Bit probleem! Wie kan me helpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DTLL

Bit probleem! Wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 12:17

Hallo allemaal,

Ik rij al een behoorlijke tijd met een stangetje, met losse ringen en licht gebogen. Heb hiervoor altijd met een dubbelgebroken bit gereden, maar ze werd ontzettend sterk. Toen gekozen voor een stangetje, hier reageerde ze heel erg goed op, maar je raad het al... ook nu wordt ze hier erg sterk op.

Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een iets "scherper" bit, zodat ik haar makkelijker in de hand kan houden en mijn paard minder sterk is.

Wie o wie heeft een alternatief of een idee? Het is echt een probleem aan het worden.

Alvast bedankt voor reacties!

Issy

Re: Bit probleem! Wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:21

Hoe rij je je paard terug? als je teveel op de teugel terug rijdt dan maakt het niet uit wat je erin hangt dan wordt een paard steeds sterker. Kijk daar eerst eens naar, misschien wil er iemand met je mee kijken en kun je door anders te rijden het gemakklijker oplossen.

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 12:27

Nou dat is het probleem dus niet. Mijn paard trekt je gewoon uit je zadel om onder het werk vandaan te komen. Ze is dusdanig sterk op zo'n moment dat ik het niet kan voorkomen.
Ze wordt 100% op zit en benen gereden, maar dit zijn strucjes van haar!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:29

Ik weet niet of je goed les hebt maar er zijn ook andere oplossingen voor je probleem dan een ander bit.
Als je nu met een sherper bit gaat rijden , wordt je paard ook daar weer sterker op en zo blijf je bezig tot je uiteindelijk een complete ijzerwinkel in je paard hebt hangen,

Je paard mag niet door jou hand heen lopen, en moet dan denk ik wat fijner aan de hulpen staan. Dus ik zou eerst de oorzaak bij de ruiter zoeken (jijzelf dus) en daarna pas bij het paard en een ander bit nemen.

Je hoort het zo vaaak: Paard te stek dan neemt men een scherper bit.
Is het paard te sloom dan moeten er sporen om.
Paard wil niet nageven en de kast met hulpteugels wordt opengetrokken.

Ik denk dat even goed kijken naar je eigen rijden en hoe dat te verbeteren is dan een scherper bit erin te hangen.

Misschien kan je de tuegels eens een tikkeltje langer laten en gaan oefenen met terugrijden op je zit en je stem, dan gaat je paard ook niet aan de hand hangen en trekken.

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 12:47

Ik snap wat jullie willen zeggen.
Ik zeg niet dat ik er voor altijd mee wil rijden, maar misschien een of twee keer om haar duidelijk te maken dat ze niet onder het werk uit komt. Zoals ik al zei: ze is goed op zit en been gereden, maar ze maakt zich groot en sterk door het bit vast te pakken en onderlangs weg te trekken. Het is een beetje lastig uitleggen.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:55

Ook zal ze op je nieuwe bit op den duur weer sterk worden, je moet het rijtechnisch oplossen, niet door een ander bitje in te hangen lijkt mij

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:45

Nee, als je nu weer een scherper bit neemt betwijfel ik of je het uberhaupt wel weer voor elkaar krijgt. Ga terug naar een normaal (dubbelgebroken) trensje, neem goede les en leer je paard op een eerlijke manier te gehoorzamen

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 13:48

ok ik ga terug naar mijn dubbel gebroken bit, wie heeft er tips om dan toch te zorgen dat ze de aandacht bij mij houd en zich niet onder het werk vandaan probeert te wurmen. Ik rij veel overgangen, zorg voor veel afwisselend werk enzo, maar hoe krijg ik mijn paard minder sterk?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:52

Dit trekken gaat niet over als je 1 of twee keer een scherp bit erinhangt. Dan trekt je paard op een scherp bit niet en op je gewone bit wel.

Als is zo vast pakt en de kaak eruitdrukt dan geeft je hem een schop dat ie vooruit gaat en zet je hem an het werk. Concecquent zijn. Je l;eert dat paard dan wel dat als hij dat doet dat ie dan hanr moet werken en dan laat hij het ook wel.
Probeer het gewoon te voorkomen door goed naarvoren te rijden en fijn te blijven in de aanleuking want je paard neemt je gewoon in de maling.

