Hoe kan ik zijn spieren verder ontwikkelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Demini

Hoe kan ik zijn spieren verder ontwikkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 01:54

hoi allemaal,
Ik heb een paard dat al Z2 gelopen heeft, maar dat naar mijn mening eigenlijk nog niet aankon. Hij heeft namelijk veel te weinig bespiering in de bovenlijn en steekt regelmatig zijn tong uit daardoor. Sinds ik hem eer zelf train is het al heel erg verbeterd, hij heeft al 5-10 cm meer hals dan hij had en gaat dus vooruit, maar vooral rond zijn schoft en de aanzet van de hals aan de schoft wilt het niet opschieten.
Ik rij hem vaak lekker rond en diep en wissel veel af met ontspanning tussendoor, verder longeer ik hem ook zo af en toe met de pessoa teugel.
Verder is er niks aan de hand van niet goed aan het been of niet goed op de achterhand, daar is hij allemaal super in. Hij loopt ook echt zo goed dat je haast zou denken dat hij die bespiering niet nodig heeft, maar het feit dat hij toch zijn tong uitsteekt baart mij zorgen. Wie heeft er nog nuttige tips om echt die spiergroepen te trainen?
Ik heb foto's bijgevoegd zodat jullie het probleem duielijk kunnen zien!

Afbeelding

Afbeelding

Sophie2

Re: Hoe kan ik zijn spieren verder ontwikkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 08:37

je foto's doen het niet

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 14:46

hmm, raar, bij mij doen ze het wel gewoon, ik zet ze vanmiddag op mijn eigen site en vanuit daar dan hierop, hopelijk doen ze het dan wel!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 17:22

Desire schreef:
hoi allemaal,
... Hij heeft namelijk veel te weinig bespiering in de bovenlijn en steekt regelmatig zijn tong uit daardoor. ..Afbeelding

Afbeelding

Ik kan je foto's helaas (nog) niet zien, maar weet je zeker dat het door de arme bespiering in de bovenlijn komt, dat ie zijn tong uitsteekt? Onder bovenlijn versta ik trouwens alles van oren tot aan de staartwortel, da's een groot gebied, waar veel mis kan zijn. Heb je al een goed beeld van waar de zwakke plek precies zit? Misschien is ie door de vorige berijder wel veel te snel te hoog ingesteld (wellicht met harde hand, je zegt dat ie er in jouw ogen nog niet aan toe was), waardoor hij constant zijn rug heeft weggedrukt, in plaats van de rug echt te gebruiken. Is een fout die je vaak ziet. Je krijgt dan blokkades die zich kunnen uiten via de mond (tong er uit). Loopt ie ook niet achter de teugel?

Als je paard laag en rond loopt, moet je als het ware die rugspieren onder de huid zien "klapperen", een teken dat alles goed los is. Verder weet ik niet hoe lang je het paard al traint, maar spieropbouw gebeurt niet bij elk paard even snel en ook de dikte van de spieren varieert per dier. Ik zou lekker zo doorgaan zoals je bezig bent, goed over de rug rijden, veel lichtrijden en laag instellen met die achterhand er goed bij.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 18:31

Klopt hij is inderdaad geblokkeerd door de vorige ruiter. Hij werd 1 dag in de week (HOOGUIT) gereden en werd meteen heel hoog ingesteld dan en na een half uurtje af gepijgerd te worden werd hij weer voor een week in zijn stal opgesloten (onvoorstelbaar, het was een professioneel amazone die hem als haar volgende grand prix paard zag!)
HIj werd dus ook levensgevaarlijk en is toen naar een africhter gegaan die na 5 dagen zei dat we hem af moesten laten maken, omdat hij gek was. Ik heb een foto van toen hij net weer terug bij mij thuis kwam, ik kan hem je wel pb'en als je wilt. Daar zie je duidelijk dat hij alleen maar heel hoog ingesteld kon lopen en er achter probeert te duiken, let vooral op de valse knik dan en op zijn heel matige bespiering!
Inmiddels rij ik hem 10 maanden heb ik terug gerekend en ik kan hem met zijn neus over de grond laten lopen als ik wil en zijn spieren klapperen dan ook zo lekker zoals je uitlegd, dus het is echt een omgekeerde wereld! Hij is ook absoluut niet meer gevaarlijk, dat was hij 2 weken bij mij, maar toen was het klaar!
Hij heeft nu ook al echt meer bespiering hoor, maar nog veel te weinig naar mijn idee, want ik heb nu een heel duur zadel moeten kopen die met infra rood kan worden aangepast aan zijn rug omdat er anders niks past!
Ik ben al op weg dus, maar vooral bij zijn schoft wilt het niet opschieten!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 16:59

Ben wel benieuwd, pb maar als je wilt! Dus veel te snel veel te hoog ingesteld, is wel heel erg jammer hoor, dat dit paard geen kans heeft gekregen om eerst sterk genoeg te worden om vervolgens op de juiste manier te kunnen gaan verzamelen...Fijn dat ie nu bij jou weer opbloeit! Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe je die spieren achter de schoft dan wat kunt versterken, ik denk nl. zelf nooit in geisoleerde spiergroepen, maar meer in totaalplaatjes . Als je paard het werk aankan en hij doet dat op een rijtechnisch juiste manier, dan is het toch in orde? Of ben ik nu te simpel?

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 23:21

spieren achter de schoft versterken doe ik door veel afwisselende hoofd-halshoudingen te gebruiken. voorwaarts-neerwaarts, lang en laag, dan iets hoger en ronder, een aantal tusseninposities,... zo lang ze maar los in de rug blijven, want daardoor worden de spieren sterker. wat bij mij geholpen heeft, was veel balkjes galopperen (daar moeten ze hun rug erg rond op maken) en in-uitjes.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 19:54

Biepje schreef:
spieren achter de schoft versterken doe ik door veel afwisselende hoofd-halshoudingen te gebruiken. voorwaarts-neerwaarts, lang en laag, dan iets hoger en ronder, een aantal tusseninposities,... zo lang ze maar los in de rug blijven, want daardoor worden de spieren sterker. wat bij mij geholpen heeft, was veel balkjes galopperen (daar moeten ze hun rug erg rond op maken) en in-uitjes.

Ja dat had ik ook al een gehoord ja, en nu ging ik dat dus ook proberen en ook in draf, maar die van mij is absoluut geen springtalent en ookal liggen de balken op de grond, dan nog is hij bang dat hij niet uit komt met zijn passen. Dus nam hij een hele grote sprong waardoor hij op de volgende balk neerkwam en de dag erna met een dikke kogel stond
Gelukkig is het weer in orde! Heb je toevallig een tip om mijn paardje wat talent bij te spijkeren?
Overigens was de afstand tussen de balken goed hoor, het ligt echt aan zijn angst, hij wilt wel maar denkt op het laatste moment toch ineens dat hij het niet kan.