[Stelling] zweten : conditieloos of gewoon hard gewerkt ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vue

[Stelling] zweten : conditieloos of gewoon hard gewerkt ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 13:36

Bij deze.
ik vroeg het me nou gewoon af, en ik kwam er niet achter wat het nou is.
zweten van hard werken, of omdat zn conditie niet genoeg is.. of omdat hij hard een het werk is met zijn conditie zweet hij of..
nouja.. barst los !

Anoniem

Re: [Stelling] zweten : conditieloos of gewoon hard gewerkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:39

Kan beide
En nog een 3e optie: stress

Toen ik Kawa nog trainde, zweete hij niet vlug.
Enkele uren bos stelde niks voor. een gewone training ook niet.
Dus conditie genoeg.
Maar een pittige priveles en hij was nat. (ik ook )

En als er iets engs was, of hij was nerveus, was hij ook binnen 2 min kletsnat.

Nu heeft hij momenteel geen conditie meer
en is na een buitenrit van en uur al nat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:40

Het kan beide zijn, maar dat weet je zelf .

Neem aan of je weet of je paard conditie heeft, kan hij alleen maar krijgen als baasje veel met hem doet. En als hij dan goed heeft gewerkt en ook nog eens een goede conditie heeft, gaat hij ook nog zweten, maar dat is niet de eerste 10 minuten of zo.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:09

Ik neem aan dat je zelf wel weet of je paard conditie heeft. Als ik mijn paard rondslingerd aan het halstertje kan ze dat behoorlijk lang volhouden zonder te zweten. Maar met de dubbele longe of tijdens het rijden is ze vrij snel bezweet. Nu helemaal omdat ze ook nog eens een wat dikker vachtje aan het kweken is.

Stress kan het ook zijn. Net wat runningkawa zegt.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:36

Conditie heeft niet direct invloed op het zweten. Inderdaad kan ook stress een factor zijn, maar voornaamste reden is warmte.

Paard gaat zweten om af te koelen, hoe harder het moet werken, hoe meer warmte er geproduceerd wordt en hoe meer het gaat zweten. Heeft dus niet met conditie te maken, want laat je een paard zonder conditie 10 rondjes lopen en een maand later na training hetzelfde paard weer 10 rondjes zal het zweten niet verminderd zijn (mits het onder dezelfde condities gebeurd, denk aan temperatuur en luchtvochtigheid).

Je zou dus kunnen stellen dat een paard dat zweet het warm heeft (of in sommige gevallen stress), al dan niet door hard werken en daardoor zelf geproduceerde warmte.

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:12

Geen idee eigenlijk.
Mijn verzorgpaardje zweet ook altijd als ik hem berijd en het is niet zo dat hij geen conditie heeft.
Dus ik denk dat 't gewoon hard werken is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:15

De temperatuur, luchtvochtigheid en wind zijn ook van invloed op het al dan niet zweten .

Als er wat wind staat en het is niet al te warm dan kan mijn paard veel beter zn warmte kwijt als dat het technisch windstil is met een hoge luchtvochtigheidsgraad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:37

Beide, net als dat de ene mens sneller zweet dan de ander is dat bij paarden ook zo. En idd de omstandigheden van buitenaf, zoals weer en dikke vacht.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:34

Ik weet het niet. Amo heeft echt wel een goede conditie, daar ga ik zo uren mee op buitenrit zonder problemen, maar een half uur stevig rijden en hij is nat. Nu is dat in de winter veel vaker dan in de zomer [lees; door zijn berenvachtje], en als ik privéles heb is het helemaal erg, dan kan je hem echt uitknijpen

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:05

Apple schreef:
De temperatuur, luchtvochtigheid en wind zijn ook van invloed op het al dan niet zweten .
Idd.
Zie ook het verschil binnen/buiten. In de binnenbak zweten de paarden sneller dan in de buitenbak, en als ze dan ook nog eens een wintervacht hebben ...
Op zich heeft dit dus niets met meer of minder conditie te maken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:08

Merk vooral dat het ene paard veel sneller zweet als het andere ondanks dat er even veel meegedaan wordt. (als ik uit eigen ervaring spreek dan)

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:12

beide en inderdaad druk zijn.

