Vragen mbt Scheefheid/Rechtrichten..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Auky

Vragen mbt Scheefheid/Rechtrichten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 13:33

Toevallig kwam ik een paar dagen geleden op de website van AdB terecht, en begon hier en daar eens wat te lezen:

Citaat:
Typische problemen en verschijnselen bij een niet-recht gericht paard zijn bijvoorbeeld:

het niet-vierkant halthouden
het hoofd dat verkeerd kantelt
het schuin achteruitstappen

De hierboven genoemde punten zetten mij aan het denken.
Toen ik mijn paard (Friese ruin, nu 13 jaar) net had, kantelde hij het hoofd ook heel erg tijdens het werk.
Nu (een jaar later) doet hij dat gelukkig niet meer.

Wel vindt hij het recht achterwaarts gaan nog erg moeilijk en als we halthouden, is dit inderdaad niet vierkant.

Nu heb ik dus inderdaad het vermoeden dat mijn paard 'scheef' is.
Voordat ik dit verhaal over scheefheid las op de site van AdB, was ik een paar keer per week vrij intensief bezig met dressuurtraining, wat (naar mijn idee) toch vrij goed ging.
Nu las ik dus op de website dat je een niet-rechtgericht paard niet correct 'laag' kan rijden, aangezien hij dan niet goed verzamelt en dus teveel op de voorhand zou lopen.

Ik schrok hier wel van. Ik heb gelukkig volgende week weer privéles en ga een oplossing proberen te zoeken met mijn instructrice.
Heb zelf namelijk geen idee hoe dat rechtrichten in zijn werk gaat en hoe ik dat aan moet pakken.

Kan ik nu het beste de dressuurtrainingen even stilleggen, tot volgende week als we op les gaan? Of weet iemand goede oefeningen voor mijn paard?
Wie zegt trouwens dat mijn paard uberhaupt wel echt scheef is, of dat het een andere oorzaak kan hebben?
(Zal eens een foto van zijn achterhand maken zoals die ook op de site staan, misschien dat iemand die er meer verstand van heeft dan ik het daaraan kan zien?)

Wie helpt mij aan antwoorden op deze (vele) vragen?

Renate12

Re: Vragen mbt Scheefheid/Rechtrichten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:45

ik zou je niet meteen zo druk maken omdat je het ergens hebt gelezen. welke 4 jarige kan zich nou verzamelen? ik ken er geen een...

en als je paard scheef is, kun je daar het beste rustig aan werken. 90% van de paarden is hartstikke scheef en worden nooit recht gereden..

je kunt natuurlijk ook nooit van een 4 jarig een paard verwachten dat hij recht is. het dier heeft de tijd nodig om balans te ontwikkelen.
Ik vind de beredenering dat als je paard niet vierkant staat, niet recht is een beetje vreemd. Als ik op mijn paard zit en ik houd niet voorwaarts halt, staat ze namelijk ook niet vierkant;)

scheef achteruit stappen lijkt me meer een probleem van de balans.

voorlopig zou ik me dus nog maar niet zo druk maken, lekker voorwaarts rijden, tempiwisselingen, voltes, ac- lijnen zijn belangrijk voor een jong paard. probeer met je nageeflijkheid ook telkens te zorgen dat je paard even zwaar is aan beide teugels.

succes

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:50

Kijk eens op de site van www.paardenbegrijpen.nl Hier staat heel veel info over scheefheid en rechtrichten.

Mijn paard was bijvoorbeeld ook heel scheef(linksgebogen). Dat merkte ik doordat ze altijd rechts vastpakte en rechtsom veel moeilijker inboog dan links. Uiteindelijk ging ze zelfs onregelmatig lopen en bleek dat ze hoefkatrolontsteking ontwikkeld had.

