Rare pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Kissie_

Rare pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 21:43

Heey..:
Ja de titel zegt het al ik zal dit even vertellen
Mijn pony doet raar tijdens het aansingelen
als ik die singel op hoog trek dan gaat zij met
haar Tanden tegen de muur aan schuren wat moet ik doen ?
Gr kirsten

monteaura

Re: Rare pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:45

waarschijnlijk vind je pony het niet fijn dat je aan de singel trekt. Heel veel pony's doen dit, maar ze mag absoluut niet met haar tanden langs de muur schrapen! Je kunt wat voorzichtiger doen met aansingelen en haar duidelijk maken dat ze niet met haar tanden langs de muur gaat. En even checken of de singel passend is en er geen wondjes zitten eronder!

_Kissie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 21:50

Ja ik weet het het is een raar dier maar ik heb haar net en dan doet ze ook nog zo gek dit deed ze anders nooit

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:53

dan zou ik het zadel een keer laten nakijken door iemand die er wat vanaf kent! Wellicht past het niet goed (meer) en heeft je pony rugpijn.
vraag liefst een (erkende) zadelmaker of iemand van de zadelafdeling in de ruitersportzaak. Niet de eerste de beste die rondloopt op de manege en er zogenaamd alles vanaf weet.
Als het zadel past, laat dan een fysiotherapeut / osteopaat een keer naar je pony haar rug kijken. Misschien zit er gewoon wat vast. Dat veroorzaakt een hele hoop pijn, maar kan verholpen worden.
Een pony die plots een ander gedrag gaat vertonen, doet dat meestal uit pijn.
succes!

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:54

Dat is niet raar, heel veel pony's doen dat! Het kanzijn omdat jij anders aansingelt dan de vorige eigenaar.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:54

Anders moet je stapje voor stapje aansingelen. Eerst maak je de singel vast, maar wel heeel los. Dan doe bijv. de peesbeschermers of het hoofdstel op en daarna doe je weer een gaatje. Dan ga je je cap pakken en doe je weer een gaatje. Dan wandel je met haar naar de bak en doe je weer een gaatje. Vaak gaat dit beter en dit is ook fijner voor je pony!

_Kissie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 21:56

KimS Ik vindt dit wel overdreven het ligt niet aan het zadel maar aan de pony moet je niet over het zadel gaan beginne

_Kissie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 21:57

Samo ik zal je tip even op volgen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 22:34

_Kissie_ schreef:
KimS Ik vindt dit wel overdreven het ligt niet aan het zadel maar aan de pony moet je niet over het zadel gaan beginne

Wij zeggen hier altijd: Bedankt voor het advies....
Kim probeert alleen maar te helpen hoor, en het is zo'n gek advies nog niet.... met wat aankomen of afvallen en spieropbouw of afbraak kan een zadel heel anders komen te liggen....

_Kissie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 19:12

misschien heb je wel gelijk sorry Kim

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 19:18

ehm.. de meeste problemen liggen niet bij de pony maar bij degene die ze veroorzaakt _Kissie_
dus niet zo bot doen aub, het zou best kunnen hoor dat ze pijn heeft, of dat nou ligt aan de singel of aan het zadel weet ik natuurlijk niet vanaf hier.. maar nakijken kan nooit kwaad!

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 19:23

Geef haar een appel voor het aansingelen. Kan ze daar op kauwen
Als ze tijdens het zadel opleggen, opstijgen en rijden normaal doet lijkt m t niet dat ze pijn heeft in der rug.
misschhien even uitproberen omdat jij haar nieuwe eigenaar bent? of een singel bontje erbij?
of aansingelen op een open plek, dus waar geen muur in de buurt is om haar tanden tegen aan te scheuren!
succes!

_Kissie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 20:33

Ik heb het Geprobeerd en ze doet het niet meer donderdag heb ik weer gereden en toen deed ze dat helemaal niet !! ik ben heel blij nu

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 15:58

monteaura schreef:
Dat is niet raar, heel veel pony's doen dat!

Ik vind het raar dat jij dit denkt het is namelijk wel heel raar dat veel paarden dit doen.Dit horen ze niet te doen en heel veel paarden gaan het doen omdat er iets mis is.Vaak is het zadel niet goed passend of er wordt te ruw aangesingelt je hoort voorzichtig gaatje voor gaatje aan te singelen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 21:37

Als ze het eerder al deed.. Dan zou ik zeggen, jaa ik ken ook paarden die een hele maffe bek trekken bij het singelen. Mijn pony gaat schrapen, wordt ik helemaal gek van.. Al is het echt accuut dan zou ik de raad van Kim niet zo raar vinden. Hoewel ik persoonlijk vind er altijd wel heel snel door iets pijnlijks komt.. Als ze het altijd al heeft gedaan is er denk ik niets aan de hand

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 17:30

ik rij op een manege paard en die begint ( in de lucht ) te bijten met aansingelen. Als dat eenmaal gebeurt is rijd ze gewoon normaal enzo. ik blijf volgen

ocean_polly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 17:39

gewoon rustig aansingelen zoals er al gezegd werd en dan misschien verder aansingelen uit de buurt van een muur zodat ze niet langs een een muur kan schrapen