Problemen met haar hoofd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Coconuts

Problemen met haar hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 16:51

Hallo,
Ik heb een vraagje over het hoofd van mijn paard.
Als we aan het rijden zijn gaat het de ene keer goed en de andere keer is het helemaal mis (ze is in mei 3 jaar geworden en word dan ook sinds mei bereden).
Met mis gaan bedoel ik dit:

Afbeelding
(even mn hoofd bewerkt i.v.m. reactie's over mijn charmante kop )

Je zult vast wel zien dat ze haar hoofd ineens heel hoog gooit, is niet te missen. Dat is dus het probleem. Als we lekker aan het stappen zijn is er niets aan de hand. Op sommige stukjes wil ze ook al aardig zakken, helemaal als ze en beetje warm word. Maar zodra ik ga draven word dit meestal het resultaat. Hoog gooien, tempo omhoog en gaan.
Ik weet niet meer wat ik nou moet doen. Ik heb al een paar keer geprobeerd om mn handen op verschillende plekken te houden (vandaar dat ik ze op deze foto nogal laag en bij mn been heb) om te kijken of ik haar dan een beetje naar beneden kan houden, maar helaas geen verandering.
Ik krijg vanaf het einde van de maand ongeveer les. Daar zijn we nu wel aan toe, want ik heb nog nooit een paard 'doorgereden'. Ik heb niet veel vragen want alles gaat zijn gangetje en ze pikt alles prima en snel op.
Ook hoeft ze van mij echt niet in de krul, als ze maar een beetje laag blijft..

Ik hoop dat jullie een goede oplossing voor mij kunnen bedenken

Sjoert

Re: Problemen met haar hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 16:53

VMR -> RT

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 16:55

sorry..
bedankt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 17:11

Is het hoofd van het paard nu een probleem of van degene die er op zit, want dat hoofd lijkt mij veel problematischer.......

Jouw beschrijving klinkt als een rugprobleem. In de stap is er nog niet zoveel beweging, maar in de draf (lichtrijden) veel meer en kennelijk voelt ze dan pijn, waardoor ze dus weg wil lopen. WAnt zo lossen paarden al hun problemen op: door weg te vluchten.

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 17:16

Desiree schreef:
Is het hoofd van het paard nu een probleem of van degene die er op zit, want dat hoofd lijkt mij veel problematischer.......

Jouw beschrijving klinkt als een rugprobleem. In de stap is er nog niet zoveel beweging, maar in de draf (lichtrijden) veel meer en kennelijk voelt ze dan pijn, waardoor ze dus weg wil lopen. WAnt zo lossen paarden al hun problemen op: door weg te vluchten.

Ik weet het niet daarom vraag ik het hier

Ik weet niet of dat hetzelfde probleem nog zou kunnen zijn, maar ze doet het ook bij het doorzitten (sorry als het een domme vraag is ).
Maar het is ook zo dat ze het de ene dag wel doet en de andere dag niet. De man die haar in heeft gereden zei dat het lag aan het bit. Toen hebben we het met deze side-pull geprobeerd en nu zijn het alleen nog een aantal 'vlagen' wanneer ze het heeft. Ze heeft (volgends hem) verkeerde dingen met het bit 'meegemaakt'. Zo zei hij het.. (Ze is namenlijk al een paar keer bereden geweest voordat wij haar kochten maar wij zijn gelijk gestopt en hebben haar niet meer laten berijden, of zelfbereden totdat ze 3 werd).

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 17:19

Owja, ze reageerd er trouwens niet op als je aan het poetsen bent of als je gewoon met je hand over haar rug gaat. Ook als je zonder zadel op haar gaat zitten blijft ze heel ontspannen en rustig staan. Ze valt nog net niet in slaap
Zou het dan alsnog een rugprobleem kunnen zijn?
In de galop doet ze ook niet zo raar trouwens..

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 17:24

Even de les afwachten, want een paard aanrijden is erg moeilijk! Daar had je volgens mij dan al mee moeten beginnen.
Ik kan op de foto niet goed zien hoe het bit erin zit, het lijkt heel hoog te hangen, klopt dat? Het zal wel een westernoptoming zijn, dat ken ik niet. Misschien eerst een neusriem met sperriem proberen zodat het bit wat rustiger in de mond ligt?

