A-X-A grote volte, daarbij paard de hals laten strekken...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BelleFleur

A-X-A grote volte, daarbij paard de hals laten strekken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 19:37

Tja, het resultaat van die oefening was steevast een lager cijfer dan alle anderen. Ik heb al heel erg veel geprobeerd, en toch verbeterd het niet. Ook eraan werken met mijn instructeur levert voorlopig niet zoveel op, ofwel begrijp ik het niet, ofwel is er een ander probleem.

Mijn vraag is dus : welke hulpen geven jullie om je paard zijn hals te laten strekken, en als je wel eens een moeilijk paard gehad hebt op dat vlak, wat heb je er dan mee gedaan?

Bienotje

Re: A-X-A grote volte, daarbij paard de hals laten strekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 19:41

Leg eens precieser uit, wat is je probleem. Wil je paard niet de hals strekken, is het rustig blijven draven het probleem? Of kun je de volte met lange teugel niet rond krijgen..

Je heb iets te weinig info gegeven, dus kun je iets precieser zijn?

Als je lagere cijfers heb, neem aan dat je wedstrijd heb gereden. Had je daarbij geen nuttige opmerking gekregen of iets dergelijks?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 22:07

Wat is inderdaad precies het probleem? Wil je paard op de rechte lijn wel halsstrekken en op de volte niet? Of wil je paard zowieso eigenlijk niet halsstrekken?
Meer informatie over wat er niet lukt zou wel handig zijn.

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 22:12

Bij het halsstrekken is het vaak handig om je paard even met twee teugels te begrenzen, even tegen te houden. Na enkele seconden ontspan je beide handen en sta je toe (handen naar voren steken, zeg zo'n 2 tot 5 cm). Dit herhaal je een paar keer, veel paarden reageren hier fijn op. Voorwaarde is wel dat je paard lekker over de rug loopt, halsstrekken is wat dat betreft een soort controle-oefening.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 22:16

JoAnn schreef:
Tja, het resultaat van die oefening was steevast een lager cijfer dan alle anderen. Ik heb al heel erg veel geprobeerd, en toch verbeterd het niet. Ook eraan werken met mijn instructeur levert voorlopig niet zoveel op, ofwel begrijp ik het niet, ofwel is er een ander probleem.

Mijn vraag is dus : welke hulpen geven jullie om je paard zijn hals te laten strekken, en als je wel eens een moeilijk paard gehad hebt op dat vlak, wat heb je er dan mee gedaan?

Als een paard niet voldoende vanuit de achterhand en over de rug wordt gereden, heeft het ook niet de behoefte om hals te strekken.
Paarden ervaren het hals strekken als een beloning voor het harde werken vanuit de achterhand.
Dus ik denk dat het probleem meer in de achterhand gezocht moet worden. Als je veel overgangen rijdt en met voldoende tact en impuls rijdt, komt die 8 voor hals strekken vanzelf.

Let wel, tijdens het halsstrekken wel blijven rijden, waardeert de jury absoluut.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 23:54

Het niet strekken van de hals geeft een basisprobleem in de aanleuning weer, zoals Tienus al veel beter dan ik dat kan heeft omschreven. Een paard dat correct nageeflijk loopt volgt nl de hand van de ruiter en de ruiter geeft been bij om het paard er achter meer onder te laten komen en van voren meer op te richten. Volgt je paard die hand niet dan loopt het dus in een houding en niet werkelijk nageeflijk, daarom is het zo'n ontzettend goede oefening in de proef.

Ik zou als advies geven om eens kritisch naar je basis te kijken: Loopt je paard recht gericht EN op eigen benen EN met impuls door de bak? Een 'verreden' paard dat vast blijft zitten in die houding kun je stimuleren te zakken door met kleine beetjes ruimte te geven van voren, achter extra bij te drijven (let wel op je tact en tempocontrole) en enorm te belonen wanneer hij wil zakken voor je. Zo ga je beetje bij beetje meer teugel geven tot het paard uiteindelijk met zijn neusje over de grond wil. Balkjes lopen kan helpen voor het opbollen van de rugspieren, veel paarden laten hun hoofd ook zakken om de balkjes te bekijken. Ook het longeren met een pessoa kan helpen.

Succes!

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 14:54

Even ter verduidelijking : het is het halsstrekken zelf dat niet echt wil lukken. Dat we nog even te gaan hebben met die achterhand, daar ben ik me van bewust (en ik denk dat dat al een grote stap is). Ikzelf hobbel al meer dan tien jaar, maar eigenlijk ben ik nog maar een half jaar echt aan het rijden. Bovendien heb ik een paardje gekregen van 11 wat de jaren ervoor nooit echt goed gereden is geweest. De combinatie van minder ervaren ruiter en paard dat nog erg veel moet leren is natuurlijk nooit echt geweldig.

