Bokken bij aanspringen in galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppapier

Bokken bij aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 20:03

Ik rijd sinds 4 maanden een appaloosa van 3,5. Hij is keurig ingereden, de basis zit er helemaal in, verder geen probleem. In de bak loopt hij keurig, springt netjes aan in galop, niets aan de hand.

Omdat ik in het begin nog niet naar buiten durfde in mijn eentje, reed ik dus vooral veel in de bak.
Nu heb ik iemand waarmee ik naar buiten ga, en ook dat gaat heel goed. Hij is echt ontzettend braaf, en ook buiten is te merken dat hij gewoon heel goed de basis erin heeft zitten.

Op 1 ding na: het aangalloperen. Zodra we buiten een galopje willen pakken geeft meneer een jolige bok. Soms heel laag, maar soms ook best hoog. Nu ben ik op zich best wel wat gewend en is zo'n bok best uit te zitten, maar je wilt natuurlijk dat hij ook buiten aanspringt zonder fratsen.

Van de week was hij weer lekker fris en gaf hij een paar hoge, vrolijke bokken bij het aangalloperen op een bospaadje. Het zijn dan ook echt vrolijke bokken en niet bedoeld om mij eraf te hebben. Toch heb ik hem toen teruggenomen en direct daarna weer aan laten springen. Weer een bok. Terugnemen, aanspringen, weer bokken. Tot 5x toe teruggenomen en aangesprongen, en toen eindelijk zonder bok. Ik uitbundig beloond natuurlijk, want dat wilde ik hebben

Even later kwamen we bij een breed, lang grasveld, en omdat ik die week ervoor ervaren had hoe blij meneer was toen we daar gingen galopperen (hoofd zowat tussen z'n benen en een reuzebok), heb ik hem hier nu eerst laten aandraven, heel rustig laten aanspringen. Dat ging goed, maar na 3 rustige galopssprongen kreeg hij toch weer de kriebels en gaf weer 3 hoge bokken en galoppeerde lekker door. Ik heb hem toen niet teruggenomen en ben gewoon doorgeraced, want eenmaal in galop doet hij het niet meer, dan is die 'blijheid' ervan af.

Mijn vraag is nu of ik hem wél moet corrigeren, of dat ik er maar gewoon mee moet leren leven dat het een jong beestje is, dat zo nu en dan zijn blijheid kwijt moet? Want dat laatste snap ik beest vanuit paardenstandpunt gezien, hij vindt het gewoon heerlijk om te crossen en uit joligheid stuitert hij dan gewoon wat op en neer
Ik neem aan dat hij dat als hij wat langer onder het zadel is wel kwijtraakt, dat bokkerige, want zoals ik al zei, het is geen trucje om onder het werk uit te komen oid, maar gewoon een uiting van vrolijkheid

heleenxx

Re: Bokken bij aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:06

Heel vervelend, maar ik denk dat je hem het beste kunt laten bokken. Als je het paard terugneemt is ie de impuls naar voren kwijt en zal hij ook meer kunnen bokken, hoe meer voorwaarts, hoe minder hoge bok. Nou alleen nog zien uit te zitten, dan gaat het vanzelf wel over.

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 21:16

Ik denk eerder dat t een vreugde bok is....

hij is niet zo vaak buiten geweest hij vind t allemaal erg spannend maar vooral erg leuk...

Ik heb ook een paard gehad die het erg leuk vond om buiten te rijden en bokte altijd wel....is zeker niet gemeen naar de ruiter toe...

Word naar een tijdje wel minder...maar er zaten dagen bij dat hij het deed...

quicklylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 21:22

jaa volgens mij is het een vreugde bok ...

mijne doet dat meestal in de proef

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 21:28

Dat is niet zo lollig
Kan je bet beter in t bos hebben

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 09:23

Het is idd gewoon een vreugdebok, een ontlading van de spanning van "oeh, we gaan weer lekker hard galopperen". Zoals ik al zei is het geen gemene 'ik-gooi-jou-er-af-bok', en daarom wist ik ook niet zo goed of ik hem wel moest corrigeren.

Maar het advies van heleenxx klinkt heel logisch
Die bokken zijn op zich best uit te zitten, en zolang hij het alleen bij het aangalopperen doet, maak ik er maar geen probleem van

Esser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:24

Yep, dit klinkt ook mij bekent in de oren!
Zoals al meerdere zeggen; t is echt een vreugde bok!

Mijn vorig bijrijdpaard deed dit ook, voornamelijk wanneer we een buitenrit maakten. Dan was ie helemaal in zijn nopjes, helemaal wanneer we op een breed "cross" pad kwamen.

Alleen......dit paard'je' was 1.76, dus wanneer hij 'm opgooide, dan was dat t flinke! Niet altijd even gemakkelijk om jezelf dan goed op te vangen. Maar ja, d'r zat totaal geen kwaad in > was gewoon happy!

