Duitse Training...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

viev

Duitse Training...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 16:12

hallo

ik weet niet of hierover al een topic een keer gemaakt is, maar laat hem aub open...!

nou ik wil graag meer weten over de duitse training..

-Wie kan me daar meer over vertellen?

-Wie volgt deze training??

-Wie deed deze training??

-Ken jij iemand die deze training volgt??

Etc... Etc...

Voor de duidelijkheid, wat bedoel ik met duitse training:

Het is een training van 6 stappen...

De 6 stappen zijn:

1. Takt
2. Ontspanning
3. Verbinding
4. Impuls
5. Rechtrichten
6. Verzameling

Ik hoop dat iedereen mij begrijpt nu met duitse training, op een ander forum was er verwarring over

Ik heb dus al wel wat informatie van een ander forum, maar ik zou graag veel meer erover willen weten.

Ik hoop snel reacties te krijgen,

Gr Viev

Karl66

Re: Duitse Training...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 16:18

Je bedoelt niet de klassieke manier van trainen van Coby van Baalen?

1 takt
2 ontspanning
3 schwung
4 aanleuning
5 rechtrichten
6 verzamelen

viev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 16:22

Karl66 schreef:
Je bedoelt niet de klassieke manier van trainen van Coby van Baalen?

Hoe bedoel je ??...ik snap je even niet ..sorry

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 17:00

Volgens mij bedoelt ie dat Coby van Baalen op de "Duitse" manier traint, in mijn ogen is dit gewoon de klassieke rijkunst zoals ie al jaaaaaren bestaat. Dus je paard in de basis voorwaarts rijden en aan het been maken, zo krijg je takt, en later als ie sterker is, impuls. Recht richten is iets wat je altijd moet doen, zodat een paard op de juiste manier kan gaan verzamelen, nl. vanuit de achterhand, over de rug, met behoud van impuls en takt. Impuls en takt gaan vaak verloren als een paard alleen van voren in de krul wordt gezet, zonder dat dit vanuit de achterhand komt. Dit gaat ook verloren als je paard niet goed recht gericht is, omdat je paard dan belemmerd wordt door de stijve en korte spieren waardoor ie niet goed kan ontspannen en zijn stappen niet goed kan afmaken.

Ik zou zeggen: neem gewoon een goede instructeur/-trice die met jou en je paard aan de slag gaat met o.a. recht richten, op de juiste manier voorwaarts rijden en aan het been houden. Als je dat eenmaal goed hebt, is de rest ook niet zo moeilijk meer! Misschien moet je ook niet teveel focussen op een bepaalde trainingsmethode, maar concentreren op de 6 basiselementen uit de dressuur die je zelf al noemt. Een goede instructeur zal altijd met jou en je paard met deze elementen aan de slag gaan.

Mijn instructrice heeft geen enkele speciale methodiek, maar we zijn wel altijd bezig met voorwaarts, recht richten, stelling en buiging etc.

Zorg gewoon dat je een goed persoon vindt die oog heeft voor wat jouw paard kan en (nog) niet kan en die je een goede basistraining geeft.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:26

Duitse grundregel:

1. Takt
2. Losgelassenheit
3. Anlehnung
4. Schwung (alleen in draf + Galop)
Deze 4 tesamen heet Durchlässig.
5.Geraderichten
6Versammlung und Aufrichtung.

1.Takt: Gelijk in beweging en het grond principe van de zuivere gang.

Stap viertakt, draf tweetakt, galop drietakt. Achterwaarts tweetakt.

2.Losgelassenheit: Het ontspannen van alle spiergruppen, de bloedsomloop is in gang gezet (opwarmphase) Losgelassenheit is door het losrijden te bereiken. Het is het losmaken van alle spiergruppen, geen atleet zou het in z´n hoofd halen een koudestart te maken, zo ook het paard niet.

3.Anlehnung:Dit betekent de fijne verbinding tussen de ruiterhand en de paardenmond.
Een goed getraind paard zal deze aanlening zelf zoeken. De zwaarte van de aanleuning wisselt bij iedere gestelde opgave. Maar de ruiter moet zich steeds weer bemoeien om zo snel mogelijk weer in de fijne aanleuning terug te komen.

