absoluut geen ruime gangen, kan ik dat veranderen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sannaa

absoluut geen ruime gangen, kan ik dat veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 10:38

Ik heb een dravertje, gekruisd met wat anders (afstamming onbekend) en zij is heel kort in draf. In galop is ze super, beter kan niet zelfs.
Ik vraag me af.... hoe rijd je een paard zó dat je iets ruimer zit laat ik maar zeggen. Ze is goed nagevelijk en haar achterbenen zijn er goed onder, ze is behoorlijk pittig dus langere teugel is galop. Wie kan mij helpen?

Juco

Re: absoluut geen ruime gangen, kan ik dat veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:46

Je kunt het wel iets verbeteren door je paard wat meer van achteruit te rijden, als je paard weggalopeerd als je de teugels langer laat dan loopt ze nog wel op de voorhand.

Veel overgangen en rempowisselingen rijden. Maar of het verbeterd en hoeveel hangt ook wel af van de bouw van je paard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:59

Wat ook iets kan helpen is balkjeswerk, waarbij je probeert de balkjes in de loop der tijd iets meer uit elkaar te leggen waardoor ze haar passen moet verlengen.
Maar een paard met echt korte gangen krijg je natuurlijk nooit echt superruim van nature.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 14:44

Ik zou eens proberen te achterhalen waarom je paardje dat doet. Het is namelijk niet normaal dat eendraver kort draaft. Misschien heeft hij zonder dat hijdat aangeeft last van zijn ruggegraad of wellicht een slijtage ergens.
Probeer dat eerst uit te sluiten.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat je het veel te lang kan uitstellen en maar blijft oefenen. Er komt een dag dat je geen steek verder meer komt en constateerd dat het iets medisch is.
Vraag het eens aan je instructeur die kan je daar mee helpen.

Voor het verbeteren van de draf kan je gebruik maken van balkjes. Ook in de overgang terug naar draf (dus vanuit galop) kan je verbeteren in de draf. Ga terug naar draf zonder de handrem en zorg er direct voor dat de achterhand onder komt. Ook vanuit de schoudervooroefening kan je gaan werken. Stuk schouder voor en dan de diagonaal op uitstrekken.
Veel succes

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:38

Balkjes en heel veel over gangen dat moet zeker helpen je moet wel even geduld hebben natuurlijk een paard wat van nature geen ruime gangen heb dan zal het zeker tijd kosten om er toch wat verschil te laten tonen

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 20:45

Aan de draf kan je nog superveel "sleutelen". Hoe? daar kan je beter een goede instructrice voor vragen...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 07:22

Het kan ook helpen door hem in 2 span te zetten voor de wagen met een ander die wel ruime gangen heeft. Maar dit moet wel maar net kunnen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 08:15

je kan alles zelf aan je paard rijden. zelfs koudbloeden enzo moeten een Z proef kunnen lopen, het zal het niet uitzien, maar het KAN wel.
dus gewoon consequent doortrainen met je instructrice, dan lukt het wel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:59

een draver met een korte draf??

eigenlijk heel vreemd, ga eerst je zadel eens nakijken, als die te ver naar voren ligt op de schouders kan dat enorm de beweging beinvloeden, dus iets naar achteren gaan leggen.

verder lekker teugels los laten, paard goed voor het been maken en zelf heel goed ontspannen gaan zitten.
ook overgangen rijden is erg goed.

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 11:24

nou ja, ik gok erop dat het een draver is, gekruisd met wat anders. Ze is maar 1.50 dus helemaal draver lijkt mij zelf wel sterk. Ze doet die korte pasjes ook aan de longe dus het ligt niet aan het zadel. Zadel ligt overigens ook goed. Overgangen probeer ik maar het helpt bitter weinig. Misschien is ze wat onderstandig, dat verkort ook de gangen. Ik heb geen idee, jammer is het wel. Bedankt voor jullie tips.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 14:22

Idd balkjes en ontspanning!!! Je paard moet ook leren om op eigen benen te lopen, dus niet te veel ondersteunen aan de voorkant. Door ontspanning gaat ze losser en dus meer door haar hele lijf bewegen, waardoor ze ook meer uhh ja beenruimte krijgt zeg maar. Plek om haar benen te zwaaien als t ware...
Jee wat moeilijk om te zegge wat k bedoel

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 14:30

goeie, dat ga ik proberen

riskjuhruled

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:09

er is hoop!!! risk liep in het begin ook helemaal ni ruim ofzo, middendraf dat was niet meer dan ietsje harder gaan, en nu gaat het super, hij komt zelfs omhoog!!