probleem met opstijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adin

probleem met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 11:48

Ik heb een probleem met opstijgen.
Mijn 4 jarige paard, dat nu een aantal maanden onder het zadel is doet zijn hoofd helemaal naar beneden. Het is lastig opstijgen dan...
Ik let er op dat ik niet aan de teugels zit maar hij heeft er een gewoonte van gemaakt. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Anoniem

Re: probleem met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:50

je bedoeld dat je de teugels tijdens het opstijgen niet aanraakt? je moet toch de teugels in de linkerhand nemen tijdens het opstijgen? anders loopt je paard weg of kan doen wat hij wil. als jij de teugels in je linkerhand neemt kan hij toch zijn hoofd niet meer naar beneden doen?

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 11:53

Hij trekt de teugels gewoon uit mijn hand.....

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:57

Dat mag dus niet hè!! Probeer ze strak te houden! Blijft hij wel stilstaan? Wankelt hij wat bij het opstijgen?

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:00

oei dat is toch wel verveelend ..heb je al een keer geprobeerd om met opstijgen hem tegen de bak rand(hek)aan te zetten mischien wil dat helpen ...
IMJ schreef:
Dat mag dus niet hè!! Probeer ze strak te houden! Blijft hij wel stilstaan? Wankelt hij wat bij het opstijgen?
probeer maar eens een paard van een paar honderd kilo aan je teugels op te tillen!!!das is typisch zo een spelletje van wie is er sterker

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 12:02

Het is heel vervelend, nee dat heb ik nog niet geprobeerd, maar zal ik straks meteen proberen. Het paard is sterker natuurlijk, bovendien ben ik bang dat ik hem dan hard in zijn mond maak en dat wil ik uiteraard niet.

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:03

en mischien stap je wel te hard op en plof je in het zadel..dat vindt ie natuurlijk niet fijn en zal zijn rug spieren mischien wat aanspannen vandaar mischien dat ie zijn hoofd naar beneden doet

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 12:05

Nee dat is het niet, ik blijf eerst even hangen en ga voorzichtig zitten. Ik doe dat heel bewust.

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:11

Adin schreef:
Nee dat is het niet, ik blijf eerst even hangen en ga voorzichtig zitten. Ik doe dat heel bewust.
kijk ..hihihi als je zo blijf hangen aan je paard dan is dat ook niet fijn voor zijn rug want on bewust trek je aan het zadel en dat voelt weer aan zijn spieren ,wervel anders mischien een keer broberen met een krukje op te stappen..en dan een paar keer doen mischien geeft dat resultaat..gewoon van alles proberen want hij zal het niet voor niets doen

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 12:13

Ik zal het allemaal eens proberen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:44

@oryantje: als het goed is heb je geen paar honderd kilo in je hand ( zo zwaar weegt een hoofd niet!) Hij mag het niet, ik zeg niet dat het makkelijk is het te voorkomen. Het is een jong paard en zal van alles proberen om er onder uit te komen.
Wat doe jij, Adin, als je paard zijn hoofd naar beneden doet? Stop je met opstijgen of ga je door? Het is goed dat je rustig opstijgt, zeker met zo'n onervaren paard! Blijf dat rustig en bewust doen zonder dat je teveel op 1 beugel hangt. Het kan zijn dat hij zijn hals strekt om evenwicht te zoeken, met een krukje is dus niet zo gek.

femkje_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:00

Ik reed vorig jaar een ouder paard die zich dit ook had aangeleerd al vanaf jongsaf aan. Enige wat ik deed wat tijdens het opstijgen, zijn hoofd iets laten kantelen.

Was een ex-Z-dressuur & springpaard, dus balans, etc. heeft hij wel. Ben er nog steeds niet uit waarom hij het doet is geen paard die onder het werk uit wilde komen ofzo.

Met krukje opstappen/zijkant van de bakrand is wel een goed idee, het lijkt kinderachtig, maar is zeker fijner voor paard(enrug). Hopelijk, omdat het ene jong paard is, vind hij het niet eng en blijft hij stilstaan. Anders komt dat probleem er ook nog bij.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:03

femm_r_ schreef:
Ik reed vorig jaar een ouder paard die zich dit ook had aangeleerd al vanaf jongsaf aan. Enige wat ik deed wat tijdens het opstijgen, zijn hoofd iets laten kantelen.

Was een ex-Z-dressuur & springpaard, dus balans, etc. heeft hij wel. Ben er nog steeds niet uit waarom hij het doet is geen paard die onder het werk uit wilde komen ofzo.

Met krukje opstappen/zijkant van de bakrand is wel een goed idee, het lijkt kinderachtig, maar is zeker fijner voor paard(enrug). Hopelijk, omdat het ene jong paard is, vind hij het niet eng en blijft hij stilstaan. Anders komt dat probleem er ook nog bij.

Idd!!! Mijn pony van 14 jaar sch..t ook in z'n broek voor een krukje!

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:31

Doet hij z'n hoofd naar beneden als je echt als opstijgt (dus druk in de beugel zet)?

Probeer het stap voor stap te doen. Eerst je been optillen richting beugel, houdt hij dan z'n hoofd stil, overdreven belonen met je stem en klopje/aai over z'n rug geven. Dan zet je druk op de beugel maar maak je nog geen opstijgbeweging. Doet hij dan z'n hoofd naar beneden, haal je je voet er weer uit en wacht je tot hij z'n hoofd weer goed houdt. Ook dan weer belonen.
Dus iedere keer als hij z'n hoofd goed houdt belonen en proberen zo stap voor stap uit te bouwen naar helemaal opstijgen. En als hij bij een stap verder weer z'n hoofd naar beneden gooit, weer een stap terug doen, net zolang tot hij doorheeft dat 'hoofd stil' is beloning en geen uren wachten totdat ruiter er eindelijk opzit

Bij mij heeft deze aanpak goed geholpen toen m'n verzorgpaard niet stil wilde staan bij het opstijgen. Je moet alleen wel heel consequent zijn, want dat was ik in het begin niet, dan had ik na 3x weglopen zoiets van, 'laat maar' en zo verviel hij al snel weer in zn oude gewoonte