Normaals verruimen!! met paard met artrose.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Normaals verruimen!! met paard met artrose.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 10:32

Ik krijg mijn paard niet in de middendraf, laat staan uitgestrekte draf. Ze heeft artrose in de voorkogels en mede daarom kan ik eigenlijk geen gebruik maken van grondbalken. Weet iemand misschien een alternatief voor grondbalken?

(Overigens weet ik wel hoe ik een paard een middendraf moet leren en met andere paarden heb ik geen problemen)

DiantaM

Re: Normaals verruimen!! met paard met artrose.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:16

Mij lijkt het dan onlogisch dat je middendraf van haar gaat verlangen, als ze waarschijnlijk pijn heeft..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 16:31

hmm...normaal gesproken had ik hetzelfde gezegd denk ik als tulandro, maar mijn oude pony had ook artrose en had geen pijn...

minigabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 16:37

Nee inderdaad.. De ene keer hoor je dat je niet op een paard met atrose kan rijden en dan weer wel..
Tjaa is wat vaag he..
Ik heb zelf een pony gehad met atrose daar kon je alles mee doen.. altijd vrolijk nergens last van, alleen last van snel stijf zijn als hij een weekje stil stond.

Nee sorry ik weet niet wat je kunt vervangen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 16:42

Maar hij wil het waarschijnlijk niet voor niets niet doen.
Misschien heeft hij zo weinig pijn, maar met verruimen wel.
Zo heeft mijn paard last van de rug en wil daarom niet hals strekken.
Niet willen zit er eigenlijk niet in bij een paard het is vaak het niet kunnen, niet snappen of pijn.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:49

hey
een paard met artrose heeft pijn in het gewricht... Daarom wil hij niet strekken of verruimen.

Als je toch nog dressuurmatig wil trainen met je paard, doe het dan als volgt: begin met 20 min losstappen (zeker niet minder!) daarin kan je lang en laag loswerken door middel van grote voltes en slangenvoltes. nog niet teveel korte wendingen.
Daarna ga je heel rustig losdraven. Laat hem draven in het tempo dat hij zelf wil (waarschijnlijk heel traag en kort) rij in dit tempo ook grote cirkels en lange lijnen. de bedoeling is dat het paard rustigaan de spieren kan opwarmen zonder verrekken en ook de tijd kan krijgen om voldoende gewrichtsvocht in het gewricht te krijgen.
Dan kan je even losgalopperen (dan heb je ondertussen al in totaal een half uur gereden) ook ong 5 minuten per kant, liefst lang en laag en in verlichte zit.
Hierna een paar minuten stappen.
Dan kan je je paard rustigaan oppakken en ietsje vlotter voorwaarts doen gaan. Je kan dan meer wendingen rijden, cirkel vergroten en verkleinen. Totdat je paard los genoeg is.
dan ga je werken aan de overgangen: stap-halt-stap, draf-stap-draf, galop-draf-galop, draf-halt-stap-galop, zulke dingen. Niet te lang volhouden, gewoon wat afwisselen.
dan kan je ook tempowisselingen vragen. begin daarmee in stap. Eerst gewoon arbeidsstap, dan ga je naar middenstap en weer terug. Paard moet daarbij nageeflijk blijven en de passen verruimen op jouw hulpen en ook weer terugkomen op zit.
Als dat goed gaat kan je tempowisselingen rijden in draf. Hoeft echt niet altijd op de diagonaal. Kan gewoon op de hoefslag. vraag eerst twee passen, dan weer terug; Zo opbouwen.
Sommige paarden doen het gewoon echt niet, en anderen moeten sterker worden. Een paard met artrose zie ik sowieso niet echt gaan strekken. Het gewricht is dan niet meer zo soepel. Je kan daar ook voedingssupplementen voor geven. Maar ja, waar houdt dat op he?
succes. Vergeet ook niet dat als je ziet dat je paard pijn heeft (of als je het voelt) dat je dan het welzijn van je paard boven je eigenbelang stelt, en hem niet meer doet werken.
xxx

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 22:39

Mijn pony heeft ook artrose, maar hij heeft geen proberen met veruimen en strekken kan hij ook goed. Hij wordt wel zoiezo 6x in de week gereden en loopt dag en nacht buiten. Anders wordt hij stijf en gaat hij kreupel lopen.
Ik zou zeggen als je je paard goed dressuurmatig rijdt en voldoende beweging geeft zou het moeten lukken, maar dat hangt natuurlijk ook van de ernst van artrose af...Suc6 ermee!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 00:24

Maar veronoz elk paard is verschillend, waarschijnlijk heeft die van jou er minder last van of is hij harder voor zichzelf.
Zo had ik een pony die op een gegeven moment licht kreupel begon te lopen, bleek hij hele ZWARE hoefkatrol te hebben op 1 voetje fase 3 en andere voet fase 4.
De DA zei dat het een wonder was dat ie nog zo liep!
dit paardje was gewoon wat harder.
Mijn andere paardje begint al te piepen bij een inie minie wondje.