Je moet je paard niet minder sterk maken maar zorgen dat hij beter luistert

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:55

Er zijn verschillende manieren om het op te lossen. Als ze heel sterk wordt en onder het werk uit wil komen, kan je haar ook gewoon voorwaarts zetten (galop bijv) en dan in galop aan het werk zetten. Ze wordt vanzelf moe. Op deze manier leert ze dat het niet minder vermoeiend is om door je hand heen te lopen en jij gaat gewoon geen gevecht aan met haar (want dat win je toch niet).Op den duur zal ze merken dat het veel leuker werken is als ze luistert, ze mag dan bijv eerder naar stal en krijgt veel beloningen.
Ook kan je proberen om haar op de volte te zetten en dmv spelen met je teugels haar eerst weer op een simpele volte naar beneden te krijgen. Pas van hieruit weer verder gaan. Niet je geduld verliezen, maar iedere keer eerst weer proberen ontspanning op te zoeken.
In geen geval gaan vechten, terug trekken of boos worden, dat heeft meestal geen zin en win je niet. Als je het gedrag negeert en gewoon verder werkt vinden ze het vaak na een poosje niet leuk meer en gaan ze weer meewerken.
En goed belonen als ze luistert!
Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:55

Nu al een paar keer naar wat anders gegaan, hoe denk je dat dat dan over een tijdje weer gaat?
En dan gooi je weer wat anders in, wat denk je dat er dan na een tijdje gebeurd?

Het voorbeeld is gewoon erg duidelijk
een RT probleem en dat los je RT op.
en zolang je dat niet doet, blijf je winkelen naar bitten.

Minder sterk
dat begint bij goede les en zelf loslaten
want touwtrekken, kan nu eenmaal niet zonder tegenstander.

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 13:57

ok thanx!

Ik ga even terug op mijn dubbelgebroken bit, en misschien zelfs wel enkelgebroken. En idd voorwaarts rijden zodat ze zelf de aanleuning opzoekt.

Nu is het zo... zodra ik een goede aanleuning heb kan ze haar mond/hoofd niet stil houden. Dan is ze nageeflijk, maar "deint" zeg maar heel erg in de beweging. Het is dan onmogelijk om mijn handen stil te houden. en zodra ik mijn been eraan leg, wordt het erger.

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 14:00

runningkawa schreef:
Nu al een paar keer naar wat anders gegaan, hoe denk je dat dat dan over een tijdje weer gaat?
En dan gooi je weer wat anders in, wat denk je dat er dan na een tijdje gebeurd?

Het voorbeeld is gewoon erg duidelijk
een RT probleem en dat los je RT op.
en zolang je dat niet doet, blijf je winkelen naar bitten.

Minder sterk
dat begint bij goede les en zelf loslaten
want touwtrekken, kan nu eenmaal niet zonder tegenstander.

Al een paar keer? ik ben 1 keer van bit gewisseld!
Beetje overdreven reactie!
Ik snap ook wel dat het RT opgelost moet worden, maar moet ik nu teruggaan naar mijn dubbelgebroken bit of het stangetje erin houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:16

En nu wil je weer wisselen, dat is wat ik bedoel met een paar keer

Dus niks overdreven
je komt er nu achter dat het geen hol helpt dat wisselen, maar zoekt toch een ander bit?
Beetje vreemd, niet?

Beide bitten is niks mis mee (tenminste als jij een stangetje bedoeld zonder scharen)
Maar lekker hangen gaat vaak beter op een stangete (ongebroken trens heet dat)

En hangen kan verder aleen als de ruiter daar gelegenheid toe geeft

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:12

Buff schreef:
ok thanx!

Ik ga even terug op mijn dubbelgebroken bit, en misschien zelfs wel enkelgebroken. En idd voorwaarts rijden zodat ze zelf de aanleuning opzoekt.

Nu is het zo... zodra ik een goede aanleuning heb kan ze haar mond/hoofd niet stil houden. Dan is ze nageeflijk, maar "deint" zeg maar heel erg in de beweging. Het is dan onmogelijk om mijn handen stil te houden. en zodra ik mijn been eraan leg, wordt het erger.

As je paard zijn hoofd en mond niet stil kan houden is het ookg een fijne aanleuning. Aanleuning komt juist vanuit je been naar je hand toe en niet andersom.
Een fijne aanleuinign betekent een mooie soepele verbinding tussen de hand en de mond die ontastaat vanuit de voorwaartese drang van het paard.
Dus eerst been dan pas met de hand druk opvangen en verwerken.

Lijk me erop dat je de aanleuning dus niet lekker voor elkaar hebt. Je moet als ruiter juist wel die stille hand bieden dus ik zou daar veel op oefenen. Als jij je hand niet stil kan houden vind het paard ook geen rust in de aanleuning.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:32

Je hebt geen probleem met je bit maar met je training.

