Citaat:Typische problemen en verschijnselen bij een niet-recht gericht paard zijn bijvoorbeeld:
het niet-vierkant halthouden
het hoofd dat verkeerd kantelt
het schuin achteruitstappen
De hierboven genoemde punten zetten mij aan het denken.
Toen ik mijn paard (Friese ruin, nu 13 jaar) net had, kantelde hij het hoofd ook heel erg tijdens het werk.
Nu (een jaar later) doet hij dat gelukkig niet meer.
Wel vindt hij het recht achterwaarts gaan nog erg moeilijk en als we halthouden, is dit inderdaad niet vierkant.
Nu heb ik dus inderdaad het vermoeden dat mijn paard 'scheef' is.
Voordat ik dit verhaal over scheefheid las op de site van AdB, was ik een paar keer per week vrij intensief bezig met dressuurtraining, wat (naar mijn idee) toch vrij goed ging.
Nu las ik dus op de website dat je een niet-rechtgericht paard niet correct 'laag' kan rijden, aangezien hij dan niet goed verzamelt en dus teveel op de voorhand zou lopen.
Ik schrok hier wel van. Ik heb gelukkig volgende week weer privéles en ga een oplossing proberen te zoeken met mijn instructrice.
Heb zelf namelijk geen idee hoe dat rechtrichten in zijn werk gaat en hoe ik dat aan moet pakken.
Kan ik nu het beste de dressuurtrainingen even stilleggen, tot volgende week als we op les gaan? Of weet iemand goede oefeningen voor mijn paard?
Wie zegt trouwens dat mijn paard uberhaupt wel echt scheef is, of dat het een andere oorzaak kan hebben?
(Zal eens een foto van zijn achterhand maken zoals die ook op de site staan, misschien dat iemand die er meer verstand van heeft dan ik het daaraan kan zien?)
Wie helpt mij aan antwoorden op deze (vele) vragen?