mijn paard verkeerd momenteel in zeer goede conditie, maar zet ik wel hard aan het werk, zomer winter hij zweet altijd wel na het trainen.

daarnaast kan hij ook erg opgefokt zijn van zich zelf waardoor hij echt zeik nat kan zijn, zo was hij gister echt zo bezweet met het schuim erop en zo warm was het nou ook weer niet, hij had wel hard gewerkt, maar zich vooral ook erg druk gemaakt.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:15

Warmte wordt in het paardenlichaam opgewekt door beweging van de spieren of andere activiteiten. Deze warmte verliest het paardenlichaam weer door uitstraling van de warmte door het lichaamsoppervlak en door zweten. Een paard zweet voortdurend, maar onder normale omstandigheden verdampt dit direct weer, zodat het zweten niet zichtbaar is. Verhoogde activeit in het lichaam zorgt voor meer opwarming. De bloedvaten naar het huidoppervlak verwijden zich om de warmte uit te kunnen stralen en de zweetklieren te stimuleren. Als het koud is trekken de bloedvaten meer samen, waardoor er minder bloed naar de huid stroomt en de zweetklieren minder vocht uitscheiden. Het uitscheiden van afvalstoffen die opgelost zijn in vloeistof door zweten is een van de belangrijkste functies van de huid van het paard. Een paard zweet bij dezelfde inspanning minder als de buitentemperatuur lager is en de luchtvochtigheid lager is.

De zweetprofielen die een paard laat zien op de vacht, geven belangrijke informatie over welke spieren actief geweest zijn, of dit de juiste spieren geweest zijn en of het paard zich symetrisch inspant. Je kan het zweetprofielen ook gebruiken om tot een diagnose te komen als er iets mis is met het paard. Aan de zweetprofielen kun je - als ruiter - zien of het paard zweet door juist gebruik van het lijf of dat er problemen zijn.

Een paard dat opgewonden of nerveus is zweet ook meer.

Zweet verdampt. Voor verdamping is warmte nodig. Deze warmte wordt onttrokken aan het lichaam, waardoor de lichaamstemperatuur binnen bepaalde grenzen constant blijft.

Paarden hebben eerder last van een tekort aan vocht dan voer. Het paard heeft daarom regelmatig water nodig, omdat er anders problemen kunnen ontstaan.

Als een paard moe is, zal stimulatie van de zenuwimpulsen zwak of bijna afwezig zijn. Deze verzwakking van zenuwimpulsen is er de oorzaak van dat sommige paarden het zweet uitbreekt, terwijl ze net terug naar stal worden gebracht na een zware inspanning. Nerveuze paarden hebben hier sneller last van omdat ze moe zijn. De zenuwimpulsen naar poriën zijn zwak, waardoor het regelen van de poriën niet goed gaat, waardoor het paard overmatig gaat zweten. Het is dus belangrijk om bij training te voorkomen dat een paard oververmoeid raakt.

Als je met een paard aan de slag gaat, dan moet het na afloop zo zijn, dat het paard beter de bak uitgaat, dan dat het de bak ingaat. Als dit niet zo is, is er iets fout met de training of het rijden.

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 12:41

het kan allebei maar ik denk zelf ook dat het gewoon met hard werken te maken.
Maar als je pony/paard een slechte conditie heeft dan zweet ie sneller
haha dat is net als dat jij al heel lang niet naar de sportschool bent geweest en dus eigenlijk geen conditie hebt dan zweet je veel sneller dan normaal
Dus allebei eigenlijk

Mensen zeggen vaak ook: ja maar als ik les dan zweet ie altijd heel erg maar als ik zelf rij dan veel minder.
dat komt (merk ik zelf ook altijd) omdat je als je voor je zelf rijdt gewoon lkker wat oefeningentjes rijdt en hem lekker loswerkt.