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:56

mijn hafje deed het ook, maar zodra ze wat ouder worden enz. gaat het wel over. Mijn haf is ook 3.5 jaar en hij doet het nu al niet meer.. hoe vaker je galloppeert op de zandweg of waar dan ook, hoe normaler hij het gaat vinden en zou dan minder snel een vreugdebok maken. Ik zei altijd wel als hij een bok gaf gewoon duidelijk: NEE! of HEEJ! dat wou heel af en toe ook wel helpen.. en verder proberen dat hij niet zijn hoofd tussen zijn benen kan doen en bij het aanspringen goed terug zitten, dat geeft hem dan de minste mogelijkheid om met een (vreugde)bok aan te springen!

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:24

het kan wel een vreugde bok zijn want zo begon het ook bij mijn 3,5 jarige paard maar nu heeft ie mij er dus gister met zo'n vreugde bok eraf geknikkerd. en ik ging daarna er weer opzitten en ze deed preccies het zelfde weer maar nu weet ze dus hoe ze mij eraf kan krijgen. dus eigenlijk moet je hem er wel voor bestraffen want als ie het eenmaal weet dan blijft ie het doen en dan is het niet leuk meer. want ik zit nu thuis met een zere rug en gekneusde staartbeen en scheenbeen. en dat door zo'n vreugde bokje. in het begin dat ze het deed moest ik er om lachen deed ook hoe jij het deed steeds weer opnieuw proberen maar nu ze mij eraf gooide werd het geen vreugde bokje meer maar een ik-zal-je-er-af-krijgen-bokje misschien is dit met jou paard niet zo maar je weet maar nooit.

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:37

Doet die van mij ook, maar ik zet haar juist niet stil want idd, dan is de impuls weg en lig ik er bij de bok daarna af. (hoewel de laatste keer dat ik eraf lag alweer ruim twee jaar geleden is, zit die val nog HEEL vers in mijn geheugen )
Dus bokken is juist naar voren met een bestraffend "EUH!". Daarna pas terugnemen en opnieuw aanspringen op alleen mijn stem, anders reageert ze zo heftig op mijn been. Denk om je rug, ga een beetje in verlichte zit. Natuurlijk is het goed je paard goed onder je te houden en juist goed op je kont te zitten, maar zo'n klap in je rug kan flink zeer doen als het fout schiet. Bij mij werkt het ook niet om eerst mijn draf helemaal voor elkaar te krijgen (netjes nageeflijk, bij me houden, rustig tempo en van daaruit beheerst aanspringen). Dan loopt ze zich zo op te winden dat ze gewoon helemaal ontploft als ze dan mag. Dat wil niet zeggen dat we vanuit een soort idiote cross-draf aanspringen, maar ik probeer haar zo ontspannen mogelijk te laten draven.
Na een paar keer aanspringen en een stukje galopperen maak ik altijd nog een paar nette overgangen waarbij ze wél moet wachten en ik pas aanspring als de draf netjes is. Maar dan is het ergste eraf en kan ze wel netjes aanspringen.
Jolig of niet, het is wél ongewenst gedrag en je zal het je paard toch af willen leren, of niet?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:41

Die van mij deed het vroeger ook. (ook wel tijdens een proef)
Het gaat vanzelf over - ik kon er altijd wel om lachen
(de jury ook je kon ook zó goed zien dat ze het echt leuk vond en er zin in had)

Natuurlijk wel opletten dat het niet uit de hand loopt en veel oefenen in de bak - zodat het minder spannend en "leuk" is dat galoperen....

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:50

Mulan.....Respect.....meeste mensen hadden t paardje al verkocht...!!!

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:55

TeQuiero1 schreef:
Mulan.....Respect.....meeste mensen hadden t paardje al verkocht...!!!

Hahahaha... dat denk ik ook wel eens als ik in de spiegel naar dat litteken op mijn voorhoofd kijk.
Dan denk ik: "Muul, Muul.. ik had je naar de slager moeten brengen..."
(maar ben stiekem toch wel erg gek op d'r hoor)

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:57

Hahaha mooi toch(dat je gek op en met der bent).....Leuk en mooi beestje hoor....hou van paarden met karakter maar waarschijnlijk had de jouwe een beetje teveel karakter naar mijn zin

(sorry off topic)

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 12:50

Mulan schreef:
Denk om je rug, ga een beetje in verlichte zit. Natuurlijk is het goed je paard goed onder je te houden en juist goed op je kont te zitten, maar zo'n klap in je rug kan flink zeer doen als het fout schiet.

Door te gaan staan kan ik die bok idd ook beter uitzitten, de eerste keer zat ik gewoon lekker en zag ik totaal geen bok aankomen, en dat voelde ik idd in m'n rug
Wat jij zegt vind ik trouwens ook wel heel oké klinken, dus niet direct terugnemen want dan valt de impuls weg, maar gewoon daarna terugnemen en nog een keer proberen.

Ik heb op zich goede hoop dat hij er vanzelf mee ophoudt, hij is nog maar 6 maanden onder het zadel en in het begin deed hij het ook in de bak met aangalopperen, inmiddels dus alleen nog maar buiten als we in wat grotere ruimte rijden. Dan vindt hij het gewoon nog wat spannend en daar komen (denk ik) die bokken vandaan, zoals meerder al zeiden, gewoon een vreugdebok.

Maar wat Mulan ook al zegt, het blijft ongewenst gedrag, dus als hij het weer doet zal ik jullie adviezen opvolgen en bestraffend 'Hee' oid roepen