Hoe vaak mijn paard laten rijden??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saranyu

Hoe vaak mijn paard laten rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 20:37

Hoe vaak mag een paard eigenlijk lopen?? Ik heb een verzorgmeisje en zij rijdt geregeld op mijn vier jaar oude fjord in de duinen en de bossen. De gemiddelde ritjes zijn een uurtje of twee.
Nu vertelde iemand mij laatst dat dat niet goed is als dat de ene keer elke dag is en de andere keer maar twee keer per week.
Kan iemand mij het antwoord geven??
Ik denk zelf dat hij wel goede conditie opbouwt en dat hij zeker om de dag wel een uur of twee zou moeten kunnen rijden...maar elke dag??
Hoe doen jullie dat??

Qimm

Re: Hoe vaak mijn paard laten rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 20:53

Mwoh, als ze na 3 weken rust maar niet ineeens een intensieve rit doet van 2 uur lijkt het me niet intressant hoe vaak en lang ze rijdt. Een paard behoud zijn conditie ook wel als hij 2 dagen of voor mijn part een week stil staat.
lijkt me niet slecht.

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:57

Op zich kan een goed getrained paard makkelijk een paar uurtjes per dag lopen. Ze lopen op maneges toch ook meerdere uren per dag. Je moet natuurlijk niet alleen maar achter elkaar galopperen of draven en heel belangrijk stel haar voer hier op af.

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:45

Het hangt er ook vanaf of je paard in de wei staat of altijd op stal.
Bij fjorden is het zowieso niet zo erg als ie een dagje stil heeft gestaan en daarna weer een rit van 2 uur maakt.
Het zijn sterke paarden die niet zomaal kreupel zijn.
Maar als je paard 3 tot 4 keer per week bereden wordt met een duin of bosrit erbij is dat prima.
Het is wel verstandig om de dag erna even wat met je paardje te doen soms kunnen paarden best stijf zijn van een bosrit.
Nou succes!

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 18:28

wat spettertjuh al zei: het maakt niet veel uit, maar blijf niet veel voeren. Anders krijg je verschijnselen van de maandag ziekte.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 21:11

Hou er rekening mee dat een paard van 4 jaar nog niet is uitgegroeid. Een keer of 4 per week rijden lijkt me genoeg, dat kunnen af en toe best ritjes van 2 uur zijn

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 10:53

Ligt eraan wat ze met 'm doet.
Als ze elke dag van de 2 uur 1,5 uur stapt en de rest rustig wat draaft en gallopeert dan kan het denk ik niet zo;n kwaad.
Maar het zou idd wat beter zijn als hij een dagje rust kreeg.
Ook maakt het niet uit als ze de ene week elke dag rijd, en de week daarna maar 3 keer. Zolang het maar niet zo word dat je fjord eerst 3 weken stil staan, en dan ineens weer elke dag 3 uur meemoet. Dat is dan weer te veel gevraagt

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 22:51

Je zegt dat je fjord 4 jaar is toch...
Ik vind zelf dat je toch ook om zijn leefdtijd moet denken en dat je best met een 4 jarige met een goede conditie een uurtje buiten kan rijden of misschien wel 2 uurtjes als je niet overvraagt.
maar om dit nou 4 a 5 keer in de week te doen zou ik persoonlijk teveel vinden.

ik denk zelf meer aan de toekomst van het paard en aan de rug etc...