Puberende haf ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Durante

Puberende haf ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 12:56

Ik heb mijn haf nu ongeveer 5 maanden,en het ging hartstikke goed in 't begin,maar volgensmij gaat ze me nu uitproberen;
Ze is nu 4 jaar ,is ingereden door een z-amazone..
Toen ik d'r net had,was ze erg lief met rijden,maar de laatste tijd doet ze steeds vervelender;ze wil obsoluut niet stilstaan als ik op d'r zit;ben ik streng tegen d'r ;gaat ze beginnen met draaien,voorzichtig te steigeren;gelukkig niet erg hoog,maartoch..Toen ik d'r net had wandelde ik eerst veel met d'r aan de hand ,ging erg goed,en toen erop,ging ook goed;net of ze me erg goed vertrouwde..
En we gaan ook wel 's met een groepje ruiters op weg,gaat ook erg goed..Maar de laatste paar dagen als ik alleen op stap wil,verzet ze zich erg;schrikt van elke aankomende auto;terwijl 't eerst goed ging,wil niet stilstaan en gaat dus steigeren..zou ze me nu uittesten?Of zou ze écht bang/zenuwachtig zijn?
Of zou dit komen omdat ze misschien in de pubertijd zit?
In de bak met rijden is ze weer hartstikke lief..
Ik ben van plan om binnenkort,áls ze de trailer inwil(krijg binnenkort profecionele hulp met trailerladen)om met d'r naar de manege te gaan voor wat lessen..Misschien dat het dan wel beter word...
Maar iemand nog tips om dat steigeren af te leren?

Sophie2

Re: Puberende haf ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 14:49

Ik herken dit licht.. Mijn haf begon me ook een beetje uit te proberen. Wat bij mij heel goed hielp is les nemen. Mijn pony ging hele tijd versnellen en ik kon dan op het laatst niks meer. Mijn opa noemde dit: De pony begint zich nu goed en stoer te voelen, ook krijgt mijn hafje nu minder brokjes en train hem wat meer.. Maar die lessen.. poeh.. heb les van een Z2 amazone en heb er ONWIJS veel aan In 2 maanden is het super verbeterd.. dus echt les nemen! Liefst privé, en qua dat stijgeren, lastig deed mijn hafje ook klein beetje.. Gewoon echt een keer heeeeeeeel duidelijk laten weten dat het niet mag .. Boze stem en klap met de zweep. Echt waar.. Hier moet je pony geen gewoonte van gaan maken, gelijk consequent afleren! Succes

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:00

Ik heb geen tips om dat steigeren af te leren. Ik denk dat je beter kan gaan zoeken naar de oorzaak van het steigeren. Wanneer is ze daarmee begonnen en waarom?

Ik denk dat je er om te beginnen goed aan doet om les te nemen. Als ze de trailer niet in wil kan je toch ook een instructrice naar jouw stal toe halen?

Is het misschien mogelijk dat je je haflinger een beetje overvraagd hebt? Het komt op mij een beetje over alsof ze al een tijd bereden wordt. Haflingers zijn paarden die laat rijp zijn. Het beste zou zijn om ze niet teveel te belasten voordat ze een jaar of 4 of zelfs 5 zijn. Dan pas zijn ze goed volgroeid.

Ik weet natuurlijk niet of jij je haflinger overvraagd hebt, ik bedoel er niets naars mee, maar soms kan wat gas terugnemen, even een tijdje niet meer rijden (2 maanden ofzo) maar gewoon wat andere leuke dingen doen heel verhelderend werken.

Ik heb trouwens zelf ook een haflinger van 4 die nog niet veel onder het zadel is geweest maar ook behoorlijk dwars kan doen, dat is wel een beetje het ras he?

Succes ermee.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:03

Probeer het zo consequent mogelijk af te leren. Ze moet leren dat stijgeren niet mag. Haflingers staan er wel om bekend overigens dat ze verschrikkelijk dwars kunnen zijn onder het zadel. Succes ermee!

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 17:48

Ik heb vanmorgen weer een buitenrit gemaakt,met nog 'n vriendin en haar pony..
En weer was ze erg druk blablabla, ze begon weer te steigeren,en niet zo'n klein beetje ook;ze stond echt recht omhoog!
En elke keer probeerd te 't weer; als ik ook maar ff stil wil staan,gaat ze al met d'r voorbeentjes de lucht in,en dan keer ik d'r meteen om,zodat ik d'r af en toe wel voor was...
Ik krijg volgende week een privelesje,er komt iemand bij me langs
Ff kijken of dat helpt en of ze me tips kan geven ...