4.Schwung: Alleen in stap en draf, bij volledige losgelatenheit van het paard en ruiter, gaat het paard met swingende rug (spieren) en veerende achterbenen. Het kan alleen door een dragende en ondergrijpende achterhand ontwikkeld worden.

5.Geraderichten: "Reite Dein Pferd vorwärts und richte es gerade"

Rij je paard voorwaarts en richt het recht.

Van natuur uit zijn paardenscheef, en als men hier niets aan zou doen dan kan je ervan uit gaan dat het op de ene hand goed gaat en de andere slecht.

Een recht gericht paard spoort met de achterhoeven in de richting van de
voorhoeven.

6. Versammlung + Aufrichtung: De verzameling van het paard is het versterkt onder en navoren treden laten van de achterbenen. Daardoor worden de schouders. Het paard wordt achter lager en voor hoger.
De hals verheft zich in relatie met de verzameling, hoe hoger de verzameling, hoe hoger de oprichting.

Deze 6 Punten "Skala der Ausbildung" genoemd, grijpen in elkaar over, het is een rode draad die door de hele africhting gebruikt wordt.

Dit is dus de Duitse versie.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:43

De 6 basis principes waaraan de training van elk paard zou moeten voldoen, is in Duitsland afgeleid van de rijvoorschriften. Elke trainer / instructeur wordt ermee opgevoed. Ook in Nederland is de opleiding sinds kort op deze grondslag gebaseerd. Althans in theorie, wat je in de praktijk ziet is een heel ander verhaal. Het Ausbildung Skala wat deel uit maakt van Richtlinien Band 1 - Grundausbildung für Reiter und Pferd - is al in tal van talen vertaald, Nederlands is daar onlangs aan toegevoegd. Ik denk dat vertalen van zoveel wijsheid en kennis gemakkelijker was, dan zelf een goede ruiteropleiding in theorie en praktijk op te zetten. Met het vertalen en op schrift stellen ben je er echter niet. Je moet ook in staat zijn om dat wat er bedoeld wordt ook in de praktijk voor te doen en aan anderen over te dragen. Er is een Nederlandse vertaling van deel 1 van de Duitse theoretische opleiding via de boekhandel verkrijgbaar. (Paardrijden - Basisopleiding voor Ruiter en Paard).

In "de eenvoud van dressuur", het boek van CvB en JH wordt o.m. naar deze begrippen verwezen. Er is wat dat betreft eigenlijk niets nieuws onder de zon, want omstreeks de eerste wereldoorlog bestonden de rijvoorschriften en deze begrippen al. De theoretische en praktische basis was er toen al. De praktijk ervaring, wat betreft deze inzichten, is steeds meer aan het uitdunnen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 22:22

Goofy44 schreef:
De 6 basis principes waaraan de training van elk paard zou moeten voldoen, is in Duitsland afgeleid van de rijvoorschriften. Elke trainer / instructeur wordt ermee opgevoed. Ook in Nederland is de opleiding sinds kort op deze grondslag gebaseerd. Althans in theorie, wat je in de praktijk ziet is een heel ander verhaal. Het Ausbildung Skala wat deel uit maakt van Richtlinien Band 1 - Grundausbildung für Reiter und Pferd - is al in tal van talen vertaald, Nederlands is daar onlangs aan toegevoegd. Ik denk dat vertalen van zoveel wijsheid en kennis gemakkelijker was, dan zelf een goede ruiteropleiding in theorie en praktijk op te zetten. Met het vertalen en op schrift stellen ben je er echter niet. Je moet ook in staat zijn om dat wat er bedoeld wordt ook in de praktijk voor te doen en aan anderen over te dragen. Er is een Nederlandse vertaling van deel 1 van de Duitse theoretische opleiding via de boekhandel verkrijgbaar. (Paardrijden - Basisopleiding voor Ruiter en Paard).

In "de eenvoud van dressuur", het boek van CvB en JH wordt o.m. naar deze begrippen verwezen. Er is wat dat betreft eigenlijk niets nieuws onder de zon, want omstreeks de eerste wereldoorlog bestonden de rijvoorschriften en deze begrippen al. De theoretische en praktische basis was er toen al. De praktijk ervaring, wat betreft deze inzichten, is steeds meer aan het uitdunnen.

