Onrustig in Aanleuning

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abcde123

Onrustig in Aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 14:30

Mijn pony is af en toe heel erg onrustig in de aanleuning. Nu wou ik jullie vragen of jullie hier misschien tips voor hebben.
Heb btw goed les, werken we ook aan, maar misschien hebben jullieook nog wel goede tips.

liesje1986

Re: Onrustig in Aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 16:54

Dat moet je toch echt in de les oplossen. Ik weet niet precies wat je fout doet. Gewoon proberen je handen stil te houden en lekker van achter naar voren te rijden. Veel overgangen en snel aan je been krijgen. Hoe stiller je zelf rijdt, hoe rustiger het paard zal gaan lopen. Stel hem anders eerst iets dieper in.. Succes ermee

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:03

Heb je het gebit van je pony al eens laten controleren? Haken op de kiezen of wolfskiezen kunnen een hoop ongemak verroorzaken. Voor paard en ruiter.
Vraag bijv. de dierenarts of bel een paardentandarts.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 20:39

Als ze haken op de kiezen had, hadden we het al gemerkt met het eten, en eten doet ze nog top. Maar het is gewoon omdat ze het moeilijk gaat vinden, en dan onrustig word.

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:44

Ontspant ze genoeg over haar rug?
Mijn pony wil weleens onrustig worden in de aanleuning als hij loopt te spannen met zijn rug nl. Ik stel hem dan even wat lager en dieper in tot alles daar weer "los" zit en dan ga ik weer verder met t werk dat hij "zwaarder" (en waar hij opgespannen van raakt) vindt .

Is jouw zit niet te druk, staan je handen stil en heb je op beide teugels evenveel contact?
Past t bit goed, vind ze t n fijn bit?
T kan zoveel oorzaken hebben.. wat denkt je instructrice dat de oorzaak is?

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 21:22

Wat over het algemeen goed werkt is:

Contact houden en voorwaarts rijden. Klinkt simpel (is het ook). Probeer vooral veel tempowisselingen te rijden.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 21:48

Het kan best zijn dat ze zich gaat spannen, toen ze het in de les had, gingen we ook tempowisselingen maken in de draf, daarna bleef ze dus wel weer even stil, maar op les ging het dus goed, maar toen ik het thuis probeerde werd ze er eigenlijk alleen maar drukker van.
Mijn houding, ja ik kan er zelf neit zo veel van zeggen, maar volgens mij is die wel redelijk goed, en ik heb me handen niet heel los zitten zeg maar, wel contact maar niet dat ze helemaal mee gaan.
Contact op 2 teugels, was eerst helemaal niet zo, maar nu ben ik daar flink mee bezig geweest, en we zijn nog niet klaar. Maar ik heb nu wel contact op 2 teugels, en redelijk gelijk.

Nu onder het rijden, laat ik me pony ook veel de hals strekken omdat ik weet dat die zich van binnen helemaal opvreet van spanning, maar dat laat die van de buitenkant dus niet merken. Maar na het hals strekken is die nog niet echt rustiger geworden.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 22:39

dan heb je geen aanleuning, ik kan wel tips geven alleen dit doe ik niet weet jou situatie namelijk niet en strax geef ik tips die averrechts werken, zoals je zei heb je goed les en hou je aan die methode en heb het een x met je intructeur erover!

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 23:53

Ok. Ik had zou zo ie zo al vragen of we daar nog extra aandacht aan konden geven, omdat dat natuurlijk wel zonde is. Iig bedankt!