hoe een 3 jarige aan de teugel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tjielp17

hoe een 3 jarige aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 17:16

Hoi ik ben dus bezig mijn paard in te rijden dit gaat allemaal super maar nu vroeg ik mij af hoe kan ik haar het beste leren om aan de teugel te lopen?
te veel met de teugels werkt niet dan gaat ze omhoog

Suprice

Re: hoe een 3 jarige aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 17:16

opvangen (niet te hard) en genoeg been erbij denk ik

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 17:20

Eerst op hun eigen benen laten lopen. Van achteren naar voren rijden, dat aan de teugel is in het begin enkel maar bijzaak. Dan zachtjes aan buiging en stelling vragen in de hoeken en nageven. Vergeet niet goed recht te richten op de lange zijde en om voldoende impuls te behouden. Gewoon zachtjes aan in die hoeken proberen te laten nageven. Dan komt de rest vanzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 17:22

Een 3 jarige moet je nog niet bewust aan de teugel willen rijden. Een 3 jarige leer je wel vrij snel om op eigen benen te lopen (dus niet op jouw hand) hij mag dus niet trekken en hangen. Komt hij tegen je hand in, dan geef je alleen been en je houd je handen stil. Een 3 jarige rij je dus gewoon lekker voorwaarts met je been naar je hand en dan komt ie vanzelf lekker naar beneden en geeft hij na.

tjielp17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 17:37

ok dank jullie wel voor jullie reactie

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 19:07

die moet je niet aan de teugel rijden, die moet zelf aan de teugel komen dmv ontspanning. Hij moet sterk genoeg zijn in zijn rug, achterhand en eigenlijk gewoon overal als je goed rijd komt hij vanzelf

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 22:43

ben het eens met Sydney2005. mijn paard is nu 3 maanden onder het zadel en loopt goed rond....allemaal door ontspanning dan komt de rest vanzelf. als hij op zijn eigen benen kan lopen dan kan je hem gaan oppakken.

tjielp17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 10:01

alano schreef:
ben het eens met Sydney2005. mijn paard is nu 3 maanden onder het zadel en loopt goed rond....allemaal door ontspanning dan komt de rest vanzelf. als hij op zijn eigen benen kan lopen dan kan je hem gaan oppakken.

ok thanx

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:03

Ga dus ook mee met Sydney2005.

Een jong paard moet dus eerst leren op eigen benen te lopen en dus goed in balans.

Dit doe je door je paard simepelweg met een kontaktteugel te rijden. Rijdt hem consequent en daar bedoel ik mee. Als jij als ruiter been geeft moet er dus ook een reactie naar voren komen. Veel schakelen in tempo en veel overgangen. Je maakt je paard zo fijn aan de hulpen en treed het achterbeen goed door naar voren. Als je dit voor elkaar hebt gaat het paard ook zijn rug loslaten en jou hand opzoeken. Je krijgt een druk en voor die druk moet je gaan rijden. Je paard komt dan vanzelf in de juiste aanleuniing. als dit allemaal goed is kan je wat meer gaan vragen aan de voorkant voor de puntjes op de I zal ik maar zeggen.

Heel veel succes

FaroucheJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:07

Het klinkt heel stom maar ik bedoel het niet boos:

ik rijd ook een pony in, ze is nu 3,5 jaartjes jong... en ik rijd haar expres NIET aan de teugel. Dat is namelijk erg slecht voor de rug, een jong paard is nog niet volgroeid, dus om dan nagevelijk te lopen is het niet goed voor zijn/haar rug. Je kunt het paardje wel al aan het bit rijden maar nog niet nagevelijk rijden.

Dit heb ik geleerd van een GP ruiter, en niet van zomaar iemand die af en toe is een paardje rijd. Dus het is wel echt waar.

je kijkt maar wat je met de informatie doet

Succes

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:14

Farouche schreef:

ik rijd ook een pony in, ze is nu 3,5 jaartjes jong... en ik rijd haar expres NIET aan de teugel. Dat is namelijk erg slecht voor de rug, een jong paard is nog niet volgroeid, dus om dan nagevelijk te lopen is het niet goed voor zijn/haar rug. Je kunt het paardje wel al aan het bit rijden maar nog niet nagevelijk rijden.

Dit heb ik geleerd van een GP ruiter, en niet van zomaar iemand die af en toe is een paardje rijd. Dus het is wel echt waar.

