hulpen voor de zijgangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

hulpen voor de zijgangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 21:00

Ik heb nu een jaar een jongpaard. We zijn nu al wat verder en ik vind dat we wel toe zijn aan wat zijgangen. Wijken begint ze al een beetje te snappen. Van heel veel mensen hoor ik gewoon dat ze het heel anders geleerd hebben als dat ik het dus geleerd heb, omdat ik er zeker van wil zijn dat ik haar die dingen goed aan leer ben ik benieuwd welke hulpen jullie geven voor t wijken, schouderbinnewaarts, en travers. ik heb een keer ergens gelezen dat iemand zijn paard liever eerst een appuyement leert en daarna pas de andere zijgangen

Dan nog een vraagje...wat is Renvers precies? is het niet gewoon het omgekeerde van travers??

Ik leer haar geen nieuwe dingen zonder instructrice in de buurt. Heb op dit moment even een tijdje geen les meer(maar af en toe wel hulp van iemand anders) omdat m'n paard tijdelijk ergens anders staat.

liesje1986

Re: hulpen voor de zijgangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:48

Ik begin meestal te oefenen met gewoon een zijwaartse reactie op mijn been, voordat ik met het echte wijken of schouderbinnenwaarts of travers begin. Dus voltes vergroten en verkleinen, achterhand wat verder naar binnen of buiten duwen of de schouder wat naar binnen of buiten. Vaak moet je zulke dingen al enigszins oefenen om ze goed rechtgesteld te krijgen.
Dan begin ik meestal met soort wending om de voorhand, zodat het paard later met het wijken zijn achterhand goed meeneemt. Op deze manier kent ie de zijwaartse hulpen al.
Voor het wijken leg ik mijn binnenbeen wat naar achteren, houd ik mijn binnenhand een tikkeltje van de hals, begrens ik met mijn buitenhand (en evt buitenbeen als het paard te veel gaat buigen of over zijn schouder wegvalt).
Ik oefen ook altijd eerst schouder-voor, dan houd ik mijn binnenbeen op de singel en probeer ik het paard alleen in te laten buigen. Later begrens ik iets meer met mijn buitenteugel en doe ik net of ik een kleine volte instuur, maar dan probeer ik hem met mijn binnenbeen schouder binnenwaarts verder te laten lopen.
Renvers is volgens mij het omgekeerde van travers, dus de achterhand op de hoefslag en de voorhand naar binnen, maar wel met je binnenbeen achter de singel en buitenbeen erop (dus omgekeerde van schouderbinnenwaarts)
Ik weet niet of het goed is wat ik doe, maar voor mij werkt het. En het is natuurlijk lastig om precies onder woorden te brengen hoe je iets doet..
Succes ermee

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:18

renvers is inderdaad travers maar dan omgekeerd

Afbeelding

verder begin ik vaak ook op voltes met openen en sluiten en werk ik ook vanuit mijn gewicht. Als je paard mooi aan de hulpen staat is het eigenlijk een kwestie van logisch nadenken.

Travers en renvers zijn ook oefeningen die voorbereiden op een appuyement. Ik zie dus de logica van eerst aan appuyementen beginnen niet zo.

Bij wijken houd ik iets stelling aan naar binnen en neem het paard aan mijn been mee zijwaarts. Let wel dat de voorhand vóór de achterhand blijft en dat je de tempo hetzelfde blijft.
Ik begin meestal met maar 2 of 3 pasjes en dan weer recht door en als dar beter gaat, dan wat meer stukjes.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 21:32

Oke zoiets dacht ik al. maar heb zelf nog nooit renvers gedaan wist niet eens dat t bestond

Met m'n jonge paard rijd ik nu vaak voltes en die verklein en vergroot ik vaak. Dat ging heel goed dus ben ik nu pas echt af en toe een paar passen aan het wijken. Ik doe dit nog zonder spoor. Af en toe rijden we wat schoudervoor. Met mijn oudere pony rijd ik vaak de andere zijgangen ook nog die reageert gewoon zo makkelijk op alle hulpen dat ik er gewoon haast geen sporen bij nodig heb, als ik ze vergeet om te doen doet ze alles ook zoals t hoort.

M'n jonge paard begint het nu al goed te snappen, iedere keer als we weer net een keer wijken duurt het wel even voordat ze weer door heeft wat ik bedoel. Af en toe voel (en dat zie je ook) dat ze de achterhand niet goed mee neemt...die blijft dan een beetje achter, wat voor oefeningen moet ik doen om te zorgen dat ze die achterhand goed mee neemt?

De hulpen die ik geef voor wijken op de linkerhand naar de hoefslag toe...: binnebeen leg ik achter de singel, buitenbeen op de singel, binneteugel houd ik wat meer druk op, buiten teugel minder(maar niet helemaal los)

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 22:14

Tijdens het wijken houd ik juist altijd iets meer druk op mijn buitenteugel om het paard te begrenzen en mn binnenteugel ontspan ik af en toe. Door het paard een wending om zn voorhand te leren kan je hem leren dat hij zijwaarts moet gaan met zn achterhand als je je been naar achter legt.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 12:45

Vergeet je zit hulpen niet!!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 19:33

liesje1986 schreef:
Tijdens het wijken houd ik juist altijd iets meer druk op mijn buitenteugel om het paard te begrenzen en mn binnenteugel ontspan ik af en toe. Door het paard een wending om zn voorhand te leren kan je hem leren dat hij zijwaarts moet gaan met zn achterhand als je je been naar achter legt.

Hoe rijd je een wending om de voorhand? zo?
op de rechterhand: linkerbeen achter de singel, rechterbeen op de singel, druk op de binneteugel ?
heb die zelf nog nooit gereden, vond het er altijd zo moeilijk uit zien, net als of er een paar benen gewoon stil blijven staan.

zit hulp bij t wijken: ik probeer altijd zo recht mogelijk te zitten...maar ga toch iets naar de kant toe zitten waar het paard dus naar toe moet wijken. Zo heb ik het geleerd.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:47

Bij wijken zit (en kijk) je inderdaad in de richting waar je heen wil.

Een wending om de voorhand heb ik nooi zo erg nuttig gevonden. Hier in NL wordt het ook nooit gevraagd en ik vind het mirakels lastin om in een wendin om de voorhand het paard voldoende lost te laten en je dwingt je paard bijna altijd het gewicht naar de voorhand te verplaatsen (zeker jonge dieren). in je zijgangen moet de impluls juist van achte uit blijven komen. Daarom gebruik ik die oefening persoonlijk niet zo graag.

Bij wijken is juist belangrijk dat de voorhand vóór de achterhand blijft dus dat de achterhand voor het been draait is ook niet altijd wenselijk.

Gewoon kleine stukjes lekker makkelijk geginnen een meter of 2/3 van de hoefslag en dan langzaam aan verder uitbouwen.
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 22:16

Ik moest wel altijd oefenen met een wending om de voorhand en heb er nooit problemen mee gehad, maar er zijn meerdere wegen die naar rome leiden he... Gewoon een beetje stelling naar buiten en met je buitenbeen in het ritme aandrijven. Is eigenlijk ook puur voor de gehoorzaamheid. Verder niet proberen hem voor erg vast te pakken.