Je zegt dat je een scherper bit nodig hebt omdat je paard sterk van voren wordt. De reden dat je paard sterk van voren wordt is omdat ze niet sterk genoeg van achteren is.
Ik weet precies waar je mee te kampen hebt, ik heb hetzelfde. Mijn paard is ook niet sterk genoeg van achteren.
Je moet dus je training aanpassen, niet het ijzerwerk wat je in haar mond hebt hangen.

Het is aan jezelf om te bepalen welk bitje je erin zal hangen. De dubbelgebroken, enkelgebroken of de ongebroken trens. Mijn ervaring is dat je op het bitje moet blijven waarmee je begonnen bent. Ik ben ook wel eens aan het klöten geweest met verschillende bitten maar kwam uiteindelijk weer bij mijn dubbelgebroken watertrensje uit.
Maar wat RK ook zegt, je lost je problemen niet op door telkens van bit te wisselen. Wat je zelf ook al zegt, je moet je probleem rijtechnisch oplossen.
Niet ieder paard heeft een ideale bouw en niet iedere ruiter beschikt over het vermogen om het maximale uit een paard te halen. Ik zeg niet dat 't bij jou het geval is, laat ik daar duidelijk over zijn.

Ik weet niet op welke wijze je traint maar als ik je probleem zo lees dan gok ik dat je ook problemen hebt met het terugrijden van je paard na de verruiming. Want dan moet je paard achter aan het werk en dat wil/kan ze juist niet.
Dus, besteed ook een deel van je training aan het sterker maken van de achterhand. Veel (schijn)overgangen en tempowisselingen. Blijf ten alle tijde vriendelijk in je hand.
Wederom, wat RK ook al zei, geef je paard geen aanleiding om sterk te worden want je zult het altijd verliezen. Voor wat je aanleuning betreft sluit ik me aan bij Riant's reactie. Een stille hand betekend rust in de aanleuning.

Succes ermee!

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 15:38

porscherider schreef:
Je hebt geen probleem met je bit maar met je training.

Je zegt dat je een scherper bit nodig hebt omdat je paard sterk van voren wordt. De reden dat je paard sterk van voren wordt is omdat ze niet sterk genoeg van achteren is.
Ik weet precies waar je mee te kampen hebt, ik heb hetzelfde. Mijn paard is ook niet sterk genoeg van achteren.
Je moet dus je training aanpassen, niet het ijzerwerk wat je in haar mond hebt hangen.

Het is aan jezelf om te bepalen welk bitje je erin zal hangen. De dubbelgebroken, enkelgebroken of de ongebroken trens. Mijn ervaring is dat je op het bitje moet blijven waarmee je begonnen bent. Ik ben ook wel eens aan het klöten geweest met verschillende bitten maar kwam uiteindelijk weer bij mijn dubbelgebroken watertrensje uit.
Maar wat RK ook zegt, je lost je problemen niet op door telkens van bit te wisselen. Wat je zelf ook al zegt, je moet je probleem rijtechnisch oplossen.
Niet ieder paard heeft een ideale bouw en niet iedere ruiter beschikt over het vermogen om het maximale uit een paard te halen. Ik zeg niet dat 't bij jou het geval is, laat ik daar duidelijk over zijn.

Ik weet niet op welke wijze je traint maar als ik je probleem zo lees dan gok ik dat je ook problemen hebt met het terugrijden van je paard na de verruiming. Want dan moet je paard achter aan het werk en dat wil/kan ze juist niet.
Dus, besteed ook een deel van je training aan het sterker maken van de achterhand. Veel (schijn)overgangen en tempowisselingen. Blijf ten alle tijde vriendelijk in je hand.
Wederom, wat RK ook al zei, geef je paard geen aanleiding om sterk te worden want je zult het altijd verliezen. Voor wat je aanleuning betreft sluit ik me aan bij Riant's reactie. Een stille hand betekend rust in de aanleuning.

Succes ermee!

Hier heb ik wat aan dank je wel!
Je hebt precies verwoord hoe het in elkaar zit. (snap ook niet waarom ik dit zelf niet op deze manier heb gedaan, maar goed )

Ik moet weer terug naar de basis. Rust in de aanleuning zien te krijgen, stille handen etc. dat snap ik allemaal en heb genoeg ervaring om dat ook op een correcte manier te doen. Maar juist de basis heeft ze moeite mee. En inderdaad, ze is achter niet sterk genoeg. Ik ga aan de slag met mijn oude "vertrouwde" bit (dubbelgebroken) en begin bij mezelf. Ga veel tempowisselingen rijden en schijnovergangen.

Thanx voor de reacties!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:57

Ik zou er eens een correctiebit inhangen. Geef flinke druk op het verhemelte, werkte bij mijn pony prima