Verder kan ik alleen maar zeggen, uit de mond blijven en voorwaarts aan het been rijden. Wat Desiree zegt klopt wel. Misschien heeft ze niet zozeer pijn als dat ze niet weet hoe ze haar rug moet gebruiken onder het zadel of misschien werk je teveel in met je hand.

Als ze goed in balans loopt en over de rug dan kan ze vanzelf haar hoofd laten zakken zoals ze dat in stap ook al doet. Let eerst niet op haar hoofdhouding, gewoon voorwaarts laten reageren zodat ze haar hals als het ware wat langer wil maken. Niet gaan trekken of wat dan ook met de teugels doen. Misschien kan je haar eerst bijgezet longeren zodat ze eerst zonder jou gewicht leert nageven.

Een jong paard moet nog leren wat de hulpen zijn, dus net zo rijden als op een verder doorgereden paard werkt gewoon nog niet. Verder zou ik op zo'n jong paard nog helemaal niet aan doorzitten denken! Klinkt allemaal een beetje of ze niet goed genoeg aan het been naar voren wordt gereden, dus misschien kan je daar het beste mee beginnen. In galop loopt ze misschien wat voorwaartser? In draf kan je dan een paar pasjes laten vertrekken, op je zit weer terug laten komen, weer naar voren rijden, veel overgangen op je zit maken zodat ze lekker over de rug kan gaan lopen. Hou het simpel! Als het een rugprobleem is dan zou ze het denk ik ook in galop vertonen.

Succes!

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 17:36

WowAmigo schreef:
Even de les afwachten, want een paard aanrijden is erg moeilijk! Daar had je volgens mij dan al mee moeten beginnen.
Ik kan op de foto niet goed zien hoe het bit erin zit, het lijkt heel hoog te hangen, klopt dat? Het zal wel een westernoptoming zijn, dat ken ik niet. Misschien eerst een neusriem met sperriem proberen zodat het bit wat rustiger in de mond ligt?

We rijden momenteel met een side pull (zonder bit dus)

WowAmigo schreef:
Verder kan ik alleen maar zeggen, uit de mond blijven en voorwaarts aan het been rijden. Wat Desiree zegt klopt wel. Misschien heeft ze niet zozeer pijn als dat ze niet weet hoe ze haar rug moet gebruiken onder het zadel of misschien werk je teveel in met je hand.

Ik probeer idd niet teveel aan de teugels te zitten, want ik heb er ook al aan gedacht dat ze de druk op haar neus soms niet zo leuk kan vinden, maar ook zonder het beetje druk wat ik soms gebruik doet ze wel eens zo.

WowAmigo schreef:
Als ze goed in balans loopt en over de rug dan kan ze vanzelf haar hoofd laten zakken zoals ze dat in stap ook al doet. Let eerst niet op haar hoofdhouding, gewoon voorwaarts laten reageren zodat ze haar hals als het ware wat langer wil maken. Niet gaan trekken of wat dan ook met de teugels doen. Misschien kan je haar eerst bijgezet longeren zodat ze eerst zonder jou gewicht leert nageven.

Ik heb idd ook het hoofd al eens geprobeerd te negeren en gewoon lekker door te rijden. Helaas kan ze dan nog steeds wel eens zo reageren Ik heb al zoveel geprobeerd, aan mensen op stal gevraagt en naar de man gebeld die haar ingereden heeft. Hij zei trouwens hetzelfde, gewoon nog even negeren dat hoofd. Komt later wel
Het probleem is alleen dat ze dan soms nogsteeds wel eens gaat gooien en dan gaat ze ook veel sneller draven. Op mijn zit alleen reageerd ze nog nie volledig waardoor ik haar ook een beetje met mijn teugels terug moet halen. En dan zijn we weer bij het begin.. Dan gaat ze weer tegenwerken.

