Rijtechnisch probleem of meer medisch?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzy

Rijtechnisch probleem of meer medisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 20:12

Marco rijden was altijd al een opgave op zich, (probeer een luie haf maar eens te motiveren ) en bij het losrijden is hij altijd ook erg stijfjes in het begin, maar nu wordt het steeds erger.
Als ik erop stap is hij zo stijf en stram dat ik dik een half uur nodig heb eer hij normaal gaat lopen. En dan niet zo zeer in de stelling en buiging, maar in de achterhand.
En eerste drafpassen (lees twee hoefslagen rond) gaan zo ontzettend moeizaam dat ik hem echt elke pas flink moet drijven wil hij niet terug vallen in stap. Langzamerhand na (heel) veel voltes en wendingen komt hij heel langzaam los, maar ik kan pas na een dik half uur beginnen met het "echte" rijden, dwz bij elkaar rijden en oefeningen op ons niveau (L2) doen.
Het is ook echt geen kwestie van willen of niet aan het been zijn, een tik met de zweep bijv. geeft een bok op, maar hij kan gewoon niet ruimer lopen, alsof zijn achterhand geblokkeert zit.
Na een uur rijden is hij wel volledig los en soepel, maar elke keer als ik weer ga rijden begint het verhaal weer van voren af aan (dus eventjes een halfuurtje rijden zit er niet in).
Maar nu vraag ik mij af of dit rijtechnisch een probleem kan zijn of dat hier eerder een medisch probleem achter zit.....
Iemand die dit herkent of een oplossing weet???

c_alsemgeest

Re: Rijtechnisch probleem of meer medisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:14

Ik zou als ik jou was eerst al het medische proberen uit te sluiten... natuurlijk kan het alleen wat stijfheid (of natuurlijke scheefheid) zijn maar het kan zeker ook zo zijn dat hij last van zijn rug oid. heeft.

Ik ben dus van mening dat je het beter even kan na laten kijken door je VA. Zekerheid voor alles zeg maar

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:25

Ik sluit me aan bij bovenstaande

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:10

Hoe reageert het paard aan een longeerlijn. Gaan stap, draf en galop goed, hoe overgangen. Reageert het paard direct op commando's of heb je met longeren dezelfde soort problemen. In dat geval, zou ik een dierenarts naar het paard laten kijken om medische problemen uit te sluiten. Aan de bewegingen van het paard aan de longeerlijn of/en onder de ruiter, is vaak al te zien wat er waarschijnlijk aan de hand is. Dat onderzoekt de DA dan en afhankelijk van het resultaat kun je dan bepalen hoe je verder kan.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 23:04

Ik zou sowieso eerst even een VA laten kijken, sommige paarden hebben die opwarm periode echt nodig, maar kort worden van achteren vind ik toch wel iets wat het nakijken waard is.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 22:10

@Goof44: Marco gaat helaas niet aan de longeerlijn (opvoedingsprobleempje ; ) ), althans niet op manier zoals hij onder het zadel gaat.

DA bellen is snel gedaan, maar als hij kort is van achteren en na een half uur weer geheel normaal is, kan je dan ook spreken van een medisch probleem?
Ik was op zoek naar mensen met herkenning, die ook een paard hebben die erg stijf is in het begin zonder echt duidelijke reden (paard op leeftijd, kou, etc.)

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 22:57

Ik denk dat als het langere tijd gebeurd, iedere dag weer, in de zomer en in de winter dat er wel kans kan zijn op een medisch probleem.

Je hebt het ook bij mensen toch? (ben even de naam kwijt) Dus misschien ook bij paarden.
Maar op mijn vorige stal hadden we een paard wat ook in het begin van het rijden gewoon helemaal stijf was, jong dier, geen idee of het ondertussen anders is.
DA is er toen wel bij geweest, had wat dingen maar helaas..is al een tijd geleden en mijn geheugen is geloof ik neit wat het geweest is.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 11:58

Ik zou toch eens een dierenarts laten kijken als ik jou was.
De haf van een vriendin van mij is ook altijd eerst heel stijf, op aanraden van de dierenarts longeren we haar altijd eerst een 20 minuten. Zo kan ze onbelast alvast loswerken en hierna kun je opstappen en zo wegrijden. Is misschien ook een optie voor jou.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 12:01

Vaak is het een medisch probleem en lopen ze op een gegeven moment door de pijn heen.
Ik zou het zeker na laten kijken voor je onomkeerbare schade aan je paard hebt.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 16:00