Na de twee wereldoorlog bestonden de begrippen ook.
In Nederland zijn deze begrippen verloren gegaan nadat Deurne gebouwd is. Voor die tijd moesten de nieuw aan komende instrukteurs een reitwart opleiding als afsluiting in Münster doen, bij de Westfählischen Reit- und Fahrschule, waar ik ook meerdere opleidingen gehadt heb.

Bovendien elke ruiter in Duitsland die op wedstrijden gaat of in een manege rijdt moet een Theoretische en praktische prüfung doen.

De theorie (ook bij 6 - 7 jarige) gaat over de hulpen geving, de beenzetting, paardenhouderij enz.... Er wordt in de military sport tot en met 17 jaar hoofdzakelijk team wedstrijden uitgeschreven met een theorie deel.

Het is voor een instrukteur veel makkelijker om bepaalde dingen te verbeteren tijdens de les, als men bepaalde basis uitdrukken begrijpt.
Nu ik me meer verdiep in nederland (paarden) zie ik aan de bepaalde uitdrukkingen dat de paardentaal die ik ook vroeger in nederland geleerd heb verwatert.
Ik zal een paar voorbeelden geven.
Schakelen: dit is fout ik weet er niet meet om te gaan, dit doe ik in een auto, maar niet op paard.

Dit is geen grap, maar het is duidelijker als men zegt: Tempi wisselingen (dit zijn de verschillende tempo´s in een bepaalde gang).

Overgangen zijn: wisselen van de ene gang in de andere. b.v. stap -draf of draf stap enz....

Als we zo doorgaan om de paarden vak uitdrukkingen te vevagen, praat je langs elkaar heen, bovendien moet men dan steeds uitleggen wat men bedoeld.

Je krijgt een soort toorn van Babilon effect.

En dit wordt vermeden als men de jeugd van begin afaan de paardentaal leert. Niets is eenvoudiger als dat men dat vroeg genoeg doet.

Het is ook eenvoudiger om het protecol te lezen, bij een dressuur wedstrijd. Een vaktaal is n.l. altijd beknopt, en dan toch duidelijk te verstaan voor iedereen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 22:26

Eigenlijk een basis die bij elke methode gebruikt (moet) wordt(en). In zowel klassiek als "modern"

Verder sluit ik me geheel aan bij Goofy en Professor

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 22:29

Tyrza schreef:
Eigenlijk een basis die bij elke methode gebruikt (moet) wordt(en). In zowel klassiek als "modern"

Verder sluit ik me geheel aan bij Goofy en Professor

Zo heb ik het ook bedoeld.

P.S. leuk dat je hier ook bent.
Is er ook ruimte op de tribune 06-11?

Willeke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 23:32

Het is al lang 6- 11 geweest

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 23:33

We hebben het hier over de Nederlandse 06-11, Temkey

Willeke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 23:37

O is het in Nederland anders dan , komt zeker om dat ik in Belgie woon.

Willeke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 23:59

Loop een maand voor

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 00:27

temkey schreef:

Gij zijt toch niet blond alwel?

Willeke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 13:29

Professor schreef:
temkey schreef:

Gij zijt toch niet blond alwel?

Het leek er wel op , maar het was al laat ( Offtopic)
Maar ga weer rustig verder over de Duitse training.
Ik vind het heel intersant !!!!
Sorry @Tyrza

viev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 23:08

Bedankt voor de reacties tot nu toe..

meer reacties zijn welkom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 23:51

Ga nou eerst maar eens leren paardrijden...

viev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 14:23

Zep schreef:
Ga nou eerst maar eens leren paardrijden...

Ten eerste is mijn vraag : tegen wie zeg je dit??
tegen Temkey of mij (viev)???

en als het tegen mij is waar slaat het dan op??...waar haal je deze opmerking nou maar vandaan?? en waarop gebasseerd??

sorry ik vind het een beetje een rare opmerking ,MAAR ALLEEN ALS DIE TEGEN MIJ IS

Willeke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 14:46

Ja dat zou ik ook wel weten , het zal niet over mij zijn denk ik Hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:13

ik vind, in het algemeen, op bokt, dat mensen vooral willen dat er een "revolutionaire trainingsmethode" aan hun werkwijze hangt. Ze vergeten imo waar het om gaat.

Ik vind het rijtje van 6 (of 10, dat hangt er vanaf welk rijtje erin gestampt word ) basisbegrippen een prima theoretisch houvast. Ik zal de laatste zijn om dat rijtje aan te vallen.