Succes

en wat doe je dan als het paard toch stiekem eens naar onder wil komen omdat die ontspannen loopt die van mij is ook 3,5 en loopt met sufferd constant naar onderen! hij hangt niet of niks loopt gewoon op zijn eigen benen,
ik zou zeggen als die langzaam naar onder komt dan kijk wel dat die niet gaat hangen want die begint die steun te zoeken in jouw handen!
voor de rest gewoon lekker voorwaarts en een heel klein beetje druk geven van voor dan komt de rest van zelf

FaroucheJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:17

ja als ze dat wel doet dan mag ze dat van mij, maar die van mij loopt meestal met haar hoofd 'normaal' niet omhoog of omlaag

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:27

Farouche schreef:

ik rijd ook een pony in, ze is nu 3,5 jaartjes jong... en ik rijd haar expres NIET aan de teugel. Dat is namelijk erg slecht voor de rug, een jong paard is nog niet volgroeid, dus om dan nagevelijk te lopen is het niet goed voor zijn/haar rug.
Je kunt het paardje wel al aan het bit rijden maar nog niet nagevelijk rijden.

Succes

Dit snap ik niet helemaal. Als jij je paard zoals jij omschrijft naar het bit toe rijdt, dus met je been naar je hand toe, zodat hij jou hand op gaat zoeken en niet jij als ruiter de mond van het paard, zal het paard vanzelf zijn rug loslaten en na gaan geven.

Je kan het als ruiter dus wel forceren als je dus andersom gaat rijden. Jij als ruiter de mond van het paard opzoeken. Daar ben ik het dan ook niet mee eens, want dan heb je dus vaak wel het plaatje, maar het paard is daarintegen helemaal niet los en forceer je.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 18:01

Nageeflijk lopen is perfect voor de rug van een jong dier.
Ik zou nog even de theorie er op naslaan Farouche...

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 18:24

Inderdaad, juist wél lager rijden, dan ontwikkeld de rug veel beter. Hij moet zijn rug leren gebruiken, en daar kan je niet vroeg geneog mee beginnen. Dus níet in de krul trekken waar je mee bezig was (zie 1e post) maar nagefelijk! En de gouden en ENIGE tip: LES nemen, want zo te horen ben je maar wat aan het aanprutsen, zonde van het paard!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 00:01

Hardi ik denk ook dat ze het zo bedoeld, want op het moment dat je idd niets doet aan de voorkant maar lekker van achteruit rijdt zoekt het paard het vanzelf wel op.
Denk dat je dan ook goed kan zien dat ze ontspant.

TS ben het er mee eens dat je een 3 jarige niet aan de teugel moet rijden.
gewoon voorwaarts, op eigen benen, achterhand er goed onder rijden en dan zakt ze vanzelf wel.
Al klinkt dat allemaal makkelijker dan het is ja.....
Denk ook dat je veel op gevoel moet rijden, maar aan de voorkant friemelen is ABSOLUUT niet de bedoeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 10:04

farouche, wat een kwats

Een paard loopt door ontspanning aan de teugel
dus als een 3 jarige dat bij wijze van al na 1 keer doet is het al goed

moet hij naar beneden na een hoop trek en pluk werk, is het idd slecht, maar dat is ook slecht voor een 15 jarige.

Uiteindelijk is het alleen maar goed als hij van achteruit, over de de rug naar de ontspannen hand naar beneden loopt.
Dan gebruikt hij de juiste spieren om een ruiter goed te dragen.
Dus alleen maar beter.
Dus ook voor een jong paard beter.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 08:08

Altijd weer fijn om te lezen dat mensen absoluut niet weten waar ze mee bezig zijn.

Punt een: neem goed les.

Punt twee: Aan de teugel rijden is geen kunstje dat je je paard moet leren maar het gevolg van ontspanning en ruggebruik. Je paard niet 'aan de teugel' rijden omdat dat slecht is voor de rug is echt de grootste onzin. Hij gaat namelijk vanzelf nageeflijk lopen als jij corrcet rijd.
Je paard met je teugels naar beneden werken is idd erg slecht. Maar dat is het voor ieder paard.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:47

Ik denk dat Farouche haar instructeur het goed bedoelt maar dat het wat rottig zijn strot uit komt.

