Help!!! Ik stuiter er af!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelschrover

Help!!! Ik stuiter er af!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 16:06

Ik rijd op een hele leuke manege in Ridderkerk. Ik rijd daar op een heel lief paard. Hij is enorm groot en een tuiger geweest.

Mijn probleem is dat ik op hem niet goed kan doorzitten in draf. Hierdoor is het aanspringen in galop erg moeilijk voor mij. Als ik gewoon doorzit in draf gaat het wel (al wel moeilijk), maar zodra hij merkt dat we gaan galoperen, gaat hij harder draven en word het doorzitten onmogelijk.
Ik heb al geprobeerd aan te springen op een onverwacht moment voor hem, maar dan lukt het niet. Het lijkt wel alsof hij alleen kan aanspingen met een aanloop.

Mijn instructuur zegt dat ik me zwaar moet maken en meer achterover moet gaan zitten. Het probleem is dat ik niet zo zwaar ben en als ik meer achterover ga zitten, stuiter ik er nog haast naast.

Hebben jullie misschien nog andere tips, waardoor ik beter kan blijven zitten.

Alvast bedankt

Kelly

sandr0

Re: Help!!! Ik stuiter er af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:08

op een ander paard leren betr te zitten. Tuigers geven over het algemeen hoger op.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:09

Toen ik het las dacht ik aan hetzelfde als je instructrice zei: Zwaar maken en achterover zitten. En blijven ontspannen! Echt het gevoel hebben dat je 100 kilo in je kont hebt zitten, en je buikspieren aanspannen. Succes!

Baileys_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:11

tuigers gooien idd hoog op, maar als je hem nu eens terug neems en pas vlak voor de bocht aanzet tot galop, dan stuiter je al een stuk minder

en blijven zwaar maken he

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:13

Lastig!
Idd wat je instructrice zegt, en veel oefenen.

M59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 20:34

Tuigers gooien idd heel hoog op!!!
Lukt het wel om op andere pony;s/paarden door te zitten???
Vaak is het ook zo, dat als het paard zijn achterhand er meer onder zet, het doorzitten ook makkelijker word. Probeer dus ook zn achterhand er meer onder te rijden!!!
En idd zoals je instructeur zegt, heel zwaar gaan zitte, heplt ookal wat.

Kelschrover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 11:46

Bedankt voor jullie goede bedoelingen. Het komt er dus op neer om gewoon te blijven proberen. Ik zal er eens op letten mn buikspieren meer te spannen. Misschien dat dat help.

Op andere paarden heb ik geen probleem met doorzitten. Ik vind het vaak wel relaxed, maar op dit paard absoluut niet. Ik heb wel gemerkt dat het aan het einde van een les wat beter gaat. Misschien, omdat ik en het paard dan allebei meer ontspannen zijn.
Ik ga dus maar eens oefenen met aanspingen aan het einde van mijn les. Misschien help een kilo lood in mijn rijbroek wel.

Meer tips zijn altijd welkom.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:50

Zorg dat je eerst de draf goed onder controle hebt. Probeer dan een overgang naar de galop te rijden. Laat je paard niet aanspringen als hij hard gaat draven. Gewoon terugnemen en opnieuw proberen. Probeer eens aan te springen vanuit verlichte zit, misschien gaat dat beter. Het kan zijn dat het paard onrustig wordt door het gestuiter, dan gaat het misschien beter als je vanuit verlichte zit aangaloppeerd.

BlueLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 19:38

hee kel
Lastig hee ronnie boy en ik ben nog kleiner dus bij mij zal t ook wel zo zijn..
Ik denk dat je jezelf vastmoet maken aan t zadel en goed blijven zitten hahah (geintje)
Miss lukt het in verlichte zit wel is n goede optie..

Nou ik zie je donderdag kijken of t lukt hee...

groetjes...

_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:02

hej kel jij ook hier!

dus je rijd op ronnie?
ja je zwaar maken maarja ronnie gooit wat hoger op dan een asmite, kwestie van wennen misschien ook wel!

groetjes sas

Laska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:13

Misschien is dit iets:

Als je voor de 1e keer gaat doorzitten, en het paard merkt, oei, hier is ze niet zo goed in, en hij besluit voor de volgende keer zijn rugspieren wat meer aan te spannen om de klap op te vangen.
Doordat hij dat doet word het voor jou lastiger om door te zitten.

Probeer maar eens om echt heel langzaam te draven, maar met je benen erbij dat hij nét niet over gaat in draf. dan echt heel voorzichtig gaan zitten.

Probeer te voelen of je paard zijn rug spant, voel je iets wat je niet kent, gelijk weer lichtrijden. en dan nog een keer proberen, je paard zal daardoor hoop ik meer vertrouwen krijgen en zijn buikspieren aanspannen plaats van zijn rug. dan kan je al veel beter doorzitten.

Met de galop, probeer nadat je bovenstaande hebt gedaan weer kort door te zitten en als je weer wat voelt gelijk de galop hulp geven.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt maar sucess!