WowAmigo schreef:
Een jong paard moet nog leren wat de hulpen zijn, dus net zo rijden als op een verder doorgereden paard werkt gewoon nog niet. Verder zou ik op zo'n jong paard nog helemaal niet aan doorzitten denken! Klinkt allemaal een beetje of ze niet goed genoeg aan het been naar voren wordt gereden, dus misschien kan je daar het beste mee beginnen. In galop loopt ze misschien wat voorwaartser? In draf kan je dan een paar pasjes laten vertrekken, op je zit weer terug laten komen, weer naar voren rijden, veel overgangen op je zit maken zodat ze lekker over de rug kan gaan lopen. Hou het simpel! Als het een rugprobleem is dan zou ze het denk ik ook in galop vertonen.

Succes!

In galop loopt ze idd een stuk voorwaartser. Ik heb haar nu bijna op het punt dat ze wat gecontroleerder gaat galoperen en niet zo crossen maar dat komt allemaal wel goed.
Die overgangen rijden ga ik zeker morgen even proberen!
Ik hoop dat ze daardoor nog meer op mij gaat letten en niet meer zo gaat gooien soms.
Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 17:42

Niet terug houden met de teugels
maar zet haar ipv op de volte
Maak deze kleiner tot het gewenste tempo

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 17:45

runningkawa schreef:
Niet terug houden met de teugels
maar zet haar ipv op de volte
Maak deze kleiner tot het gewenste tempo

Okee bedankt
Morgen ga ik haar dus goed voorwaarts rijden in de draf en steeds weer even terug nemen door op de volte te gaan bijv. (en door dieper in het zadel te gaan zitten natuurlijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 17:49

Uiteraard de zit gebruiken
Maar belast haar ook weet niet teveel in de rug

owja, je stem, beloon haar als ze braaf is met haar hoofd en snelheid, mopper een beetje als ze schud of rent, zodat ze ze ook begrijpt wat je wilt.

Uieraard je handen heel goed ontspannen als ze ook maar een klein beetje bij het gewenste resultaat in de buurt is

Persoonlijk verwacht ik dat ze op dat voorwaarts rijden (en dan heb ik het over richting veruimen ) helemaal de kluts kwijt raakt, maar uitproberen kan altijd

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 17:51

Hard in draf, crossen in galop, klinkt voor mij als een balans probleem. Schort de galop even op en ga eerst aan wat zijgangen in stap en als dat goed gaat in draf beginnen. Pas als je paard de balans onder de ruiter weer gevonden heeft weer galopperen. Dan moet ook het probleem met de hoofdhouding verdwenen zijn.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 17:55

Ok, sidepull, geen idee!

Als ze dan zo begint te trekken en rennerig wordt, rij haar dan maar gewoon (rustig) voorwaarts, desnoods in galop (waar ze dan waarschijnlijk wel in valt). Gewoon goed been geven zodat je voelt dat ze echt op je been vooruit gaat. Daarbij is het niet erg dat ze hard gaat. Wil ze goed voor je been weg, dan ga je weer ontspannen zitten en laat je haar terug komen. Komt ze niet terug, even op de volte zetten en rustig afwachten. Rennerig worden is vaak vluchten voor de hulpen en wij hebben de natuurlijke neiging om a. alle hulpen stop te zetten en b. te proberen het paard langzamer te laten lopen.

Dus gewoon been geven en vooruit rijden, want ze rent als het ware voor je been uit, maar ze moet weten dat ze gewoon op je been moet blijven reageren en niet zelf allerhande initiatieven gaan ontwikkelen! Daarom is het niet zo erg als ze dan hard gaat, ze moet op je been vooruit gaan ook al speert ze al door de bak! Zelfs als ze dus hard galoppeert moet ze dus op jou been voorwaarts ook al betekent dat dat ze nog een tandje harder moet. Ze moet zich als het ware een beetje lang willen maken, gaat ze vooruit maar drukt ze haar hals nog uit dan is ze nog niet goed genoeg aan het been naar voren. Gaan ze eenmaal op je been vooruit dan is het terugkomen vaak niet zo'n probleem meer, paarden willen toch vaak het tegenovergestelde van wat je van ze vraagt .

Het kan best zijn dat je dit dan gewoon 10x achter elkaar moet doen en dat ze daar dan ook helemaal moe van wordt, maar het gaat dan om het consequent zijn, dus even helaas pindakaas voor het paard! Dat leren ze dan snel genoeg. Je zult merken dat ze na zo'n sprintje wat ontspannender wordt en als het goed is de hand wat gaat opzoeken (hals wat uitleggen).

