hoe krijg ik mn paard lekker ontspannen aan de teugel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ImkeTarek

hoe krijg ik mn paard lekker ontspannen aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 17:04

heej,
ik verzorg mijn verzorgpaard nu ongeveer 3maanden. in t beging ging t rijden al niet helemaal lekker, maar na veel oefenen ging het beter. ze liep in stap netjes aan de teugel (gelijk nadat ik dr had losgereden), al liep ze in draf en gallop nog niet aan de teugel. nouja, is nog niet zo erg vond ik toen, omdat ze dat nog niet kende (ze is nu pas 5maanden onder het zadel), maarja, ik wil nu toch dat ze dat gaat leren. maar als ik haar nou aan de teugel wil rijden in draf gaat ze alleen in protest en nou wil ze het in stap ook niet meer. hoe krijg ik dr nou lekker aan het lopen zonder al teveel boos te worden? ik heb nog geen les met dr, maar wil dat wel gaan nemen, maar ik hoop dat ik haar voor die tijd ook al lekker ontspannen krijg, omdat ik nog geen instructeur weet bij mij in de buurt...
ik spring ook een keer in de week, maar kan helaas nog niet met dr naar buiten omdat ze nog niet verkeersmak is. zou het kunnen komen doordat het werk te eentonig word?
ik hoop dat er iemand iets weet.

liesje1986

Re: hoe krijg ik mn paard lekker ontspannen aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 17:58

Het kan zijn dat het werk wat eentonig wordt inderdaad.. Je kan het ook eerst aan de longe aanleren, dat maakt het tijdens het rijden wat makkelijker. Blijf lekker ontspannen zitten en ga gewoon veel overgangen en figuren rijden. Probeer haar lekker los te werken. Verder zal je het toch echt met les op moeten lossen, want het is heel makkelijk om ze in dit stadium te verpesten.. Succes ermee

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 18:07

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 12:48

bedankt voor de info!
ik rij dr nou met een elastieken halsverlenger en dat pakt ze heel goed op. ze loopt er echt super mee! en aangezien ze met zo'n elastiek niet gedwongen naar beneden loopt vind ze het ook nog leuk om te werken!

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 12:54

Veel bogen rijden is heel goed om hem los te krijgen.
Hierdoor ook de buiging en als ze dan gaat ontspannen gaat ze vanzelfnaar beneden.

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 16:52

ImkeTarek schreef:
bedankt voor de info!
ik rij dr nou met een elastieken halsverlenger en dat pakt ze heel goed op. ze loopt er echt super mee! en aangezien ze met zo'n elastiek niet gedwongen naar beneden loopt vind ze het ook nog leuk om te werken!

Foto's?
Inderdaad is het van belang dat het hoofd neit naar beneden getrokken wordt en er voldoende bewegingsruimte is voor extra buiging.

redje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:05

heej,, heej,,
ik heb een jonge pony van 4 jaar ik heb hem zelf beleerd.
i k heb altijd geleerd van iemand diej heeel goed kan les geven dat je het beste op een diervriendelijke manier en goed hem netjes los kan krijgen en door de hals krijgt..

ik doe altijd veel voltes rijden en als je op de volte bent dan doe je buiten teugel tegen de hals en houd je er goed aan....de binnen teugel die doe je hoog en naar binnen toe en dat je binnen been en GOED bij zodat ie om je been buigt... mijn pony isj super los... en bij mij heeeft het egt goed gewrkt ik rij ook oaarden van aleren (echte kloten beesten) en daar doe ik het ook bij en het werkt bij mij gewoon goed.... ik hoop dat je er wat aan hebt.

veel succes met je pony... ik hoop dat het lukt

groetjes redje

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 21:11

heb dat ook geprobeerd, door dr veel voltes te laten lopen en dr zo los te krijgen. maar t probleem is dat zij eigenlijk te groot is voor mij... !
dus ik heb niet genoeg kracht in mijn benen om haar zo rond te laten lopen dat ik dr zo naar beneden kan rijden ..

maar toch bedankt voor de info

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:22

longeren werkt misschien, verder komt het vanzelf wel als ze ontspannen is...

_Mayo_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 14:49

Mijn instructeur heeft een grote regel: gedult en het komt vanzelf.

Probeer niet zodra je in draf zit wanhopig het hoofd naar beneden te trekken.

Zorda ze in stap netjes ontspannen aan de teugel loopt zet je haar in draf, 3 passen en weer terug naar stap, weer netjes ontspannen laten lopen en dan weer 3 passen draf. Zodra ze doorheeft dat het helemaal niet eng is en ook in die 3 passen netjes ontspannen loopt ga je door naar 5 passen en doet dat weer net zolang tot ze niet meer protesteerd. En zo bouw je het langzaam op .

Ze zal het heus niet binnen een uur onder de knie hebben want dat kan bij geen enkele methode, je zal weken moeten oefenen en elke keer weer met 3 beginnen en zo steeds sneller naar meer passen tot ze een ronde en meer kan lopen.

Heb gedult en doorzettings vermogen en je komt er wel.

Edit: hou er natuurlijk wel afwisseling in en niet een half uur achter elkaar aan dat nagevelijk lopen werken.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 11:26

Hoi hoi,

Ik vind dat je een paardje dat pas 5 maanden onder het zadel is niet aan de teugel moet rijden, maar voorwaarts neerwaarts. Dat kan alleen als ie lekker ontspannen is, dus daar eerst aan werken.
Heb je inmiddels al les?

