4 jarige [RT]

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Meraki

4 jarige [RT]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 21:41

Haaj ik rijd nu dus een 4jarige, die maar een half jaar bereden is.. en daarna niks meer heeft gedaan. Aangezien ik niet zo heel erg sterk is, en zij het eerste paard is die ik zeg maar rijd.. is het voor mij best wennen omdat ik de meeste ponys heel snel terug had (in galop/draf). Bij haar is het behoorlijk anders, als we in draf gaan en ik vraag wat stelling in de bochten denkt zij dat we meteen in galop gaan! Dus ben ik dr ff weer helemaal kwijt.. Schiet niet echt op dus.. in de volte psies hetzelfde.. ze valt helemaal door de bocht heen en als ik m'n been erbij doe denkt ze dat ze harder moet! >;) *zucht* M'n armen gaan er dus best aan na 1 uurtje rijden ..

Hebben jullie tips?
xxx

(klees reacties morgen)

Meraki

Re: 4 jarige [RT]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 09:47

>;) niemand?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 09:55

bij het doortrainen van een vierjarige is het beste advies wat ik kan geven: zoek een hele goede instructeur

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 09:59

:p oké

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 11:50

Urielle schreef:
bij het doortrainen van een vierjarige is het beste advies wat ik kan geven: zoek een hele goede instructeur

inderdaad! zoek iemand die kundig genoeg is die jouw advies hierin kan geven...alleen aanmodderen is niet verstandig en is vragen om meer problemen.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:00

Ik denk dat je al vast kunt beginnen, met overgangen rijden. Dus in draf langzamer gaan lichtrijden, zodat het paard terugkomt.
Het paard moet de rem (met de zit en stem) en het gaspedaal (lichte kuitdruk en stem) weten.

En verder inderdaad een goed instructeur/trice vinden.

Succes!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 19:10

ThnX !

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 23:19

Idd een goede instructeur zoeken, het is behoorlijk moeilijk om het allemaal uit te leggen via internet en dit is gewoon de basis.

Zelfs met een paard wat behoorlijk aan de sjees kan gaan moet jij na het rijden geen rotgevoel in je armen hebben, omdat jij je paard terug rijdt met je zit, en niet met je handen

Probeer je paard duidelijk te maken dat beenhulpen niet altijd zijn om snelheid te maken, laat de teugels lang in stap en draai met behulp van je benen rondjes.
Als ze harder gaat draven doe dan zo min mogelijk aan de voorkant, ga zelf langzamer denken en rijden, het kan een rondje duren maar ze komt wel.

Daarbij kan het ook gewoon zo zijn dat buiten het feit dat ze het been niet zo snapt ze er ook moeite mee heeft.
En een paard wat er moeite mee heeft gaat wel vaker harder, omdat dit makkelijker is dan actief "normaal" draven door een wending of op een volte.

Het zijn een heleboel factoren bij elkaar die je alles bij elkaar het beste uit kunt puzzelen met een instructeur.
Succes

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 23:25

Urielle schreef:

Hier niets aan toe te voegen

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 11:54

Bedankkkt! :d

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 13:58

Hallo,

Wat jij hier omschrijft is een paard wat niet in balans is, best logisch voor een 4 jarige.

Het paard kan zich nog niet buigen, omdat hij zich in de wending laat "vallen" (zet alle gewicht op binnenvoorbeen), als jij stelling naar binnen vraagt. Om dit te compenseren gaat het paard snelheid maken, in dit geval springt hij in galop aan.

Probeer wendingen te maken door te kijken en te zitten waar je heen gaat, maar geen stelling naar binnen te vragen maar juist naar buiten laten kijken net zover dat hij niet kan vallen (lees snelheid maken). Hiermee leer je paard om rechtop, over 4 benen, door de wending te lopen.

Wanneer het paard dat kan ga je langzaam wat minder stelling buiten nemen en dan geen stelling en dan langzaam naar stelling binnen, houdt je gewicht wel altijd binnen in de wendding. De meeste ruiters gaan naar buiten zitten om het paard te compenseren. Dit geeft het paard de kans zich nog meer te laten vallen!!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 15:15

Dank je @ hierboven..

'kHeb dr net weer gereden, veel voltes veel overgangen.. Rustiger staan zitten.. Hielp wel! Ze liep écht heel erg fijn