Ik ga verder helemaal met KimS mee.
Als je paardje het niet wil moet je toch eens gaan kijken waarom hij dat niet wil.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 10:43

Kim,
Zo ben ik al bezig. Om een goed beeld te krijgen zou ik haast zeggen kom eens langs. Ze heeft een lichte vorm van artrose (ze is 11 jaar) en ik heb eigenlijk pas echt wedstrijdgericht leren rijden de afgelopen 2 a 3 jaar. Ik heb de uitgestrekte draf eigenlijk nooit echt met haar geoefend. Was ook niet nodig want ik heb altijd met haar gesprongen. Nu ga ik dus over naar de dressuur en moet zo over naar de L2 dan zou het toch aardig zijn als ze iig een klein beetje zou verruimen. Ik ga de grondbalken echt geen 2 meter uit elkaar leggen. Ik wil haar de hulpen leren voor het verruimen en vooral ook voor het terugkomen. Balkjes kunnen daar wonderen bij verrichten. En ik weet (Advies DA) dat ik dat zou kunnen doen als de balken niet te hard zouden zijn. Ik ga nu schuimrubber balken aanschaffen met een draadeinderdoor zodat ze beter blijven liggen. En dan kijken of het werkt. (overigens ook best wel veilig voor het gewoon springen bedacht ik me maar dat zit er met deze merrie toch niet meer in)

Citaat:
Vergeet ook niet dat als je ziet dat je paard pijn heeft (of als je het voelt) dat je dan het welzijn van je paard boven je eigenbelang stelt, en hem niet meer doet werken.
xxx

Als je me zou kennen zou je weten hoe ik er mee omga. Reken er maar op dat ik een behoorlijk potje heb zitten janken toen ik hoorde wat er aan de hand was. en zelfs nu ik dit topic schrijf kan ik wel weer janken. Ik heb echt alles over om mijn paardje in topconditie te brengen (voor haar doen dan) speciaal beslag, supplementen 24/7 buiten, elke dag in beweging, osteopaat.....

(ik weet dat het geen aanval is hoor en bedankt ook voor je advies maar ik probeer even aan te geven hoe ik er mee omga want anders komen er veel vooroordelen)

Ik hoop dat het gaat werken met de schuimrubber balken. Kijken of ze ze in leuke kleurtjes hebben. en of ze blijven ziggen.

Overigens zijn alle adviezen nog welkom

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:50

hey Kirsten goed dat je toch zo je best doet om haar in conditie te krijgen. Ik vind die schuimrubberen balkjes wel een goed idee, wist niet dat ze bestonden!
verruimen zou in mijn idee vanuit de ontspanning en juist de verzameling moeten komen. Veel overgangen rijden met contact (liefst, uiteraard na het losrijden, wat hoger instellen) en elke keer een stapje verder/ruimer.
Als de kracht echt uit de achterhand komt zou ze minder last moeten hebben van haar voorbenen en meer ruimte hebben om voor te strekken in plaats van te dribbelen.
succes!

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 13:24

Ik heb ook een paard met artrose en die heeft geen probleem met verruimen.

Als ik lees dat jouw paard artrose heeft in de voorkogels en moeite heeft met verruimen, dan denk ik dat hij te veel op de voorhand duikt bij het verruimen. Daardoor komt er meer druk op zijn slechte kogels en dat doet zeer. Je moet je paard dus beter op het achterbeen krijgen. Veel goede overgangen rijden. Pasje verruimen, pasje verkorten. Als dat goed gaat kan je op den duur steeds meer gaan verruimen.
Geef het tijd. De achterhand krijg je niet met 3 keer rijden sterker.

Maar ik vind het wel moeilijk oordelen hoor. Ik weet immers niet hoe jouw paard loopt. Mijn paard heeft officieel zware artrose maar loopt prima. We hebben er hier ook één staan met lichte artrose die pijn heeft bij iedere beweging die hij maakt. Je kan zelf het beste inschatten hoeveel je kan vragen.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 16:08

hey
sorry ik wist niet op welke manier je al bezig was met je paard.

ik snap dat je hebt geweend als je dat hoorde, dat heb ik ook gedaan toen ik hoorde dat Vision (mijn paard) ook hoefkatrol heeft.
Dit was nl mijn manier hoe Vision wel wil strekken of toch enigszins verruimen.

Als ze echt niet wil, denk ik dat ze aan het einde zit van haar kunnen. heel erg spijtig. Maar als het niet gaat, gaat het niet.
Als ik op dat punt kom met Vision, ga ik het ook eerst niet willen inzien en dan toch nog gaan proberen, maar uiteindelijk zal ik ook moeten inzien dat het gewoon niet gaat.
Ik heb ook geen geld of tijd genoeg om er nog een paard bij te nemen om mee op wedstrijd te gaan, zodat ik Vision al rustig aan zou kunnen laten afbouwen met werken. Maar op de moment houdt hij nog teveel van het werk en hij gaat ook heel graag op wedstrijd. Als er maar mensen staan te kijken, dan gaat hij showen
veel succes hoor!
xxx

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 16:19

Gister weer wedstrijd gehad na 2,5 maand geen wedstrijden meer met haar gereden te hebben. sinds vrijdag was ze weer helemaal regelmatig. Geen pas meer waarbij ik dacht dat het niet goed was. Ik behaalde geen topscore (151) maar het was voor het eerst dat ik maar een onvoldoende had voor het verruimen. Ik had een 5 voor de eerste middendraf een 6 voor de tweede en voor het verruimen in de galop, en zelfs een 7 voor mijn middenstap. Bij de punten waarop ik slecht scoorde ging het om verzet/spanning. maar ze kan ook wat stressen en dan voor het eerst weer op wedstrijd en voor het eerst weer in een (vreemde) binnenbak. ik was er echt al super blij mee.
Ze beging echt super te lopen. Denk dat de glucosamine nu echt begint te werken. Hopelijk loopt ze de rest van de week ook regelmatig en gaan we weer vooruit. Met de training werkt ze super. Nu ook de travers heel braaf en gewillig.
Ik heb weer goede hoop!!!!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 23:03

hey
fijn dat het beter begint te gaan!
Wat geef je juist bij van supplement? (mag via pb hoor)
xxx