LOngeerproleem!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariek1983

LOngeerproleem!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 21:33

Hier even het volgende probleem:

Ben even over gegaan op grondwerk met mijn paardje. Dus lekker aan het werk aan de longeerlijn. Ik doe dit zondr bijzet of tuig.
Nou is het commando voor een versnelling hoger geen probleem, maar terug is problematisch!!!

Zo pak ik het aan:

Bij commando draf zeg ik dit heel duidelijk dRRRRRaf. En als k een overgang terug wil dan praat ik zachter hoooooooo stap, hooooooo stap. Ik hou dit de eerste twee rondjes vol. Daarna wordt mijn toon dringender StaPPen. Na nog steeds geen reactie ga ik de volte verkleinen en zodra ze stapt krijgt ze meteen de volle ruimte weer. Ik zeg ook constant als ze luisterd Goed zo braaaaaf! Dus beloon heel consequent. Maar is ze bijv. in stap en dut ze in, dan zeg ik altijd hup, hup, hup dan krijg ik vaak wel reactie dat ze harder doorstapt. Maar dan gaat ze toch weer zelf tempo bepalen en uit zichzelf draven of zelfs galloperen. Ik reageer dan direct met mijn stem met NEEeeeeee hoooooo stap. En zo is dan het kringetje rond! Ik loop dus even vast! Heb zelf het idee dat ik consequnt genoeg ben, en goed telkens dezelfde commando's geeft! Maar vind het super vervelend dat ze niet terug wil komen naaar stap. Galop naar draf gaat stukken beter, duurt soms ook even maar gaat beduidend makkelijker en sneller!

Zie ik nu iets oer het hoofd? Of heeft er nog iemand andere tips die kunnen werken? Want het wordt nu een beetje een irritatiepunt !

Thanx,

Marieke

PingWing

Re: LOngeerproleem!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 22:06

Sta je goed achter de kont?
Als je voor het hoofd staat en ze heeft n paar x op haar fl*kker gekregen dat ze omdraaid zal ze ook harder gaan als je voor haar staat om weer voor jou te komen.

Zet er ander gewoon een paar keer de handrem op, maak ophoudingen als je terug in stap wil, en laat haar desnoods een keer tegen de muur lopen met gelijktijdig een duidelijk commando voor stap.

Doe je best en veel succes!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 23:03

Inderdaad een paar keer goed op de handrem kan misschien wel eens werken.
Als je de zweep vóór haar houdt, gaat ze dan ook niet langzamer?
Of als dat niet werkt, misschien kun je haar eens zo lang laten galopperen totdat ze er echt geen zin meer in heeft, en dan nóg even doorgaan, dan zal ze heel blij zijn als ze eindelijk in stap mag!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 23:29

Positie is bij het longeren alles! Alles je achter je paard staat (paard longeerlijn en jij vormen een driehoek, waarbij je achter de achterhand bent) moet je paard sneller. Als je zweep wijst naar de schouder en jij een stap naar voren doet moet je paard naar buiten. Als je bij de middenhand loopt behoort het tempo gelijk te blijven. En nu komt de oplossing voor jouw probleem als je voor het hoofd van het paard komt moet hij afremmen (kan in het begin ook wel meteen stoppen worden maar dat maakt niet uit) op het moment dat het paard het tempo aanpast naar jouw zin ga je weer op hoogte van de middenhand staan

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 08:46

Oefen ook aan de hand het begrip 'ho' Dan heb je meer invloed en zal misschien het kwartje beter vallen.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 09:13

Van de zweep wordt ze alleen maar heter! Dus die ligt de rest van de tijd op de grond, alleen als ze even sloom is pak ik die erbij.
Ik sta meestal ten hoogte van de middenhand. Maar hoe bedoel je dat precies als je bij het hoofd komt JOki???
Dat je de zweep zeg maar voor het hoofd houdt, of dat je in positie ten hoogte van het paard staat? galloperen en dan nog doorlaten gaan heb ik wel eens geprobeerd het enige effect wat dat had is dat ze helemaal heet werd en als een dolle bleef doorgaan. Ik zal idd ook de ophoudingen er bij gaan betrekken.
Bedankt alvast voor het meedenken!
Meer tips zijn nog altijd welkom

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 09:19

ik denk als je je paard op zijn flikker of ophoudingen gaat maken enz. je het probleem uit de weg gaat en dit heeft geen enkele zin heeft. Geef hem gewoon de tijd al doe je er een maand over voordat je een klein beetje verandering ziet.

Ik zou zeggen zoals Qimm zegt oefenen aan de hand, en met longeren gewoon door gaan met je stem net zo lang ze stapt. Ook het rondje niet korter maken enz. Al duurt het een eeuw het zal vanzelf sneller gaan. Als je hem op zijn flikker zou geven dan zal het alleen maar erger worden en raakt hij helemaal gestrest, waardoor het alleen maar langer gaat duren en er meer stress ontstaan. Los het gewoon vriendelijk op, en geef het paard de tijd om jou te begrijpen, je doel is dat je paard luistert naar je stem, en daardoor een overgang maakt. Niet door heml te belemmeren en te straffen....