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 11:41

Een paard goed aan het been rijden heeft niets te maken met kracht toch? Het paard moet gewoon goed luisteren en alert zijn op de beenhulpen, dan hoor je niet overdreven veel kracht nodig te hebben om hem aan je been te zetten.

Denk er ook om dat je een paard niet met teugelhulpen aan de teugel rijdt. Eerst werken aan goed doorkomen van je beenhulpen en naar de hand toe rijden. dan zakt je paard vanzelf. Misschien dat je, nu je in je hoofd hebt dat je je paard meer aan de teugel wil rijden, opeens veel strenger met je handen bent gaan rijden. Als je goed je beenhulpen doorzet en je handen goed ontspant, grote kans dat ze vanzelf wel weer gaat zakken.

Bij een paard dat 5 maanden onder het zadel is is nu al werken met een elastiek naar mijn idee nog niet echt gepast. Juist omdat ze jong is heb je zelf nu nog de mogelijkheid om alles goed aan te leren. Als je nu al naar hulpmiddelen moet grijpen omdat je het niet zonder denkt te kunnen oplossen, misschien ben je dan zelf nog net niet ervaren genoeg om met een jong paard bezig te zijn.. Maar dat is puur een persoonlijke mening natuurlijk en niets beoordelends, omdat ik het hele verhaal erachter niet weet..

Afwisseling kun je ook doen met bv een balkje in het midden van de bak en er af en toe overheen. Of slalommen tussen pionnen, af en toe longeren ipv rijden. En ook tijdens het rijden, probeer een boel figuren en voorkom dat je vele rondjes zonder uitdaging voor je paard op de hoefslag blijft rijden.

Succes in ieder geval verder!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 11:48

Als je met je benen niks kunt, dan wordt het dressuur matig ook niks!

Klinkt hard, maar aan de teugel lopen is een totaal verkeerde uitdrukking, hij moet aan je been zijn! Onvoorwaardelijk reageren.

Als jij dat lichaamlijk niet kan, rij dan gewoon ontspannen en vraag helemaal niks. Dat is gezonder voor de pony. Lekkerrondjes lopen, longeren, over balkjes draven etc. ZEKER GEEN ELASTIEKEN AAN ZIJN HOOFD HANGEN< GRUWEL!

Pas als je benen langer of sterker zijn aan de dressuur gaan denken.
Maar als je dat toch echt nu al wilt oppakken, dan kan ik je maar 1 ding adviseren: LES! een paard kan ook op een licht, kort beentje reageren, mits de ruiter consequent is en weet waar hij/zij mee bezig is. Liefst privé les( maar ik snap best dat dat voor sommige te duur wordt) anders clubles. Dat moet toch ook bij jou in de buurt te vinden zijn?
Zonder les krijg je een pony echt niet nagevelijk.

Nou, bienotje schrijft ongeveer precies hetzelfde zie ik nu. Amen

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 11:48

ImkeTarek schreef:
heb dat ook geprobeerd, door dr veel voltes te laten lopen en dr zo los te krijgen. maar t probleem is dat zij eigenlijk te groot is voor mij... !
dus ik heb niet genoeg kracht in mijn benen om haar zo rond te laten lopen dat ik dr zo naar beneden kan rijden ..

maar toch bedankt voor de info

Paardrijden heeft niets met kracht te maken... Ze kunnen zelfs een vlieg voelen dus jouw hulpen moeten ook wel doorkomen mits je de goede hulpen geeft!

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 11:54

mee eens dat je een paard wat nog niet lang onder het zadel is beter voorwaarts neerwaarts en aan het been kan rijden dan 'in de krul'.

veel (slange)voltes, wendingen, overgangen.
en vooral eraan denken dat je de teugels niet te kort (liever te lang!) neemt, die opgekrulde houding kan je paard nog moeilijk vinden nl!

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:01

5 maanden onder het zadel is nog niet zo lang hoor, zorg eerst maar dat ze recht loopt, op eigen benen en voorwaarts. Als je er op gaat zitten met het idee dat je haar nu wel even aan de teugel gaat rijden concentreer je je te weinig op de achterkant en teveel op de voorkant. Te weinig kracht in je benen heeft niks met wel of niet naar beneden kunnen rijden te maken, zie Elskevree. Ook als je er hulpteugels aan hangt (zou ik ook niet adviseren tijdens het rijden, met longeren kan je dat wel doen) moet je je paard aan je been kunnen rijden anders ben je alleen dat hoofd naar beneden aan het trekken.

Probeer je te concentreren op het voorwaarts rijden en vlug maken aan je been. Pas als je haar goed van achter naar voren kunt rijden kun je verwachten dat ze gaat nageven.

redje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:40

ander moet je gewoon les nemen en als het echt niet wil door laten rijden ofzo....

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 12:33

ik zorg altijd gewoon dat hij goed aan het been loopt, ontspannen handen, en dan komt hij ontspannen naar beneden. dan vang je hem op en hoppa, daar heb je hem al

veel voltes, achten, en tempowisselingen rijden houdt hem wakker.

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 22:33

dit is al het zoveelste topic over aan de teugel rijden misschien moet je eerst even de regels lezen..

p.s niet poedersuiker bedoeld hoor