Maar een beginnend ruiter kan er imo veel te weinig mee. Die begrippen gaan pas "leven" op het moment dat je enig ruitergevoel hebt ontwikkeld.

Vandaar dat ik dan roep: ga nou maar gewoon leren paardrijden, dan komt de rest vanzelf wel...

Willeke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:27

Ik zal morgen beginnen

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:30

Zep schreef:
ik vind, in het algemeen, op bokt, dat mensen vooral willen dat er een "revolutionaire trainingsmethode" aan hun werkwijze hangt. Ze vergeten imo waar het om gaat.

Ik vind het rijtje van 6 (of 10, dat hangt er vanaf welk rijtje erin gestampt word ) basisbegrippen een prima theoretisch houvast. Ik zal de laatste zijn om dat rijtje aan te vallen.

Maar een beginnend ruiter kan er imo veel te weinig mee. Die begrippen gaan pas "leven" op het moment dat je enig ruitergevoel hebt ontwikkeld.

Vandaar dat ik dan roep: ga nou maar gewoon leren paardrijden, dan komt de rest vanzelf wel...

Als je niet weet waar je het over hebt, dan kan je ook niet er mee omgaan.

Als je auto leert rijden dan leer je ook eerst de theorie. Anders kom ik niet van z´n plek, en weet de regels in het verkeer ook niet, en dat is gevaarlijk.

Een denkend ruiter en die zijn vaak jong(en niet belegen) vinden het prachtig als ze spelende wijze theorie geleerd wordt.
Ze begrijpen dan ook veel meer, theorie hoeft niet droog te zijn, maar je zal toch met eenbasis paket moeten beginnen.

Dit wil niet zeggen dat ik eerst theorie leer, en dan pas rijden, nee dit gaat bijden samen op.
Het praktische rijden wordt veel intensiever, als men de theorie begrijpt.

Dit is niet alleen in de paardensport zo, dit is met vele sporten zo.

Natuurlijk zijn er mensen (die zich ruiter noemen) die schreeuwen, dit is niet nodig. Maar als eenjury schrijft je paard gaat in een takt fout dan wil je toch precies weten wat hij daar mee bedoeld.

Als de jury zegt je paard was niet constant in de aanleuning. enz...

Als je instrukteur zegt, Zep je paard gaat viertakt, denk erom iets meer binnenbeen of iets dergelijk, dan gaat Zep naar de instrukteur en vraagt wat bedoel je???

En dat is niet nodig als hij een beetje meer theoretische bagage hat.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 18:01

Professor schreef:
Als je niet weet waar je het over hebt, dan kan je ook niet er mee omgaan.

Als je auto leert rijden dan leer je ook eerst de theorie. Anders kom ik niet van z´n plek, en weet de regels in het verkeer ook niet, en dat is gevaarlijk.

Dit is verre van waar!

De meeste rijscholen adviseren zelfs om juist NIET eerst de theorie te leren en dan pas de praktijk. Dat heeft verschillende redenen, maar heeft er ook te maken dat de nieuwe chauffeur al is belast met een hoop denkwerk voordat hij/zij het verkeer betreed. Daardoor vertraagt elk manouevre, zónder theoretische basis maakt de kersverse chauffeur zich makkelijker automatismen én snelle reacties eigen doordat dit dan op gevoel plaats vindt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 21:53

Ik ben het helemaal met Aimee eens, je moet de theorie kunnen plaatsen bij het ruitergevoel dat je ontwikkeld hebt en niet andersom.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 22:25

Kinderen die tijdens hun ponytijd veel ruitergevoel hebben opgebouwd kunnen idd in een later stadium zich druk gaan maken over de theorie.

Maar ik denk dat bij volwassenen die op latere leeftijd leren paardrijden het wel praktisch is om al enige theorie onder de knie te hebben. De lenigheid en fysieke aanpassingsvermogen is gewoon een stuk minder als bij een kind.

Kijk maar eens bij skien hoe die kleuters van de berg af razen. Alles gaat vanzelf.

En kijk dan maar eens naar volwassenen die voor het eerst op de skies staan Die moeten toch heel wat unterricht van de schilehrer krijgen voordat ze uberhaupt fatsoenlijk kunnen remmen

Oehhh, ik krijg skikriebels!!!