Probleem bij nageeflijk lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ntlie_

Probleem bij nageeflijk lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 19:26

Hoi hoi,

Ik rijd én op een manege én op mijn twee verzorgpaarden. Met de ene alleen maar buiten, met de ander ben ik sinds een poosje wat fanatieker bezig met dressuren.

Op zich gaat het steeds beter, maar omdat ik de andere twee pony's die ik berijd makkelijk nageeflijk kan rijden, wil ik dat bij dit paard ook.
Helaas is het nageven een probleem, het lukt niet goed.

Stilstaand lukt het wel, maar zodra ik drijf om weg te stappen gaat z'n neus de lucht weer in. Met druk op de teugels & drijven krijg ik hem niet meer naar beneden.
Alleen als ik de teugels heel losjes laat hangen en een beetje speel dan gaat hij wel. Maar dat ziet er natuurlijk niet uit, dus zodra ik de teugels weer iets korter pak (nog zonder druk) gaat dat hoofd de lucht weer in. Bij het kleinste beetje druk doet hij het al niet meer.

Dus nu was mijn vraag: hoe krijg ik hem nou zover dat hij, gewoon met de teugels op maat, netjes nageeflijk blijft lopen?

Alvast bedankt.

Nathalie.

Moosje

Re: Probleem bij nageeflijk lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:02

Ik heb met een paardje dat ik een tijdje gereden heb hetzelfde probleem gehad. Ik kan je helaas niet helpen, ik rij dat paardje niet meer en heb niet echt de tijd gehad om er aan te werken.
Ik wacht ook op tips!

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:23

Ik zou eens kijken wat er met bijzet aan de longe gebeurt.
Is je paard voldoende actief achter? Drukt hij z'n rug weg? Is er veel protest? Enz.
Kan je a.d.h. daarvan beter bepalen waar het probleem zit. Het heeft sowieso geen zin aan de 'voorkant' te sleutelen als de 'motor' achter nog niet aan is.

Eerder is je vraag:"hoe krijg ik hem nou zover dat hij, gewoon met de teugels op maat, netjes nageeflijk blijft lopen?"
een beetje lastig te beantwoorden.
Het kan namelijk aan zoveel liggen. (Maar hou er alvast rekening mee dat meestal de ruiter het probleem is! )

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 21:30

Mulan schreef:
(Maar hou er alvast rekening mee dat meestal de ruiter het probleem is! )

Ja daar houd ik ook rekening mee, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Ik geloof verder niet dat hij z'n rug wegdrukt o.i.d maar zal eens kijken of ik hem kan longeren met bijzet. Denk verder toch echt dat het aan mij ligt, maar zou niet weten hoe ik het probleem op kan lossen.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:33

Heel erg goed van achter naar voren rijden. Achterbeen activeren, veel overgangen maken en dat alles met een stille hand. Geen boogjes in je teugels en wachten totdat het paard vanzelf je hand gaat opzoeken.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:00

liesje1986 schreef:
Heel erg goed van achter naar voren rijden. Achterbeen activeren, veel overgangen maken en dat alles met een stille hand. Geen boogjes in je teugels en wachten totdat het paard vanzelf je hand gaat opzoeken.

mee eens!