Ok ik zie dat Runningkawa het waarschijnlijk niet met me eens gaat zijn maar goed, ik zou zeggen pik mee wat je wilt, daarom is dit ook zo'n leuk forum en het is natuurlijk van een afstandje altijd moeilijk..

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 17:56

tamary schreef:
Hard in draf, crossen in galop, klinkt voor mij als een balans probleem. Schort de galop even op en ga eerst aan wat zijgangen in stap en als dat goed gaat in draf beginnen. Pas als je paard de balans onder de ruiter weer gevonden heeft weer galopperen. Dan moet ook het probleem met de hoofdhouding verdwenen zijn.

Okee ik schrap de galop even van mijn lijstje. Ik merkte ook al dat ze na de galop wat onrustiger werd in de draf, dus ik deed het al niet zo vaak en lang. Ik ga dus even stoppen met de galop. Zeker totdat t einde van de maand (les).

Wat bedoel je precies met 'zijgangen in stap'? Voor mij komt dat over als bijv. wijken Bedoel je dat ook of niet?
Zou je het misschien een beetje voor me uit willen leggen?
Bedankt!

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 18:00

WowAmigo schreef:
Ok, sidepull, geen idee!

Als ze dan zo begint te trekken en rennerig wordt, rij haar dan maar gewoon (rustig) voorwaarts, desnoods in galop (waar ze dan waarschijnlijk wel in valt). Gewoon goed been geven zodat je voelt dat ze echt op je been vooruit gaat. Daarbij is het niet erg dat ze hard gaat. Wil ze goed voor je been weg, dan ga je weer ontspannen zitten en laat je haar terug komen. Komt ze niet terug, even op de volte zetten en rustig afwachten. Rennerig worden is vaak vluchten voor de hulpen en wij hebben de natuurlijke neiging om a. alle hulpen stop te zetten en b. te proberen het paard langzamer te laten lopen.

Dus gewoon been geven en vooruit rijden, want ze rent als het ware voor je been uit, maar ze moet weten dat ze gewoon op je been moet blijven reageren en niet zelf allerhande initiatieven gaan ontwikkelen! Daarom is het niet zo erg als ze dan hard gaat, ze moet op je been vooruit gaan ook al speert ze al door de bak! Zelfs als ze dus hard galoppeert moet ze dus op jou been voorwaarts ook al betekent dat dat ze nog een tandje harder moet. Ze moet zich als het ware een beetje lang willen maken, gaat ze vooruit maar drukt ze haar hals nog uit dan is ze nog niet goed genoeg aan het been naar voren. Gaan ze eenmaal op je been vooruit dan is het terugkomen vaak niet zo'n probleem meer, paarden willen toch vaak het tegenovergestelde van wat je van ze vraagt .

Het kan best zijn dat je dit dan gewoon 10x achter elkaar moet doen en dat ze daar dan ook helemaal moe van wordt, maar het gaat dan om het consequent zijn, dus even helaas pindakaas voor het paard! Dat leren ze dan snel genoeg. Je zult merken dat ze na zo'n sprintje wat ontspannender wordt en als het goed is de hand wat gaat opzoeken (hals wat uitleggen).

Ok ik zie dat Runningkawa het waarschijnlijk niet met me eens gaat zijn maar goed, ik zou zeggen pik mee wat je wilt, daarom is dit ook zo'n leuk forum en het is natuurlijk van een afstandje altijd moeilijk..

Een side pull is trouwens een hoofdstel (western idd) zonder bit. Het werkt in op de neus.
Hierdoor is ze wel al een stuk minder druk geworden met haar hoofd. (Je zou bijna zeggen dat dat het probleem dan zou zijn egweest maar ze blijft het af en toe doen..)

Hahaha okee nu word het me een beetje moeilijk gemaakt. Is het nou wel of neit goed om te galopperen?
Ik ga bijde even uitproberen (niet op dezelde dag natuurlijk anders komt het niet uit ).

Ik denk dat ik de tipt even op een rijdje ga zetten en uit print. Dan kan ik het even nalezen als ik hetvergeten ben morgen
Bedankt alvast!