Een paard bij ons op stal begon ook kort te lopen van achteren en zij heeft ook D.A. er bij gehad en osteopaat{schrijf je dat zo??}Bleek dat hij voor in zijn schouder en in zijn rug vast zat en blokkades had na een aantal behandelingen van de osteopaat kan ze nu weer beginnen met trainen.En een ander paard bij ons op stal liep ook erg kort van achter met 1 been en had als ik het goed heb uitgerekte knieband in iedergeval had die ook een aantal behandelingen nodig maar loopt nu nog niet helemaal lekker.Ik zou er echt even naar laten kijken ik wil je best wat tips geven maar durf dat nu niet.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 12:12

Suzy schreef:
DA bellen is snel gedaan, maar als hij kort is van achteren en na een half uur weer geheel normaal is, kan je dan ook spreken van een medisch probleem?
Ik was op zoek naar mensen met herkenning, die ook een paard hebben die erg stijf is in het begin zonder echt duidelijke reden (paard op leeftijd, kou, etc.)

1/. Er zijn tal van aandoeningen die dit beeld kunnen vertonen.
Je kan een medisch probleem uitsluiten.
2/. Er kunnen door rijden of problemen met een zadel tal van problemen
optreden. Je kan rijproblemen of problemen met een zadel herkennen,
dus is dit uit te sluiten.
3/. Paarden die pijn gehad hebben of door ervaringen iets geleerd hebben,
vergeten dat nooit. Er zijn er die onder werk uit proberen te komen,
als dat in hun kraam tepas komt. Dat kan een gewoonte worden en
uiteindelijk tot conflicten en verzet leiden.

Je moet dus 1/. en 2/. bekijken en kijken waar het probleem zit en dat zien op te lossen. Je moet voorkomen dat het 3/. wordt.

Als een paard te longeren is, is dat voor het paard en de ruiter beter en het heeft voordelen bij het stellen van een diagnose als een dierenarts naar het paard kijkt. Als dat probleem bij longeren bestaat, kan het bij rijden ook optreden. Je komt dan bij 3/. uit en dat moet je zien te voorkomen.

Wat je aangeeft is juist herkenbaar. De aanleiding en oorzaak van dit soort problemen is vaak verschillend. Dat is moeilijk om vanachter een PC even te zeggen. Je zou het paard en de ruiter moeten zien, voordat je hierover een duidelijk oordeel kan geven. In het andere geval geef je alleen maar aan "wat het zou kunnen zijn" en "wat je er aan zou kunnen doen".
Dus minder concreet allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 12:15

Katja schreef:
Vaak is het een medisch probleem en lopen ze op een gegeven moment door de pijn heen.
Ik zou het zeker na laten kijken voor je onomkeerbare schade aan je paard hebt.

Of worden ze gewoon soepeler door beweging.
Dit is ook bij lichte atrose het geval.
door beweging worden toch de gewrichten wat beter gesmeerd en gaat het na een tijdje wat beter.

En er zijn ook mensen die dat zo hebben.
De pijn verdwijnt naarmate ze ff wat gedaan hebben.
Maar komen ze uit bed of van de bank af, weten ze een poosje niet hoe te lopen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 13:53

Klopt maar in geval van artrose is het wel belangrijk om aangepast te werken en bij voorkeur het paard zeer lang los te stappen.
Ik vind niet dat je met een artrosepaard maar zo aan het werk moet en dan loopt hij wel doorheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:50

nee idd, dan is gewoon trainen wel afgelopen.

Maar die beginnen ook stijf en worden daarna wat soepeler

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 21:08

Helemaal mee eens en een dierenarts kan dan een goed advies geven wat betreft het werk wat zo'n paard nog mag doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 21:08

Juist bij twijfel toch ff DA laten komen

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 02:17

Ik ben het eens met Runningkawa

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 21:45

Haal er eens een osteopaat bij

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 21:51

Omdat ik weet dat hij vrij gevoelig is voor spierverzuring heb ik eerst eens geprobeerd om een voedingssupplementje door het voer te doen wat hier thuis toch nog stond ( muscle-fit van pavo). En het heeft z'n vruchten afgeworpen, hij was gisteren ineens een stuk losser dus de oplossing is (gelukkig) gevonden. Ik denk dat het iets te maken heeft gehad met (toch) een slecht cooling down i.s.m. het feit dat hij geschoren is (en toch net iets vatbaarder is ?)...
Ik wist wel dat het niet direct iets ernstigs is, als er nl. echt iets aan de hand was liet hij zich er echt niet doorheen rijden. Zelf ken je je paard meestal het beste. Iig bedankt voor jullie reacties, ben ik toch weer wat informatie rijker