Dankzij Marijke van www.paardenbegrijpen.nl heb ik geleerd wat rechtrichten inhoudt en loopt mijn paardje niet meer onregelmatig. Sterker nog ze loopt beter dan ooit, buigt bijna net zo makkelijk naar rechts als naar links, ik heb gelijke aanleuning op 2 teugels en ze gaat steeds beter op de achterhand lopen.

Succes met je paardje.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 13:54

Bedankt voor je (snelle) reactie!

Alleen gaat het hier niet om een jong paard, maar een 13-jarige

Tempowisselingen en voltes rijden we sowieso al vrij veel, dus dat zal het verschil niet maken.

Je zegt dat als je paard scheef is, je daar het beste rustig aan kan werken.
Hoe moet ik daar precies aan werken?

edit: Bar, bedankt voor de link. Ik ga er even goed voor zitten

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:58

Mijn paard is ook al 11. Zo zie je maar een paard is nooit te oud om te leren.
Hoe je nu precies aan die scheefheid kunt werken is via de PC haast niet uit te leggen.
Ik krijg van mijn instructrice veel oefeningen. Dat begon met het rijden van veel bujitenstelling en oefeningen om te voorkomen dat ze op de binnenschouder valt. Inmiddels zijn we veel bezig met zijgangen.

Echt goede instructie van iemand die verstand heeft van rechtrichten is denk ik de enige goede remedie.

Edit. mijn paard staat ook op die site, onder trainingspaarden. Ze heet Morgan.

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:59

@ auky: haha sorry, verkeerd gelezen , ik las 3 jaar!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:33

Er zijn verschillende manieren van rechtrichten. Maar als je niet weet hoe het in zijn werk gaat, zou ik zeggen, zoek goeie instructie op die je hierbij kan helpen en je het uit kan leggen, want het is wel zeer belangrijk!!!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 15:42

idd zijn de meeste paarden scheef, en zo lang je er geen aandacht aan besteed zal hij ook scheef blijven. Het is altijd goed om je paard recht te richten.

Ik zou wel gewoon rijden tot je weer les hebt, aangezien hij 13 jaar is zal hij al 10 jaar niet gecorrigeerd worden op zijn scheefheid dus zal een weekje extra niet veel uitmaken lijkt mij.

Ik hoop dat je instructeur je kan helpen bij het rechtrichten, ik bedoel als je al lang les hebt van deze persoon en hij/zij heeft er nog nooit iets over gezegd vraag ik me af of hij/zij wel ziet dat het paard scheef is, laat staan weet hoe je een paard goed kan rechtrichten en in balans kan rijden. Ik bedoel dit niet negatief hoor, maar een paard na 10 jaar ineens anders gaan rijden is niet 123 gedaan lijkt mij.

Succes igg !!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 21:36

Elk paard is in meer of mindere mate wat scheef, ze houden altijd een voorkeurskant hoewel je het verschil miniem kunt maken.
Het besef dat je paard scheef is, is prima, dan kun je er aan gaan werken. Het lijkt me echter niet nodig nu je hele training stil te leggen, het zal echt wel even duren eer je paard enigszins voor elkaar is.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:12

Als je het zeker wilt weten, laat je je paard toch gewoon eens controleren door een osteopaat? Alle paarden (en ruiters) zijn van nature wat scheef, sommige paarden houden dar wat vaste wervels en stijve spieren aan over, waardoor het steeds moeilijker wordt om zich los te laten. Als een paard zijn hoofd gaat kantelen wijst het vrijwel zeker al op een eenzijdige blokkade van de overgang schedel/ eerste halswervel.
Waarom niet even laten bekijken, als er niks gevonden wordt sluit je het lichamelijke/ medische aspect in ieder geval uit.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 15:12

Recht richten betekend voor mij dat je je paard aan beide zijden soepel hebt. Tussen een volledig losse linker- en rechterkant zit een recht paard. Naar mijn idee richt je je paard recht door zowel goed voorwaarts te kunnen gaan als zijwaarts.

Om mijn paard recht te richten ga ik dus 'krom' rijden