merrie met hengste streken wie meer ervaring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hollander

merrie met hengste streken wie meer ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 22:29

Hallo,

Ik heb een hele dominante merrie die henste streken vertoond.
Ze bijt, ze stijgert(maait met de voor poten), en wil apsolute niet rijden ze is me gewoon bang aan het maken met het rijden.
Ik heb een goede instructiese waarmee ik het probleem mee probeer op te lossen maar ik ben benieuwt naar hoe andere het op lossen op welke manier enzo.
Het maakt niet uit og het een hengst ruin of merrie is met henste streken.
Ik weet wel dat ik er dood moe van word.

(het is trouwens wel een jonge pony, maar vind niet dat ze dat hoeft te doen)

als ik haar op haar kop geef is het ook over, mar dan moet ik wel hard voor haar zijn en dat wil ik niet omdat ze jong is.

liesje1986

Re: merrie met hengste streken wie meer ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 23:02

Streng, consequent en rechtvaardig zijn. Als je iets niet wil, moet je het afstraffen, keer op keer. Als ze braaf is moet je haar goed belonen. Ga dit eerst maar oefenen terwijl je ernaast staat, dan zal het bij het rijden ook beter worden.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 23:39

Juist omdat ze jong is moet je hard zijn, voor haar eigen bestwil.

Het zijn niet eens hengstenstreken, elk paard, ongeacht geslacht, kan dominant zijn als ze niet op hun plek worden gezet.

Mijn nieuwe 4-jarige ruin heeft ook wat gesteigerd, tijdens het uitladen, tijdens de hoefsmid, tijdens de eerste keer longeren, bij alles wat op werken leek of meewerken wat dat betreft was het het makkelijkst voor hem om op zijn achterbenen te gaan staan en zijn zin door te drijven.

Nou ben ik over het algemeen vrij aardig, en hij is ook nog jong, maar op dat moment krijgt hij echt een hengst voor zijn kop.

Steigeren is gewoon gevaarlijk, of je er nou op of naast loopt, het is minimaal 500 kg en als dat op je valt of je expres raakt kom jij er niet echt prettig vanaf.

Dus idd zoals Liesje zegt: wees streng, consequent en rechtvaardig, ook als dit in jouw ogen wat aan de harde kant is.
Het is veel harder als het paard uiteindelijk "onhandelbaar" naar de slacht kan omdat er niet duidelijker opgetreden is.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 23:46

nu meteen aanpakken, en dat is juist niet zielig omdat ze jong is, dat moet juist nu ze nog jong is!
ze is duidelijk bezig met het zoeken van de grenzen tot hoever ze kan gaan, zodra ze doorheeft dat ze heel ver kan gaan bij jou zit je met een onhandelbaar paard en daar wordt niemand blij van en daar kunnen grote ongelukken mee gebeuren

heb zelf oa een 2 jarige dominante merrie die mept bij de smid, prima eerst lief proberen, dat werkt niet, verdoven werkt niet, dan maar benen opbinden en iedere trap-poging er een keer goed onderdoor schoppen
ze had het zo door en smid kon prima voetje optillen zonder dat madame trapte!

volgende week komt smid voor de 2e keer ben benieuwd of ze het nog weet na bijna 5 maanden opfok, en anders is een opfris-cursusje zo gegeven hoor

ik ben altijd eerlijk en rustig tov mn paarden, maar er wordt niet gesteigerd en niet getrapt, zin doordrammen moeten ze ook niet proberen, en als je consequent blijft hebben ze dat zo door en is er niets aan de hand

straf je op het goede moment op de juiste manier is het niet zielig, en je zal merken dat wanneer je consequent bent het voor t paard stukken duidelijker is en het allemaal veel makkelijker gaat en je dus niet meer hoeft te straffen uiteindelijk, kleine herinnering is dan vaak al genoeg

Veronieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 23:58

ik ben het met iedereen hier boven mee eens mij merrie is ook zo..
maar ik vin het zieliger om het nu soort van 'goed' te vinden omdat je het zielig vin om je jonge beestje te straffen maar het is nog veel zieliger om het later pas te gaan af straffen want je heb er nooit niet echt een probleem van gemaakt dat ze zo iets deed dat kan dan ook nog behoorlijk veel stress mee nemen.. als je nu inderdaad rechtvaardig en consequent ben komt het best in orde hier profiteer je later ook nog steeds van en hoef je niet elke keer op nieuw de strijd aan te gaan voor beide partijen wel zo prettig.
succes!!