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 09:58

loutjuh schreef:
ik denk als je je paard op zijn flikker of ophoudingen gaat maken enz. je het probleem uit de weg gaat en dit heeft geen enkele zin heeft. Geef hem gewoon de tijd al doe je er een maand over voordat je een klein beetje verandering ziet.

Ik zou zeggen zoals Qimm zegt oefenen aan de hand, en met longeren gewoon door gaan met je stem net zo lang ze stapt. Ook het rondje niet korter maken enz. Al duurt het een eeuw het zal vanzelf sneller gaan. Als je hem op zijn flikker zou geven dan zal het alleen maar erger worden en raakt hij helemaal gestrest, waardoor het alleen maar langer gaat duren en er meer stress ontstaan. Los het gewoon vriendelijk op, en geef het paard de tijd om jou te begrijpen, je doel is dat je paard luistert naar je stem, en daardoor een overgang maakt. Niet door heml te belemmeren en te straffen....

Ja zo had ik t nog niet bekeken! Maar k weet wel zeker dat ze me begrijpt. Want ik gebruik het begrip Hooo al sinds jaar en dag, en altijd komt het erop neer dat ze dan langzamer moet gaan. Ik heb zelf het idee dat ze me behoorlijk uitprobeerd nu ik er niet op zit zeg maar.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:01

Ik denk dat het niet 100% uitproberen is, als je erop zit en je zegt ho, je gaat zwaarder zitten en je pakt je teugels op. Dat zijn 3 gecombineerde hulpen. Nu geen je maar 1 hulp en dat is in feite ook de moeilijkste omdat je paard niets voelt van 'ho'. Weeg in vredesnaam geduldig, wanneer je boos wordt loopt altijd álles in het 100.
Gewoon herhalen, herhalen, herhalen.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 10:07

Ik weet t niet, het probleem is dat je het bij haar nooit weet! De ene keer uis het uitproberen en de volgende keer vindt ze echt iets moeilijk. Of je denkt dat iets te moeilijk is, en blijkt dat ze je weer lekker in de maling heeft! Ik weet dat het het beste werkt als je rustig bent. Maar ik heb ook niet altijd engelen geduld. Ga dr in ieder geval op letten!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:43

En er komt ook nog lichaamstaal bij kijken! Dat is vaak belangrijker dan je denkt, mijn paard is daar heel gevoelig voor, dan kan ik roepen wat ik wil, maar als ik verkeerd sta kijkt ze daarnaar. Dan begrijpt ze me wel maar doet ze wat anders dan ik eigenlijk bedoel zeg maar! Soms kan ik haar laten stappen door alleen helemaal ontspannen te gaan staan. Kijk maar eens bij Natural Horsemanship-sites enzo, ik ben er niet de hele tijd mee bezig maar ik heb er al veel nuttige dingen uit meegepikt.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 17:40

Ho is gewoon een kwestie van respect en luisteren. Doet ze het aan de hand wel? Zoniet dat ook oefenen, met een kort zweepje. Als ze niet langs je stapt ff bijtikken en als ze niet stopt t zweepje voor der hoofd houden en haar naar de muur duwen als t waren.

Dan met longeren.
Normaal sta je idd bij t midden en de zweep erachter. Zo heb je een driehoek tussen longe paard en zweep. Zweep moet je derbij houden! Is gewoon een kwestie van wennen en accepteren dat die er nog achteraan komt.
Als je rechtsom gaat longeren, moet jij je rechterbeen laten staan en met je linkerbeen hieromheen stappen. Wil je langzamer en doet ze dit niet (Op stem en ophoudingen, niet de volte verkleinen!!! Anders wordt dit strax je probleem. Je moet altijd contact hebben met je paard, dus ophoudingen kunnen ook op de grote volte!!!), laat je je linkerbeen in het midden staan en stap je met je rechterbeen een rondje achteruit zeg maar. Op deze manier kom je bij haar hoofd te staan, dit is de rem. Voor het paard is ho, erachter is vooruit. Reageert ze niet, kun je haar idd richting muur laten lopen, waardoor ze langzamer moet. Doet ze dit niet, zet haar dan maar helemaal stil in de hoek, laten ontspannen en rustig wegstappen.
Wees consequent en duidelijk. Dit moet ze kunnen, het is niet moeilijk, gewoon luisteren! Houdt de rust erin maar wees duidelijk wat wel en niet mag!

btw zorg dat ze niet omdraait als je 'ervoor' komt te staan of haar in de hoek laat lopen. Hier heb je dus je zweep voor en moet je ook snel reageren door weer 'achter' haar te gaan staan.