij moe wordt of als we juist net aan het losrijden zijn. Ik blijf streng en wacht gewoon tot het helemaal goed komt, het is ook maar een klein probleem dat afentoe opspeelt, bedankt voor de tips en ik wacht er rustig nog een paar af!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:58

Nou hier is er nog 1 wat heel belangrijk is als je een overgang terug maakt is dat je niet gaat trekken maar dat je een ophouding maakt en daarna weer ontspant.Is best lastig in het begin want je wilt stappen maar probeer het maar eens niet vast houden maar een ophouding en weer ontspannen en dan ook nog zwaar zitten en je been er aan houden.Het geeft trouwens niets hoor als je paard er wat langer over doet om terug te kmen als hij dan maar wel op de goede manier terug komt dan is hij wel braaf en mag je ook gerust eens belonen om hem te laten weten dat hij het goed gedaan heeft.Verder gewoon lekker zo door rijden heel veel overgangen rijden en veel schakelen in de gangen.En veel figuren rijden maak hem lekker los.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:53

Helemaal mee eens! Vaak moet ik voor mijn eerste overgang naar het halthouden wel 6-8 ophoudingen geven... zodra ze ook maar ietsiepietsie reageert, geef ik al na. De tweede en volgende keer gaat het steeds sneller. En inderdaad belonen als ze reageert!

momenteel kunnen we overigens niet oefenen. Mijn lomperdje staat op rust, ze zit in de lappenmand...

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 00:10

Haha, echt een tinker. Ik heb ook heel wat met bitten gewisseld. De mijne is ook vrij hard in de mond èn sterk. Ophoudingen heeft ze nooit geleerd, nou ja, nu begint het wat door te dringen. Enfin, ik rijd met verschillende bitten ter afwisseling. Thiedemann van rubber (ongebroken dus) met kinketting. Rubberen D-trens (gebroken) en Argentaan gebroken trens. Ieder paard is anders maar een tinker is bijzonder. Ik kan niet met een heel korte teugel rijden, ze heeft een behoorlijk zware hals, niet heel kort, en wil regelmatig strekken wat oké is hoor. Dan briest ze ook veel waarvoor ze blijkbaar de ruimte wil anders gaat ze headbangen....
Toen ik van de winter in de binnenbak op dressuurles zat werd mij ook verteld dat ik strenger moest zijn

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:19

Nou dat herken ik!
Ik heb nog in de aanbieding:
een superduur K&K Correctiebit (miskoop van de maand, gelukkig inmiddels doorverkocht)
Tiedeman stang met kinketting (vond ik wel aardig maar zij niet..)
mooie dikke koperen watertrens (was nog te klein ook. Nee bied maar niet want hij is versleten)
Nog zo een maar dan dubbelgebroken (idem)

Nu rijd ik een dubbelgebroken bustrens en zoek ik een andere instructeur. Inmiddels val ik in de grote-matenafdeling (14,5 cm) dus de keuze is wat kleiner. Misschien wel goed..Doe er buiten overigens wel een martingaaltje aan.

O ja, wel eens in de les gehoord? "Trek hem in de krrrullll"
Misschien moet iemand maar een topic starten met foute lesmethoden.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:44

wel eens geprobeerd bitloos te rijden? mijn paard is altijd stierlijk vervelend als ze een bit in heeft. hoofd omhoog teugels uit me handen trekken, aan de teugel lopen alleen als zij er zin in heeft of moe is en niet te vergeten bit vastpakken. ik rij zoveel mogelijk bitloos en dat gaat perfect alleen met de les gebruik ik nu nog een bit. ik noem dit ook me wekelijkse lesje vechten. heb er een tandarts naar laten kijken was niks mis met d'r. ze gaat gewoon in verzet. in het begin toen ik ze had ad ze geen rugspieren en bilspieren (flink verwaarloosd paardje) en heb ze door die training best wel zeer moeten doen. kijk naar jezelf als je van niks ineens je spieren moet gaan gebruiken. dit is allang al bij getrokken maar ze verzet zich er nog steeds tegen. ze wilt volgens mij ook niet toegeven dat aan de teugel lopen eigenlijk best prettig is. ik moet tegenwoordig eerst een half uur zelf rijden voordat de les begint. dan is ze al aardig moe en dan komt ze wel maar leuk is het niet om iedere keer weer in gevecht te moeten gaan. moet gewoon door blijven zetten volgens me rijinstructrice. en nooit eerder stoppen dan dat het me gelukt is. er komt een moment dat ze niet meer gaat vechten en dat ze zich overgeefd. het scheuren heb ik er inmiddels uit gekregen door veel overgangen te maken nu de rest nog!

Rambogirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 14:24

Ik heb ook 1 paard dat heel hard is op de mond, dit kwam door de oude eigenaresse die met haar nogal zware gewicht steeds in zijn mond ging hangen. Ik heb toen eerst een slofteugel geprobeerd maar daatr kwam hij tegen in opstand toen had ik een balansteugel geprobeerd en nu loop hij zonder mokken en heel licht met zijn hoofd gewoon laag en ingebogen.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:43

Wat is een balansteugel?

Rambogirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 16:18

oliebol weer iemand de dat vraagt. Ik zal het uitleggen. Het is niet zo hard als een thiedemanteugel maar zit dus tussen de slofteugel en thiedemanteugel in. Je kan tegenwoordig ook geen balansteugels meer kopen wat heel jammer is maar ik weet wel dat ze "vroeger"voor over de 500 gulden verkochten en dan alleen in hele speciale winkels. Als je er 1 wilt moet je alle materialen bij elkaar zoeken. Ik kan je dan een foto mailen en dan kan je zo naar de schoenmaker toelopen.
gr Ramona

Kosten kunnen overigens wel over de 60 euro komen maar dan ben je nog minder uit als toen of als je hem speciaal gaat laten onderzoeken en betsellen natuurlijk!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 01:27

Oliebol? ik dacht dat domme vragen niet bestonden...

Ben wel heel benieuwd naar de foto, dus als je hem wilt mailen: graag!