tikken met de ijzers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

iksandra3

tikken met de ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 15:30

Hoi allemaal,

Mijn fjord heeft sinds een paar maand ijzers, omdat ik zomers best veel rijd op de weg en anders zijn hoeven gaan brokkelen omdat ze anders te droog zijn.

Maar nu is er een klein probleempje:

Hij schopt of tikt met zijn hoeven tegen elkaar aan, en dan hoor je een tik....peter vind het ook niet echt fijn, want als hij dat doet gaan zijn oren in zijn nek...

Wat is er nu gebeurt tot aan 3 x toe : zijn ijzers gaan los of eraf, eerst was het links voor, 3 wk later rechts voor en nu 4 wk later is li-achter los....

Ik heb het ook al uitgelegd aan mijn hoefsmid, maar die doet er nogal wat laconiek over, zegt dat peter een grapje met mij uithaald, naja volgens mij doet de hoefsmid dat juist bij mij maar goed,
Hij zou er wel rekenen mee houden met het beslaan (koud)

Wat kan ik hier aan doen?
is peesbeschermers of springschoenen een oplossing?

Wie kan mij helpen,

alvast bedankt voor de moeite

Groetjes sandra

Sophie2

Re: tikken met de ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 16:28

Kun je niet gewoon wachten totdat je fjordje opnieuw beslagen is. De hoefsmid zei dat hij er rekening mee zou houden... Misschien dat het dan nu wel over is

iksandra3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 16:36

Het duurt nog wel even voordat hij helemaal opnieuw wordt beslagen, want de ijzers zitten er nog heel mooi onder.....

In ieder geval bedankt voor je reactie

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 17:17

Tikt ie met zijn achtervoeten de voorvoeten aan? Dan kan de smid inderdaad wel wat rekening houden met het beslaan, door voor ijzers met kortere takken te doen en achter de teen wat korter te maken. Je pony houdt je natuurlijk niet voor de gek, maar dat was je wel duidelijk.
Het komt door zijn manier van bewegen, het zal in draf zijn of niet?

Springschoenen helpen denk ik niet, hooguit bescherm je zijn voorvoeten daarmee als ie zijn kootholtes raakt, maar hij schopt waarschijnlijk meer tegen de onderkant van zijn hoeven aan.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 00:00

Mijn paardje had dat toen ik haar ging inrijden ook, tegenwoordig niet meer en het beslag is hetzelfde gebleven.
Naarmate ik meer controle kreeg over haar tempo, haar steeds beter kon gaan rijden was het over.

Tot die tijd heb ik met springschoenen gereden om haar een beetje te beschermen.

Bij mij lag het dus iig aan mijn rij gebeuren, als ze nu los rent en uit haar dak gaat gebeurd het ook nog weleens dat ze tikt.
Maar als ik haar gewoon netjes rij, dus van achter naar voren is er niets aan de hand.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 11:05

de hoefsmid kan hier wel rekening mee houden door de takken iets intekorten.
springschoenen kunnen wel helpen, heb ik zelf ook omdat ik het zelfde probleem had. af en toe hoor je nog wel eens dat ie er tegen komt maar dat is meer de onderkant, heb geen losse ijzers meer gehad.

maar kijk ook eens naar hoe je pony loopt, misschien loopt hij teveel op de voorhand. misschien als je meer controlle over tempo krijgt en over de manier van lopen, dat het dan beter gaat.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 22:29

Mijn vorige paard had het ook en dat kwam omdat ze haar achterbenen te ver naar voren zette. Wij deden springschoenen om. Maar toen we haar wat beter aan het lopen hadden, liep ze wat minder te sloffen en had ze er totaal geen problemen meer mee.

Succes iig. Groetjes, Lindsay

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 14:28

uhm in bit stond laatst een opmerking dat ze alleen aantikken als je de achterhand niet goed onder contole had...volgens mij zei tineke bartels dat... maar de hoefsmid kan er zeker wat aan doen! als hij zegt dat ie er niks aan kan doen is dat alleen voor zen eigen portomonee

xjessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:06

Het kan ook zijn dat ie te hard loopt, dat ie idd zn benen niet onder controle heeft.
Probeer m dan heel verzameld te rijden.

Chrisjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 16:30

Mss moet je een keer warm beslag proberen... maar springschoenen werken oowk wel goewd en als je de achterhander minder onder rijd wordt het ook wel mindeer....

bij mijn pony hielp het dit wel ze had er naar een paard maanden helemaal geen last meer van

xxxx Chrisjeh

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 16:36

iemand bij mij op stal had dat ook en dat is een heel stuk overgegaan door springschoenen te dragen maar ik weet niet of dat bij iedere pony helpt.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:10

Als ik jou was zou ik pees beschermers om doen zo dat je de pesen beschermt. Want een ijzer kan hard aankomen en volgens heb je liever geen paard met een peesblessure. Bij iemand die ik ken ging het paard tikken als ze het paard niet onder controle had. Dan ging ze bijv. heel hard draven en andere verkeerde dingen doen.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 19:36

Wat is je reden om het paard te beslaan omdat hij droge hoeven krijgt?

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 19:47

Het is gewoon gebrek aan balans, mijn paard tikt alleen bij buitenritten of als ik hem een lange teugel geef, dan gaat hij slingeren dus tikken. Als de ijzers los gaan zitten moet het beslag even aangepast worden, maar als je verder vordert met rijden en je paard krijgt meer balans gaat het tikken vanzelf over.