overgangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie2

overgangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 22:10

Hallo, mijn 3.5 jarige haflinger is moeilijk terug te rijden met overgangen. Dit komt gedeeltelijk natuurlijk ook omdat hij nog niet helemaal super in balans is. Maar ik rij al best veel overgangen en op les vind ik het ook niet echt goed gaan, hij is echt moeilijk. Volgens mijn instructrice gaat het juist super en moet ik echt blij zijn met een haflinger die het al zo goed doet voor zijn leeftijd. Maar het voelt gewoon niet echt lekker. Iemand tips zodat hij toch nog wat makkelijker terug te nemen is?

M3isSi3j

Re: overgangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:42

op wat voor een manier is die moeilijk.. en wat voelt er presies niet goed..?

Je zegt dat die het moeilijk vind terug te komen.. waar merk je dat aan? Valt die overdreven terug en daarbij op zn voorhand of gaat die juist tanken?

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 23:02

Ik ga met de vragen van M3 mee, buiten dat denk ik dat als je instructrice zegt dat je tevreden mag zijn je dat ook best mag zijn.

Dat het (nog) niet goed voelt, het allemaal nog niet zo erg lukt lijkt me allemaal vrij logisch met een 3 en een half jarig paardje, zeker met een haflingertje die toch wel bekend staan om hun eigen dingen en gebeuren.

Toen mijn haflinger 3 en een half was voelde ook alles moeilijk aan, zag zelf niet hoe goed het eigenlijk al ging, dat zie ik nu pas als ik terug kijk en zie hoe snel en hoeveel ze geleerd heeft.

Maar als je verteld wat er precies niet goed voelt en waarom het moeizaam gaat zou dat wel makkelijk zijn.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 09:58

dankje wel Sily, ik vind het toch fijn om te horen dat je het nu merkt. Geeft me toch meer hoop.. of naja hoop, gewoon het is een goed gevoel. Ik leg even uit wat er gevraagd werd. Nou kijk op les enzo, is hij heel erg moeilijk in mijn ogen. Het ziet er misschien wel goed uit, maar ik geloof het niet helemaal. Hij gaat soms helemaal naar buiten wijken en dergelijke.. ook doet hij er in de les heel lang over om 1 overgang te rijden. Ik moet nu vaak met lange teugel en hem op mijn zit terug laten komen. Dit vind hij erg moeilijk, omdat ik het eerst altijd fout deed.. Ik nam hem teveel terug met mijn teugel en nu is hij dus niet gewend om zonder ondersteuning terug te komen. Hij blijft vaak gewoon doordraven en uiteindelijk moet ik hem altijd toch nog met mijn teugels terugvragen, want hij blijft gewoon doordraven totdat ik hem met de teugels ondersteun. Ik vind dit wel vervelend. Ik heb opzich veel geduld maar soms word ik echt gestoord.. Af en toe gaat hij ook met de buitenrit gewoon heel erg hard en dan krijg ik hem echt NIET op mijn zit terug en ook niet makkelijk met de teugels. Hij doet dit niet altijd, soms krijg ik hem ook heel fijn terug en is hij super ontspannen en gallopeert hij zelfs heel rustig, waarna ik hem heel makkelijk terug kan rijden. Maar ik zou graag die andere 5 van de 10 keer ook lekker rustig willen galoperen en niet eerst heel hard met mijn hand zijn voordat hij eindelijk terug komt. Hopelijk snappen jullie het nu een beetje!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:53

Ik heb vanaf het begin geleerd om terug te nemen op zit, en zelfs dan lukte het niet, niet meteen iig.
Heb weleens drie rondjes in een slakkendrafje gezeten voordat ze eindelijk terug kwam en dan moet je ook nog belonen en zorgen dat ze actief door blijft stappen ook
Het is idd allemaal zo makkelijk nog niet.

En ondersteunen met je stem?
Werkte bij mij heel erg fijn en zo hoefde ik toch niet in de mond te zitten.

Buitenritten zijn bij mij ok nog en ramp dus zou niet weten hoe je dat kan verbeteren

MardoKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:59

Ik heb zelf ook een aantal jonge pony's gereden die het zelfde
probleem hebben. Zelf doe ik het zo ; als ze moeilijkt terug te rijden zijn
moet je heeeeeeeeel erg onde rhet basis tempo gaan rijden, echt
gewoon dat ze bijna in bijv. stap vallen. En elke keer als ze willen gaan
stappen moet je ze aansporen tot draf. Daarna als ze goed reageren,
ga je heel diep in het zadel zitten en met ze praten zo van: HOOW MAAR.
Bij mij gaat dat heel goed. Als ze terug zijn gekomen weer wegstappen
doormiddel van een geluid maken bijv. een klik met je tong te geven.
Als ze daar niet op reageren geef je been erbij.
Alleen!! als je terug wil rijden moet je een kneepje geven
aan de buitenteugel, gewoon heel veel oefenen, en goed belonen,
dan komt er vanzelf verbetering in

Bij mij gaat deze manier altijd goed. Na heel veel oefenen reageren ze
steeds beter op mijn zit. Zelf mijn oudere pony reageert er nog
steeds op

HEEL VEEL SUCCES!!

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 21:18

dankje wel

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 22:25

hier heb ik met het inrijden van mijn eigen haf.
Ik begin altijd met veel overgangen en een sterke hand...af en toe rijdt ik hem tegen het hek op en dan moet die wel stoppen
En vooral niet straffen, maar als hij het goed doet hem zeer goed belonen...echt laten merken dat die dat goed heeft gedaan

Of (manier 2): Longeren...
Dat hij leert op je stem reageren en dus ook op je stem terug te rijden is.

En anders gewoon een keer laten voelen dat ie moet terugkomen....klinkt hard, maar af en toe werkt het wel
Mij haf komt nu op de allerkleinste kneepjes terug

Suc-6 ermee