AAN DE TEUGEL RIJDEN BESTAAT NIET! Afschaffen die handel, nooit meer gebruiken. De uitdrukking moet m.i. AAN HET BEEN RIJDEN worden. Niks teugelhulp( lees teugel dwang), beenhulp, reactie aan het been afdwingen, en pas als paard nageeflijk is EN de ruiter het snapt wat de bedoeling is, voorzichtig wat halve ophoudingen etc. oefenen.
LES les les, en die GP ruiter van Farouche die bedoelt natuurlijk: nooit een jong paard met het bit dwarszitten door aan de teugels te plukken, over de rug laten komen, balans laten vinden en dan komt die nageeflijkheid vanzelf.
En als hij/zij dat niet bedoelt dan heel snel een andere instructeur zoeken. En VRAGEN!!! wat bedoel je, doe eens voor, ik geloof niet dat ik het eens ben met je, maar zeker niet zeggen: Ja, maar.....

tjielp17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 20:02

nou mensen bedankt voor jullie reacties!
mijn paard doet het nu al zomaar eigenlijk de dag na dit topic geopend is al uit zichzelf!
ben er erg trots op dat ze het doet dus ze gebruikt haar rug goed en zet haar achterbenen er goed onder!

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:08

ik rijd nu zelf ook een pony van 3.5 jaar en zij loopt ook nog niet rond, en dat hoeft voor mij ook niet eerst moet ze maar is leren wat sturen in houd en dat ze niet half onder uit moet gaan in de bocht tijdens het galloperen

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:46

mijn 3.5 jarige haflinger wil vooral in stap en galop niks anders dan alleen maar netjes naar beneden te lopen en mijn instructrice zei dat het heel goed was, want zijn rug ontwikkelt zo heel goed en is altijd helemaal los en ontspannen in de draf vind hij het nog moeilijk vooral in bochten op zijn eigen benen te lopen dus daar wil hij ondersteuning van de teugel, maar dat mag hij niet, anders leert hij nooit op zijn eigen benen te lopen. Ik vind wat Farouche geloof ik zei echt onzin.. Het is juist goed voor de rug maar het verhaal word anders als je je pony aan de teugel trekt!

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 22:13

Mijn 3 jarige heeft de neiging met name in de stap om tegen de hand te komen. Hij strekt daarbij zijn hals uit en komt naar boven. Ik geef been maar daar reageert hij in de stap niet genoeg op. In de draf doet hij het ook op het moment dat hij afgeleid is (lees: als hij een ander paard aan hoort komen en daardoor toch snel afgeleid is). Hem met het hoofd in de lucht laten lopen lijkt me niet goed, hij moet dit toch afleren. Anderzijds, te veel aan de teugels plukken om hem weer laag te krijgen, lijkt me ook niet wenselijk. Misschien een slofje erbij? Graag jullie reacties en meningen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 22:35

als een paard eenmaal zadelmak is het veel beter voor de rug om het paard nageeflijk te laten lopen
de rug wegdrukken daar word geen paard beter van
wel moet je uitsluiten dat het paard geen ongemakken heeft waardoor het niet KAN nageven zoals een knellend zadel of een wervel die scheef is of (zeker bij een driejarige ) het gebit
haken en doppen die vast zitten kunnen zo veel pijn doen dat een paard onmogelijk na kan geven
maar soms snappen jonge dieren helemaal niet wat de bedoeling is
longeren met een touwtje (neem daar les in als je dat zelf nog nooit gedaan hebt) kan veel helpen
soms is een paar keer al voloende om resultaat te krijgen
succes

zelf ga ik voordat ik uberhaubt een paard ga beleren
1)eerst langs de osteopaath/chiropractor
2)de tanden worden gedaan
3)dan laat ik een zadel aanmeten (dus geen oud zadel wat al op een ander paard heeft gelegen heeft want daarvan is de vulling niet meer recht en krijg je paard meteen al rugproblemen
een ouder zadel kan wel.. als het is aangepast is naar je nieuwe paard en dus helemaal overnieuw gevuld en de boom (opnieuw) aangepast is

Lotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 22:50

Een 3jarige zou nog niet persé aan de teugel moeten lopen.Wij doen dit zelfs nog niet constant bij alle 4jarige..dus alles op zijn tijd.

Moest je toch zeggen : ik voel me er zekerder bij, veel vanuit de achterhand werken,en haar vooral over de rug rijden (een jong paard moet in de eerste plaats ontspannen lopen.Alle paarden eigenlijk) voor je ze aan de teugel kan rijden.

Je buitenteugel (niet te strak) aan houden, en zachtjes kneepjes geven met je binnenteugel..echter vooral vanuit de benen werken, anders heb je de kans dat je paardje teveel steun gaat zoeken op je hand ( wat ze op deze leeftijd zoiezo doen,omdat ze nog niet echt op hun eigen benen kunnen lopen) en da's lastig om er later uit te krijgen.