Ongeduldig, geiriteerd en drammerig tijdens werk.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Ongeduldig, geiriteerd en drammerig tijdens werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 21:00

Ewalda is al nooit echt de geduldigheid zelve geweest, maar de laatste tijd wordt het wel erg extreem. Ze wil echt niet meer stil staan. Of ik er nou op zit of niet. Zo gauw ze weet dat ze wat moet doen, word ze ongedulig. Eerst begint ze gewoon met lopen. Zogauw ik haar tegen hou, en stil laat staan, probeerd ze eerst al haar gewicht ertegenin te gooien. Koppie naar beneden en trekken. Als dat niet lukt, gaat ze naar voren en naar achteren lopen, en als ook dat geen effect heeft, slaat ze met haar voorbenen naar haar hoofd.

Als ze wel vooruit mag, probeerd ze steeds harder te gaan, als ik haar tegen houd word ze pissed en gaat ze over de hoefslag slingeren.

Ze doet dit als ik erop zit of als ik haar aan de dubbele longe heb, met halster en met hoofdstel en met of zonder zadel. Ook tijdens het vden wordt ze kwaad als ze geen beloning krijgt als ze het niet goed genoeg deed, en probeert ze te happen.

Als het werk over is, al is er maar 5 min gewerkt, blijft ze wel gewoon staan, zowel los als vast en volgt ze me overal als ik het vraag. Ze wacht gewoon tot ik klaar ben. Bij wijze van spreken, kan ik een kopje koffie gaan drinken zonder dat ze in die tijd een voet verzet. Niks niet kwaad of sjaggo meer, en ook niet ongeduldig.

Ze heeft ook geen ander voer gekregen de afgelopen 3 jaar en loopt nog 24/7 in het land.

Hoe kan dit. Wat veroorzaakt het en wat kan ik er aan doen? Vooral het slaan naar het hoofd vind ik een beetje eng...

josien

Re: Ongeduldig, geiriteerd en drammerig tijdens werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:07

Vertel is hoe je traind. Want daar licht als ik het goed heb het probleem.

Ze wil te graag?

Ik neem aan dat je met beloningen werkt. Oké doe het dan als volgt. Begin als ze vast staat en ga een klein eindje van haar af staan. Elke sec dat ze geheel stil staat geef je je stem commando en beloon je haar. Heeft ze dit door dan kun je de tijd gaan verlengen.
Hierna kun je het ook doen als je er op zit enz. Zoek eerst dus de makkelijkste situatie waarna je naar moeilijker gaat.

Lukt dit niet, bied dan een andere oefening aan. Hoofd laag die je waarschijnlijk met vd wel geleert heb is een hele goede. Bied haar dus wat aan waarmee ze wat verdienen kan en dus de gedachten verzet.

Let op niet eerder ophouden dan dat ze even heeft stil gestaan. Laat haar maar moeilijk doen, maar zorg wel dat ze zich zelf niet kan bezeren.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 11:15

Dan zal ik eens beginnen onder het zadel. Ann de hand of op de poetsplaats gedraagd ze zich namelijk perfect... Of is het niet goed om die stap over te slaan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:18

wat zegt je instructeur hiervan????

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:20

Kan het zijn dat ze ondertussen toe is aan wat meer uitdaging? Wat langer rijden, moeilijkere oefeningen, eens een keer iets volkomen anders?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 13:20

wel even voor alle zekerheid de tanden laten nakijken en eventueel plekken waar het hoofdstel en zadel misschien niet helemaal goed zit.

denk inderdaad dat je andere oefeningen moet gaan proberen, maak het wat moeilijker...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 13:52

KiWiKo schreef:
wat zegt je instructeur hiervan????

Mijn instructeur heeft dit nog niet gezien. Ik les ongeveer 1 keer in de maand, maar in het begin kwam dit eigenlijk alleen voor tijdens de vd, en daar heeft mijn instructeur niks mee te maken. Alleen heeft het probleem zich nu verplaatst naar elke vorm van werk.

@ de rest.
Jullie zeggen, maak het wat moeilijker. Ik ben er niet zo'n voorstander van om verder te gaan voor alles op orde is. En dat is nu niet het geval. Is dit dan wel verstandig?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:41

Je kan het allicht eens gaan proberen mss verveeld ze zich omdat het werk te saai/eentonig is of omdat je altijd het zelfde doet.Ik denk ook dat het rijden van heel veel overgangen jou kan helpen.Dan komt hij beter aan de hulpen en leert op jouw te wachten.Begin eens met de overgang stap-draf-stap-draf enz.Zorg ervoor dat je direct een reaktie krijgt dus als je been geeft gelijk wegdraven en als je zwaar gaat zitten hij gelijk terug komt je kunt om de paar meter wel een overgang rijden blijf niet te lang in het zelfde tempo en blijf ook niet te lang op de hoefslag rijden blijf ook veel figuren rijden veel grote voltes, kleine voltes, slangevoltes veel recht en linksomkeert rijden maar dan ondertussen ook gewoon de overgangen blijven rijden.Gaat dit goed kun je ook een pasje gaan veruimen of een pasje terug laten komen.