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 00:58

Bij mij staat een merrie op stal die heel dominant is maar die doet weer andere ding
ze slaat en ze heeft ook een tijdje gehad dat ze stijgerde maar met concequent zijn is het al een stuk verbeterd behalve al loopt er een ander paard langs.

de eigenaar was zelf ook op het begin bang maar nu pakt ze haar stevig aan en het helpt

dus gewoon de baas zijn

ze zal wel gewoon aan het puberen zijn

Junior's valencio onze oude pony is een ruin en die deed dat ook maaien en bijten en zo maar dat is nu afgeleerd gelukkig maar hij is nog maar 3 en ik denk gewoon dat het puberen is

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 17:06

eigelijk had dit er allang uit moeten zijn, als veulen moet ze dit al geleerd hebben. doe je dit niet, krijg je er mee te maken als je ermee aan het werk gaat. nu kan het nog, maar het moet niet langer duren, de kans dat je het er nog uit krijgt, word steeds kleiner.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 17:22

probeer het eens even naar je zelf te verplaatsen.
Als jij kinderen hebt en je ze de ene keer licht straft voor het pikken van een snoepje, dan zullen ze nooit leren dat ze het nooit mogen.
Als ze straks echt verder gaan zullen ze nie tbegrijpen wat er mis is met wat ze doen, want ze mochten altijd dat snoepje pikken.
Dus als ze jong zijn afleren en duidelijk zijn.

Hollander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 21:47

rensju schreef:
eigelijk had dit er allang uit moeten zijn, als veulen moet ze dit al geleerd hebben. doe je dit niet, krijg je er mee te maken als je ermee aan het werk gaat. nu kan het nog, maar het moet niet langer duren, de kans dat je het er nog uit krijgt, word steeds kleiner.

hier maak je me toch wel bang mee hoor.
want we zijn er nog lang niet.
princes gedraagd zich wel steets beter maar ze probeert het steets weer na een 10 min bezig zijn, als zei dus geen zin meer heeft.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 21:52

Ik heb het nog nooit toegepast, maar mij is geleerd: een keer een iets te harde schop, als ze op DAT momemt ECHT heel stout is, dat de moeder ook als ze haar veulen opvoedt... Ik weet niet of ik het zou kunnen, maar weet wel dat het werkt. Als je paard keer op keer de grenzen overschrijt, wordt je daar erg moe van. Als ze een keer goed op hun donder hebben gehad, proberen ze het niet weer...

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:08

Hollander schreef:
rensju schreef:

hier maak je me toch wel bang mee hoor.
want we zijn er nog lang niet.
princes gedraagd zich wel steets beter maar ze probeert het steets weer na een 10 min bezig zijn, als zei dus geen zin meer heeft.

haha het komt inderdaad wel heen streng en negatief over:$
niet mijn bedoeling hoor, maar ik wou eigelij kzeggen dat het er zo vroeg mogelijk uit moet. Het gaat gewoon steeds moeilijker. Maarja als je paard zich nog nooit zo gedragen heeft, weet ie dat natuulrijk ook niet. Maar als ie het doet, gelijk afstraffen;)

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:31

Rensje je hoeft niet bang te worden hoor
Natuurlijk is het fijn als je het er zo jong mogelijk uit krijgt, meteen de kop in kan drukken etc.
Maar het is nu nog best te doen, als je het nog een paar jaar laat door modderen minder, en dan nog niet eens door de leeftijd, maar meer door de tijd dat ze haar gang heeft kunnen gaan.

Als ze het na 10 minuten weer probered weet ze dus wel dat het niet mag, maar test je toch weer uit.
Waarbij je haar dus iedere 10 minuten weer moet corrigeren, vandaar dat ik meer ben voor het in 1 keer hard en over *al zullen ze altijd wel wat overhouden van dit gedoe* dan iedere keer weer...niet leuk voor jou en niet leuk voor het paard.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:48

ja zo denk ik dus ook maar ik maakte de ts bang:P haha

saltycinq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 22:26

veeeeel overgangen....en longeren....vertrouwen opbouwen...helpt echt...Veeeel figuren...hou haar bezig zodat ze geen tijd heeft om gek te doen...ik hoop dat het werkt voor je....dit is wel een goede basis om van dit probleem af te komen...

Groetjes Salty