Schrikken van fietsers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lautjuh85

Schrikken van fietsers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 12:14

Hallo,

Ik weet niet of dit hier hoort, anders mag het verplaatst worden.
Maar ik zit met een probleempje.
Mijn paard schrikt iedere keer als er fietsers hem van achteren tegemoet komen. Hij slaat dan letterlijk een stukje op hol.
Ik kan hem gewoon weer terug nemen maar vind het wel vervelend dat hij er steeds vandoor schiet.
Hij is 5 jaar en eerder was er nooit wat aan de hand. Fietsers, brommers, skeelers noem maar op alles kon hem passeren.
Maar nu sinds 2 weken ofzo doet hij dit.

Kan iemand mij advies geven wat ik hier aan kan doen???
Alvast bedankt.

Groetjes Total en Lautjuh

8nnemiek

Re: Schrikken van fietsers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 12:24

Mijn paard doet dat ook af en toe, vanmorgen kwam er een hardloper heel stilletjes van achteren aangerend en sprong hij ook een paar passen naar voren. Maar gelukkig zijn dat altijd maar een paar sprongen en als ik hooo zeg, en hij ziet dat het toch niet eng is stapt hij weer rustig verder.
Ik vind het niet zo erg als hij af en toe eens schrikt, kan gebeuren, ze wennen er wel aan.
Het kan zijn dat jouw paard een paar weken terug iets heel er griezeligs achter zich heeft gehoord waarvan hij schrok, en dat kan even duren voordat ze daar overheen zijn, maar gewoon altijd kalmeren, niet zelf in paniek raken als er een fietser aankomt. Ga anders gewoon even stilstaan als er een aankomt en laat je paard ernaar kijken, dan is het al minder griezelig.
Succes!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 12:31

mijn ruin deed dit ook hij schrok af en toe als hij niet op aan het letten was dit doet jouw paard waarschijnlijk ook let jij dan ook mee op voor hem en kijk ook wel eens achter je. en als je een fietser ziet dan geef bij je paard aan dat er een fietser aankomt en draai zijn hoofd in die richting en geef een lichte beenhilp zodat hij leert dat hij moet opletten als je het been aanlegt dit werkt bij mijn jonge 3,5 jarige ruin prima en is dus ook nergens meer voor geschrokken.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 12:34

Mijne vind fietsers ook maar vreemd, vooral als ze bellen enzo. Dus ik volg dit topic ook maar even.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 13:52

zelf goed gaan opletten en als je merkt dat er een fietser aankomt maak je zelf even een geluidje zoals psst of je kucht eventjes.

vooral niet gaan denken oh jee gaan we weer, logisch dat je pony dan misbruik maakt van de situatie en er vandoor gaat, probeer hem desnoods even om te laten draaien zodat hij de fietser ziet..
gaat hij er wel vandoor , zeg ik zelf meestal iets van: poeh,poeh dat was schrikken he? en stap daarna gewoon weer door

op stal ook even gaan oefenen, pony even laten vasthouden door iemand, je fiets er een paar keer achter langs rijden, gaan bellen etc.

ik let zelf altijd erg goed op verkeer van achteren, ik maak altijd dan even een geluidje zodat mijn pony weet dat hij even op moet letten, vaak lopen ze wat te dromen en schrikken dus daardoor, ze vertrouwen op jou als ruiter dus letten ze vaak gewoon niet op en schrikken daardoor..

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 14:14

Ja fietsers zien en horen ze niet zo goed, dus logisch dat ze ervan schrikken Verder ga k met ellebel en onley mee.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 23:10

hier heb ik wat moeite mee, woodstock. Mijn paard kan alles achter zich zien aankomen , ook fietsers!en dat zonder zijn hoofd te draaien.

Wel lastig als je paard er van schrikt. Misschien raak je nu zelf wat gespannen als je ontdekt dat er fietsers achter je zitten. Probeer een liedje (zachtjes) te fluiten en de andere kant op te kijken, zodat het paard denkt dat er niets aan de hand is. Mij helpt dat als ik wel eens denk, oh jee, hoe zou hij hierop reageren.

succes

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:55

Probeer de aandacht even op iets anders te vestigen op het moment dat er een fietser aankomt. Train het anders eerst even op stal met iemand anders en beloon als het goed gaat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 11:25

Ik vind het advies van Spettertjuh beter dan dat van Onley, eerlijk gezegd, ik zou juist niet zijn aandacht echt op de fietser gaan richten omdat je daarmee aangeeft dat jij als leider dat de aandacht waard vindt en het 'dus wel eng zal zijn'.
Zorg dat je zijn attentie hebt zodat hij neit loopt te dromen (zoals Ellepel zegt) en doe verder wat die fietsers betreft alsof je gek bent. Je creeert met extra aandacht voor de fietsers ook DE gelegenheid tot aanstelleritis.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 11:29

oefenen misschien? ik weet het niet, maar dat lijkt me het handigste. gewoon op stal gaan oefenen met iemand en dan steeds van achteren langs fietsen en steeds laten zien dat het niet eng is lijkt mij zo. Maar ik kan het ook fout hebben

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:35

Ik denk dat hij je nu gewoon wat uitprobeert, als er eerder ook nooit wat was.
Dus gewoon consequent zijn. En zelf niet gespannen raken als er een fiets aan komt, dat voelt 't paard he.

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 16:42

Bedankt voor de tips.
Ik heb iedere keer als ik zag dat er een fietser aankwam gezegd "let op" en dan was er niks aan de hand.
Maar ik heb ook een beetje het idee dat ie mij in de maling neemt omdat er eerst niks was.