sterk bij het halthouden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tenemieken

sterk bij het halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 16:57

zoals de titel het al zegt,

men paardje maakt zich echt heel erg sterk bij overgangen. vooral dan van draf naar halthouden. deze overgang is toch wel belanrgijk omdat hij in elke dressuurproef zit.

ze gaat eerst enkele passen naar stap en maakt haar hals lang en dan wordt ze dus hard in de mond en dan pas houd ze halt.

weet er iemand hoe ik dit kan oplossen ?

alvast bedankt.
groetjes

Karo_Ilona

Re: sterk bij het halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 17:10

de overgang met je been rijden en rustig terugnemen.
Ophoudingtjes onder het halthouden en je been eraan houden...
vaak is zo dat mensen hun been er niet aan houden en daardoor word het paard lang...
Succes!

Lexitje4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 17:42

Rustig oefenen op de overgangen, niet meteen draf-stap verwachten van je paard, maar van de draf naar de stap afbouwen. Je paard steeds langzamer laten draven (en toch je been erbij houden) en naar stap toe werken. In stap wel meteen je been erbij en niet laten slenteren.

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 17:46

van stap naar halthouden gaat perfect hoor. het is enkel van draf naar halthouden dus het is de bedoeling dat ik daar echt op oefen...

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:27

wie is sterk? jij of je paard? vaak is het de fout dat je zelf teveel vasthoudt waardoor het paard ook sterk wordt. mijn paard heeft daar ook een handje van en na enig onderzoek kwam ik erachter dat ik zelf teveel vasthield tijdens de overgangen. probeer je hand wat losser te laten en laat het paard terugkomen op je zit. het zal er eerst niet netjes uitzien maar dat hoeft niet, als de overgang er is op je zit dan kan je wat gaan vragen in je hand.

laat je handen op een plaatst staan en kneed zachtjes, tijdens de overgang terug. het paard mag best even een paar pasjes stappen voordat hij vanuit de draf stilstaan, dit verfijn je later wel weer.

altijd je been eraanhouden, anders pak je veel te veel druk in de mond. zodra hij het goed doet, belonen.. een paard leeft tenslotte voor de goedkeuring van zijn baasje...

Succes!!

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 18:28

dankje voor al de reacties.

ik ga het volgende keer zeker proberen

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:31

laat je even weten hoe het gegaan is?

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 18:33

ja hoor.

ten laatste woensdga laat ik zeker iets weten

timonpumaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:43

Heel veel overgangen en tempowisselingen rijden waardoor je paard vanzelf beter aan je hulpen komt en dat kan best lang duren maar geduld is een schone zaak.
Als je een ophouding geeft ook weer durfen los te laten omdat paarden de neiging hebben om als ze ergens druk voelen tegendruk te geven.