Meer tips blijven welkom natuurlijk

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 19:04

GA effe nog neit doorzitten. Ik denk dat de rug van het paard daar nog niet sterk genoeg voor is. DAarbij moet je nooit doorzitten als een paard niet eens heeft geleerd eerst nageeflijk te zijn (dus zijn rug goed te gebruiken).

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 19:20

dat doorzitten zou ik inderdaad ook nog even laten, zeker bij zo'n jong paardje.
Ik ben op het moment zelf ook mn nieuwe paardje aan het doorrijden. Voordat ze van mij was is er bij het inrijden vanalles misgegaan, daarom heb ik dr ook naar een stal gestuurd; 4 weken. Toen ze weer terug kwam, begon ze na een weekje ook met in draf haar hoofd omhoog doen, redelijk snel draven om van galop maar helemaal niet te spreken. De vrouw die haar ingereden heeft is klein, iel en heeft 30 jaar meer ervaring dan mij, dus eigenlijk wel logisch dat het paardje bij mij moeite heeft met de balans. Ik ben gelijk les gaan volgen en het gaat al een stuk beter. (daar komt nog bij dat ze nerveus is, alles wat nieuw is eng vindt en eigenlijk alles nog moet leren)
Wat vooral van belang is dat je paard eerst op zichzelf moet leren lopen, dus wel gevoel houden met de teugels maar vooral op je benen, stem en zit rijden (en niet te zwaar rijden) en eerst stap en draf goed hebben en dan komt die galop vanzelf wel. Veel overgangen, zijgangen oefenen, aan de longeerlijn oefenen en veel geduld dan komt dat met dr hoofdje vanzelf goed. Desnoods vraag je een meer ervaren ruiter er een paar keer op te rijden om te zien of het echt aan het paard ligt.

Succes in ieder geval!

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 20:38

Alytuiere schreef:
dat doorzitten zou ik inderdaad ook nog even laten, zeker bij zo'n jong paardje.
Ik ben op het moment zelf ook mn nieuwe paardje aan het doorrijden. Voordat ze van mij was is er bij het inrijden vanalles misgegaan, daarom heb ik dr ook naar een stal gestuurd; 4 weken. Toen ze weer terug kwam, begon ze na een weekje ook met in draf haar hoofd omhoog doen, redelijk snel draven om van galop maar helemaal niet te spreken. De vrouw die haar ingereden heeft is klein, iel en heeft 30 jaar meer ervaring dan mij, dus eigenlijk wel logisch dat het paardje bij mij moeite heeft met de balans. Ik ben gelijk les gaan volgen en het gaat al een stuk beter. (daar komt nog bij dat ze nerveus is, alles wat nieuw is eng vindt en eigenlijk alles nog moet leren)
Wat vooral van belang is dat je paard eerst op zichzelf moet leren lopen, dus wel gevoel houden met de teugels maar vooral op je benen, stem en zit rijden (en niet te zwaar rijden) en eerst stap en draf goed hebben en dan komt die galop vanzelf wel. Veel overgangen, zijgangen oefenen, aan de longeerlijn oefenen en veel geduld dan komt dat met dr hoofdje vanzelf goed. Desnoods vraag je een meer ervaren ruiter er een paar keer op te rijden om te zien of het echt aan het paard ligt.

Succes in ieder geval!

Okee, vanaf nu maar weer lichtrijden dan. Ik doe alles zolang het maar beter en fijner voor haar is (totdat ze goed doorgereden is... )
nee grapje, ik neem het heel serieus wat jullie me allemaal vertellen!
Ik ga vanaf nu de galop en het doorzitten zoveel mogenlijk achter wegen laten totdat het een stuk beter gaat.

