oprichting

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Retlaw

oprichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 21:25

ik heb een fries met een vrij actief achterbeen, allemaal mooi meegenomen natuurlijk maar ook ik moet natuurlijk er aan denken om hem wel correct te rijden, hij heeft een vrij makkelijke hals die je mooi in kan stellen zo als je zelf eigenlijk wil zolang het paard het aangeeft dat hij dat ook kan. nou gaat hij dus ook heel makkelijk diep lopen, en probeer dus te trainen dat ik hem kan laten lopen zoals ik dat dus eigenlijk wil en dat heb ik nu vrij goed voor elkaar , ik rij hem lekker diep en door zn schouder los en de laatse tien minuten voor de proef laat ik m langzaam meer gewicht op zn achterhand overnemen en ga ik over naar de zogenaamde dressuurhouding en oprichting, dit lukt vrij goed. maar ik stuit op 2 problemen.
nl 1. de overgangen bergopwaarts rijden is een probleem
2. hij wordt nu gauw te kijkerig zeg maar.

wie kan me helpen ??

patsur

Re: oprichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 22:17

kijkerig zijn heeft niets met oprichting te maken, dit moet je gewoon goed oefenen door veel naar buiten te gaan, langs enge dingen te rijden ( evt met ander paard ) enz.

Om je overgangen bergopwaarts te rijden moet je hem opsluiten met je teugel en been, actief laten van achteren en niet in stap (draf-stap overgang) laten 'vallen' zeg maar. Niet uit laten dribbelen! Contact met je been houden en je lichaam uitrekken.

Vraag anders meer raad aanje instructeur!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 22:24

misschien heeft t er wel niet helemaal mee te maken maar als ik m diep rijd heb ik zijn aandacht veel meer, vandaar

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 11:11

Hoe meer oprichting je vraagt, hoe meer die achterhand (als het goed is hehe) er onder zit. Er kan dan veel meer fout gaan dan wanneer je hem wat lager in stelt. En als ze kijkerig zijn en wegspringen, zitten ze gelijk aan de andere kant vd baan Dat de overgangen beropwaarts te rijden wat moeilijker zijn, is begrijpelijk. Dat moet je trainen, het ligt aan de graad van je africhting. Wat je doet, zo die laatste 5 a 10 minuten omhoog is heel goed. Dan kun je ook die overgangen oefenen. Dat wordt vanzelf wel beter!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 11:31

Een paard wat uit zich zelf te diep gaat lopen loopt niet nagevleijk. Een paard wat niet nagevleijk loopt kan niet verzameld zijn en een paard wat neit verzameld is kan niet opgericht worden..

Wat je dus moet doen is zorgen dat die scherper aan je hulpen komt en nog activer op het achterbeen. Wat ik bij mijn fries altijd doe is de neus een stuk voor de LL houden.. Dit omdat friezen zelf gemakkelijk oprollen en achter de LL weg duiken om onder het werk uit te komen, als ik nu te laat ben met corrigeren en mn merrie rolt zich op eindigd ze op de LL waardoor ik de controle niet verlies en der dus wee rnetjes eruit kan rijden.

Wat jij verteld met boven in beginnen ken ik wel: doe ik namelijk ook. Het is bij een fries veelal makkelijker om hoog ingesteld te beginnen omdat zodra je met te veel lengte begint hij te zwaar word op het voorbeen.. Dit is een stukje kracht wat je paardje nog moet krijgen.. Het is niet erg als je boven in begint, als je maar wel een echte nagevelijkheid heb en zorgt dat die altijd iets met zn neus voor de LL blijft zodat als die gaat duikelen nog te corrigeren is.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 12:18

Laag wordt ook "nederig neerwaarts" genoemd.