Maar in de les ga je vaak 10x harder aan het werk en worden de puntjes echt op de i gezet.
En wat voor jou misschien netjes aanvoeld kan vanaf de grond veel beter te zien zijn en dan ga je toch weer extra hard aan het werk.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 16:19

Dat kan allebei. Als een paard een slechte conditie heeft, en je gaat ineens met hem trainen, dan is tie binnen de kortste keren kletsnat. Maar dat geld vaak ook voor paarden met een goede conditie, die zweten dan ook heel erg, maar zijn dan niet op ofzo. Ik denk niet dat je aan het gezweet van een paard kan zien of hij een goede conditie heeft. Dan moet je toch echt gaan kijken, is hij moe? Wat is zijn hartslag? Hoe lang duurt het voor hij weer een rustige ademhaling + hartslag heeft?

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 17:20

Goofy44 schreef:
Als je met een paard aan de slag gaat, dan moet het na afloop zo zijn, dat het paard beter de bak uitgaat, dan dat het de bak ingaat. Als dit niet zo is, is er iets fout met de training of het rijden.

Dit volg ik even niet. Wat heeft dit met zweten of trainingsmethode te maken ?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 17:51

Als een paard tijdens het rijden vermoeid of uitgeput raakt, dan reageert het paard ook met sterker zweten.

Wind is lucht in beweging. De gevoelstemperatuur (huid) gaat dan omlaag. Daardoor kan het paard gemakkelijker afkoelen en zal het paard minder warm worden en minder zweten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:50

Ik heb een arabier gehad, die nooit zweette, wat ik ook deed. ALleen een ellenlange strandrit met veel galop in mul zand deed haar wat nattig maken, maar dat was echt zeldzaam.

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:50

Mijn paard zweet omdat hij een hele dikke wintervacht heeft, morgen wordt hij geschoren, dan zweet hij niet meer. Heeft niets met werk of conditie temaken, hij heeft het gewoon warm, als het stalluik dicht zit staat hij ook gewoon te zweten in zijn stal.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 17:03

Bombarie schreef:
Mijn paard zweet omdat hij een hele dikke wintervacht heeft, morgen wordt hij geschoren, dan zweet hij niet meer. Heeft niets met werk of conditie temaken, hij heeft het gewoon warm, als het stalluik dicht zit staat hij ook gewoon te zweten in zijn stal.

Precies, kan dus ook heel goed met de vacht van een paard te maken hebben.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 09:47

Kan het ook niet een beetje met aanleg te maken hebben? Dat het ene paard nou eenmaal sneller zweet dan het andere?
Die van mij zweet ook vrij snel terwijl hij in goede conditie is en qua ademhaling/hartslag zich goed herstelt na inspanning.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 09:50

bij sommige paarden is het gewoon dat ze geen goede conditie hebben. maar die van mij is toch goed in conditie en na een priveles staat het witte schuim toch op haar lijf

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:53

ik denk dat het ook wel degelijk met conditie te maken heeft, maar ook als een paard een goede conditie heeft blijft ie zweten, om inderdaad de warmte kwijt te kunnen.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 16:59

ik ben weleens benieuwd, hoe het verband is tussen goede conditie en het snel warm hebben/zweten in de zomer??
Mijn arab heeft een superconditie en zelfs bij 30 graden, scheurt hij als een halve gek door de wei, maar zweten???
Terwijl een quarter merrie bij mij op stal niet van dr plek komt in de wei en het gewoon zwaar heeft op warme dagen. Deze merrie heeft een aanzienelijk mindere conditie. Ze zijn beide even oud!!

Is daar een verband tussen goede conditie-warme dagen-zweten cq futloos zijn.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 23:49

SymO schreef:
ik ben weleens benieuwd, hoe het verband is tussen goede conditie en het snel warm hebben/zweten in de zomer??
Mijn arab heeft een superconditie en zelfs bij 30 graden, scheurt hij als een halve gek door de wei, maar zweten???
Terwijl een quarter merrie bij mij op stal niet van dr plek komt in de wei en het gewoon zwaar heeft op warme dagen. Deze merrie heeft een aanzienelijk mindere conditie. Ze zijn beide even oud!!

Is daar een verband tussen goede conditie-warme dagen-zweten cq futloos zijn.

Ik denk het niet. Een Arabier is van nature natuurlijk een woestijnpaard, dus ik neem aan dat die beter tegen hitte kunnen dan bijv. een Fjord, die komt van nature uit Noorwegen en die kan juist weer heel goed tegen de kou.