Probleem met doorzitten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eknein

Probleem met doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 18:13

Nou mijn probleem is dat ik gewoon weg niet kan doorzitten op mijn paard, want als ik ga doorzitten springt m'n paard gelijk aan in galop. Heb zondag een L1 wedstrijd waarbij ik best veel moet doorzitten, maar ik heb dus nu geen idee hoe ik dit moet aanpakken..
Ik oefen het al vaak/veel maar het helpt niet echt. Hij heeft echt een heerlijke draf, gooit niet zo hoog op tot dat ik ga doorzitten dan worden we allebei gelijk helemaal gespannen. En dan springt hij aan in galop.

Desiree

Re: Probleem met doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 18:15

En als je nu heel, heel langzaam draaft en je zit door. Wat doet hij dan? En stel dat hij dan wel blijft draven en je voert het tempo op. Wat gebeurt er dan?

Je geeft zelf al aan gespannen te zijn en het paard ook. Met die spanning ga je de mist in. Probeer los te blijven in je lichaam. Wat heel goed helpt is in en uit ademen. Vooral bij het uit ademen ontspant je lichaam namelijk goed.

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 18:23

okey ik ga er op letten, mijn instructeur heeft me er inderdaat ook wel eens op gewezen dat ik moet blijven ademen(ja dat doe ik nooit asl ik paardrijd ) als ik ga doorzitten).

Tja als ik heel langzaam draaf kan ik wel doorzitten maar zodra ik mijn been eraan leg gallopeerd hij aan..

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 18:39

Dan loopt ie waarschijnlijk niet goed genoeg over de rug! Je paard moet nageven op druk die je er met je been inrijdt. Dus je geeft been, je paard wil naar voren, jij vangt op, je paard geeft daarop na en blijft in hetzelfde tempo lopen, maar dan wat actiever.
Hij drukt waarschijnlijk zijn rug eruit op het moment dat jij gaat zitten en daarbij ook nog wat verkrampt. Blijf je dan wel ondersteunende hulpen geven of stopt alles zodra je gaat zitten?

Let erop dat je hem goed aan je been vanachter naar voren rijdt en houdt hem rond aan de voorkant. En daarbij veel schakelen (hoe gaat de middendraf trouwens?) en dan probeer je steeds een paar pasjes, maar houd hem aan het been! (Dus niet stil zitten en afwachten want zodra jij ineens been geeft denkt ie dat ie daarop moet aangalopperen). Als je gaat doorzitten en daarbij steeds schakelt dan houd je hem aan het been, dan valt ie waarschijnlijk minder snel in galop.

Aangalopperen kan een soort van onttrekken zijn, als je paard voorwaarts moet in draf dan denkt ie "jamaar galop is toch een versnelling hoger?" en dan vallen ze in zo'n sukkelgalopje. Wat je dan kan doen is goed opletten dat ie ook in dat aangalopperen goed aan je been is, dus zodra hij in galop valt, flink been geven en even volgas de bak rondsjezen. Hij moet namelijk wel een beetje aan je bit "blijven trekken"als het ware, over zijn rug naar voren blijven lopen. Door hem zo naar voren te rijden kan hij niet van het bit af. Als je dat een paar keer gedaan hebt kan je hem waarschijnlijk wat beter gesloten houden bij het doorzitten.

Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel, in ieder geval veel succes!

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 19:06

ik herken veel in je verhaal. Erg bedankt, met morgen rijden ga ik overal flink op letten

Linde90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 20:45

ik snap niet dat je een L1-proef gaat doen als je die nog niet eens thuis voor mekaar krijgt.

Dus eerst flink oefenen! Toch succes, ik hoop dat het goed gaat!

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 16:55

Lang verhaal, ik heb 6 jaar bij een manege gereden. Toen ben ik daar weg gegaan naar een andere manege om daar een paard te leasen . En nu ga ik meedoen met mijn leasepaard op die andere manege, dat moet nu want per 1 januarie ben ik daar geen lid meer. En toen ik me in de B opgaf gingen ze gelijk zeuren omdat ik vroeger daar altijd L1 reed. Toen had ik zovan ik wil een leuke dag en geen gezeur. En ik hoef echt niet te winnen hoor. Dus, deed ik maar in de L1 mee

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 22:25

En heb je al verbetering gemerkt verder bij het rijden?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:11

Oefenen, oefenen.. Ga eens, nadat je je paard lekker heb losgereden een hele les doorzitten. Houd daarbij je been lang met je hakken laag, desnoods zonder beugels. Dan moet je wel met je been lang en diep zitten. Voorkom dat je je benen om je paard heen gaat klemmen om te blijven zitten, daarmee verwar je hem met de hulp naar galop. Aangezien jij dan voortdurend been geeft is het mogelijk dat je paard dat als voorwaartse hulp opvat.

Wat dacht je van kleine stukken doorzitten proberen, bv lange zijdes alleen. Of korte stukken aandraven en terug naar stap en dat alles zonder te gaan lichtrijden.

korte stukken beginnen met oefenen en dat dus gewoon uitbreiden. Iedereen heeft het geleerd door veel te doen en er is echt geen trucje voor waarmee het opeens wel lukt...

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:10

Het klinkt alsof je paard zijn rug niet goed loslaat.
Door aan te springen in galop probeert hij zich te onttrekken en kan hij waarschijnlijk ontspannen.
Ik zou met losrijden eerst alleen maar lichtrijden. Dan een keer aangalopperen, linksom en rechtsom. Dan proberen om door te gaan zitten. Gaat hij weer in galop, dan terug nemen naar de stap en opnieuw proberen of nog eens aangalopperen. Het paard moet lekker los door z'n rug lopen, dan pas kun je ook lekker doorzitten. Als er geen verbetering is, zou ik toch e.e.a (zadel, rug) na laten kijken.
Oh ja, goede instuctie (ik weet niet of je die hebt) is ook belangrijk.

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:28

Zitles misschien waarbij er alleen op je ontspanning wordt gelet? Mij moet ook meerdere malen verteld worden dat ik mijn schouders moet ontspannen in de draf tijdens doorzitten. Hoe meer ontspannen je paard is, hoe meer ontspannen jij zit. Wanneer jij aanspant voelt het paard het en reactie is dan 'versnellen' omdat dat voor het paard prettiger is, omdat jij dan wel ontspant. Probeer maar eens een hele les zonder beugels of zelfs zonder zadel... (en als je het niet helemaal vertrouwd touwtje om de nek zodat je iets meer houvast hebt mocht dat nodig zijn )

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:58

Het is overigens wel waar wat dingetje hierboven zegt:
nooit eerder doorzitten dan wanneer het paard ZELF werkelijk loslaat in de rug en goed vanuit de achterhand loopt. Hij moet dan dus goed losgereden zijn en zijn spieren voldoende opgewarmd. Ga je voor die tijd doorzitten, dan wordt je onnodig veel in het zadel geschud waardoor je je paard nog eens te meer stoort in de rug waardoor je paard nog eens zijn rug verder naar beneden drukt zodat hij je niet meer zo voelt waardoor je nog WEER eens meer geschud wordt...... Een neerwaartse spiraal dus.

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:04

ik zou eens zonder zadel gaan rijden als je dat kan...zo voel je ook beter de rug aan van het paard en moet je wel doorzitten....als je dat niet super durft kan je het eens proberen zonder beugels dat kan ook al wel helpen en dan gewoon aan de teugel en als hij gaat galloperen gewoon terug nemen en door blijven zitten en blijven oefenen...dat is gewoon iets wat hij moet leren waar je geduld bij moet hebben