Ik heb al helemaal zin in morgen.
Lekker voorwaarts op mn benen laten lopen, terug nemen op mn zit, als dat niet voldoende is op een volte zetten.. haar hoofd lekekr met rust laten en proberen die kont eronder te krijgen waardoor ze een beetje kan gaan zakken en haar rug ontspant.. galop en doorzitten achter wegen gelaten

Ow ik heb er zo'n zin in
Bedankt allemaal! Ik hoop dt het werkt.. (Anders moet ik echt maar even de les afwachten )

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 21:21

weet je zeker dat je zadel goed past?
veel westernzadels zijn enorm scheef ..zeker de goedkopere merken
verder zou ik met haar een naar een chiropractor gaan (in bodegraven zit een goede) of een osteopaath gewoon om uit te sluiten of ze lichamelijk geen problemen heeft waardoor ze zo doet
de tanden behandelen kan ook veer verschil maken want ze heeft misschien nog doppen die vast zitten (vanwege haar leeftijd) en/of scherpe haken achter in haar mond
veel tandartsen doe hun werk niet goed en laten de achterste kiezen zitten dus ik zou naar een goede kliniek gaan om het gebit eens grondig na te laten kijken en evt. behandelen indien dat nodig is

qua rijden zou ik voorlopig niet door gaan zitten (zolang ze haar hoofd omhoog draagt zeker niet)
en longeren met een touwtje (nadat ze behandeld is door een chiropractor of osteopaath) kan ook veel goed doen vooral veel galoperen in en stevig tempo is heel goed omdat ze dan het meeste ruggebruik hebben
succes

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 17:47

Ik denk dat het zo goed als opgelost is!
ik ben zo blij..
Ik heb een aantal dingentjes geprobeerd die ik hier gelezen heb en het ging echt heel goed Ze heeft het 1e kwartiertj maar 1 keer haar hoofd omhoog gegooid en daarna geen 1 keer! Terwijl ze het meestal zeker rond de 30 keer doet.....!!!!!

Heel erg bedankt voor de tips!
En nu nog even wachten op les

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 18:39

gelukkig zeg dat het probleem zo goed als opgelost is
nu ben ik eigenlijk wel nieuwschierig welke tip's voor jou bruikbaar waren
succes met je lessen

iris_oo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 21:59

Ze heeft lopen schakelen in draf, niet doorgezeten (stom woord zo ) geen galopje gedaan, overgangen stap/draf.
Het zag er veel rustiger uit als gister
Nog meer Stef?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 02:22

Waarom ga je niet galoperen dan?

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 11:04

Kyaralover schreef:
Ze heeft lopen schakelen in draf, niet doorgezeten (stom woord zo ) geen galopje gedaan, overgangen stap/draf.
Het zag er veel rustiger uit als gister
Nog meer Stef?

Juist
Vooral het voorwaards rijden heb ik veel toegepast.

MSQuincyTE schreef:
Waarom ga je niet galoperen dan?

Vanaf nu ga ik dat ook weer gewoon doen
Ik heb het gister even niet gedaan omdat ik even goed wilde kijken hoe ze op alles zou reageren en of het nut had bij haar. Nu ik dus heb gemerkt dat het super gaat, ga ik ook weer gewoon de galop doen.
Normaal gaat ze altijd als een gek door de bak galoperen (al moet ik zeggen dat dat al een heel stuk minder aan het worden is! ) en word ze daarna een beetje drukker als ik weer ga draven ofzo. Maar dat ga ik nu ook weer gewoon doen met overgangen rijden en voorwaards en weer terug nemen.
Ik moet ook zeggen dat toen ik haar voorwaards aan het drijven was, ze 3 keer perongelijk in de galop sprong, en het was een super rustig galopje.. hopen dat het zo blijft (ik heb haar wel even terug genomen omdat ik wel wil dat ze gewoon blijft draven en niet aan gaat springen als ik mn kuiten meer aan leg )
Laatst bijgewerkt door Coconuts op 21-10-05 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 11:07

unamie schreef:
gelukkig zeg dat het probleem zo goed als opgelost is
nu ben ik eigenlijk wel nieuwschierig welke tip's voor jou bruikbaar waren
succes met je lessen

Ik wilde alles even proberen en ben begonnen met de tips van WowAmigo. En ik moet zeggen dat ze daar al een heel stuk van opknapte dus ik denk dat ik dat voorlopig zo even blijf doen.

Maar alsnog iedereen heel erg bedankt voor de tips!
Stel DAT het OOIT weer fout gaat, kan ik altijd nog 1 van de andere tips toe gaan passen