Ik leefde ook steeds in de overtuiging dat het paard je hand moest volgen en dat dat vanzelf komt, maar wou eigenlijk voor een groot deel checken of dit echt wel zo is. Wanneer we onder begeleiding rijden (en hij dus meestal toch beter achterin aan de gang is) lukt het niet echt beter, en op den duur begon ik aan mijn idee over dat hele halsstrekgedoe te twijfelen, vandaar dit topic.

Nu ja, hopelijk kunnen we snel nog meer vorderingen maken. We komen al van ver, en dit seizoen hadden we best mooie resultaten (2 keer eerste, 2 keer 2e, een keer derde en een keer elfde, toen de omgeving voor de jury interessanter was dan mijn proef), dus ik leef op hoop. Alvast bedankt allemaal...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:20

in de volte de hals strekken is veel makkelijker dan op de diagonaal !

als je paard niet goed halsstrekt, dan loopt je paard dus niet goed in aanleuning, dus moet je daar eens aan gaan werken met je instructie, en kom je er met je eigen instructie niet uit, neem dan een andere
dat het bij deze niet lukt wil niet zeggen dat deze instructie niet kan lesgeven, maar dat het waarschijnlijk niet zo klikt tussen jullie, jij moet snappen wat de instructie bedoelt, is dit vaak niet het geval, dan moet je een andere nemen die op een andere manier de dingen uitlegt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 12:57

ik had ook ooit een keer een vereden paard gekocht (6 jaar oud)
de eigenaar (een springruiter) kreeg het halsstrekken niet voor elkaar

ik ben toen (in een hoger draftempo als normaal) aan een lange teugel gaan rijden dus geen enkele druk in de mond (mijn teugels hingen in boogjes) en na een week kwam ze al iets meer naar beneden

wat ik ook deed was veel stappen in de duinen door het (zware) zand
omdat we ook wat hellingen tegen kwamen liet ze automatisch haar hoofd zakken om naar boven te klimmen
na 2 weken kon ze dus wel hals strekken

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 12:31

Urielle schreef:
Het niet strekken van de hals geeft een basisprobleem in de aanleuning weer, zoals Tienus al veel beter dan ik dat kan heeft omschreven. Een paard dat correct nageeflijk loopt volgt nl de hand van de ruiter en de ruiter geeft been bij om het paard er achter meer onder te laten komen en van voren meer op te richten. Volgt je paard die hand niet dan loopt het dus in een houding en niet werkelijk nageeflijk, daarom is het zo'n ontzettend goede oefening in de proef.

Ik zou als advies geven om eens kritisch naar je basis te kijken: Loopt je paard recht gericht EN op eigen benen EN met impuls door de bak? Een 'verreden' paard dat vast blijft zitten in die houding kun je stimuleren te zakken door met kleine beetjes ruimte te geven van voren, achter extra bij te drijven (let wel op je tact en tempocontrole) en enorm te belonen wanneer hij wil zakken voor je. Zo ga je beetje bij beetje meer teugel geven tot het paard uiteindelijk met zijn neusje over de grond wil. Balkjes lopen kan helpen voor het opbollen van de rugspieren, veel paarden laten hun hoofd ook zakken om de balkjes te bekijken. Ook het longeren met een pessoa kan helpen.

Succes!

Nou, ik ken wel paarden die niet echt op eigen benen lopen en zeker niet met impuls maar die het liefst al stofzuigend door de bak lopen....volgens mij doet het ene paard het ook wel gewoon makkelijker als het andere. Bij ulisse is het probleem dat ze wel strekt, maar naar voren, niet naar beneden. Ze moet dus dalen in de hals.

Bij mij werkt het goed om op de volte te gaan, buitenhand vast te houden, binnenhand te vragen, geeft ze na (volgt hand naar beneden) dan wat geven aan de buitenhand, volgt ze niet, opnieuw vragen met binnenhand tot ze het wel doet. Zo alsmaar oefenen. Met ulisse lukt het thuis nu goed. Je paard moet snappen wat de bedoeling is als ze het niet (niet al te letterlijk nemen aub!) uit zichzelf doet.

Yfande doet het echt supersimpel, blijkbaar niet goed genoeg voor een acht, maar bijna altijd een zeven.

BelleFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 20:46

Bedankt voor al jullie reacties. Even een update, inmiddels is mijn vriend bij een andere instructeur begonnen (hij rijdt op een hoger niveau en was aan andere instructie toe), en ook ik leer best wel wat van die man. Zo zei hij dat het "rek- en strekwerk" van de hals niet echt meevalt voor een paard dat dit nooit gedaan heeft. En wonder boven wonder, ik ben nu erg hard aan't werken op ontspanning, op eigen benen lopen (vroeger hing hij enorm) en meer voorwaarts-neerwaarts losrijden en we maken vorderingen. Gelukkig ben ik er nu toch weer even op gewezen dat Rome ook niet op één dag gebouwd is.