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 19:03

ja les nemen is wel verstandig maar verder weet ik ook niet echt wat je tegen stijgeren klan doen iniedergevan wel streng reageren wen zeggen dat het niet mag ja

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 21:35

ik heb helemaal hetzelfde gehad
eerst was britney super, toen ging ze me uitproberen.
ze begon met stijgeren en trappen en wegrennen als ik de bak inliep.
toen deed ze het ook in de wei als ik haar pakte enzo.
en later ging het weer super omdat ik der heel streng heb aangepakt en toen deed ze niks meer. en nu is het de liefste die ik ken!
suc 6!

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 14:02

heb je der toen met de buitenrit heeeel streng afgestraft.. en wat ook helpt is vooruit drijven.. stijgeren kan een paard amper als hij niet stilstaat!

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 14:05

bij mij deed ze het ook met buitenritten trouwens, maar als je der starft als ze zoiets doet dan gaat het zeker over!

lees mijn verhaal maar...

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 17:24

Waarschijnlijk heb je het meeste aan iemand die jou ter plekke kan helpen. Dan kan diegene er ook even op gaan.

Ik heb zelf een haflinger van 9 jaar. Ik kreeg hem toen hij 5 jaar was en toen moest hij alles nog leren. Dat is allemaal heel goed gegaan, maar je hebt wel kennis, geduld maar ook lef voor nodig.

Ik houd er helemaal niet van om ruzie te maken met een paard, maar je moet wel heel duidelijk zijn. Dat moet je ook kunnen en durven. Makkelijker gezegd, dan gedaan dus.

Succes en laat weten hoe het verder gaat.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 17:47

Ik krijg nu af en toe hulp van iemand die heeft zelf heel wat haffies',en beleerd ze zelf,en ze geeft dus ook les..
Ze zei tegen me dat ik véél te lief ben voor m'n haffie,dat ik d'r wel meer aan mag pakken,en strenger mag wezen }>
Ze heeft me al een paar keer geholpen,en het gaat nu al ietsje beter
Ik rijd d'r nu om de dag,en vóór het rijden ga ik d'r ff aan de dubbele longe longeren,zodat ze al lekker los is..en dat werkt wel moet ik zeggen..

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:35

ik hoorde toevallig laatst dat een haflinger pas ECHT uitgepuberd is met zes jaar, dus het kan echt ook pubertijd zijn. Haflinger zijn de paardjes die het meest rond het vierde en vijfde jaar van eigenaars wisselen en vaak er rond die tijd al meerdere gehad hebben > doorzetten dus

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:45

ik vind het geen puberen maar de kans nemen die je eigenlijk zelf aangeeft.door niet op tijd consequent te zijn gaan ze beetje bij beetje de boel overnemen.

waarom ponys in het begin wel een poosje vaak braaf blijven moet je zien als: ze teren een poosje op hun goede opleiding,oude baasje of de lessen....en dan moet jij het gaan overnemen!
en omdat geen 2 mensen gelijk zijn in hun beslissingen,rijden en omgang moet jij en je pony zich weer samen vormen,begrijp je?

lessen en voldoende beweging en consequent zijn zal voldoende zijn voor nog een leuke tijd die komen gaat..

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:50

vooral les nemen..
dat kan nooit kwaad.
diegene kan je altijd verder helpen met dat soort dingen..
met dat stijgeren kan ik alleen maar zeggen: oorzaak proberen te vinden, en goed voorwaarts houden.
zorg dat ie de kans niet krijgt om ergens over na te denken..
en vooral altijd consequent zijn.. de ene keer zo dan de andere keer ook weer net zo..
succes

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 16:19

ik doe zelf ook een haflinger.
mijn hafliniger is nu 6 en ook enorm aan het puberen.
gaat liggen als je aan het rijden bent als ze haar zin niet krijgt gaat ze maar raar lopen doen en als je haar aan het longeren bent komt ze naar je toen en gaat stijgeren.
maar vorige jaar was het nog erger toen kwam ze in het weiland op je af rennen begon te stijgeren en te bokken naar je en ook als je op haar zat en je ging van halthouden en weer stappen ook stijgeren.
gelukkig is het nu over maar ik denk dat je paard aan het puberen is.
het zou natuurlijk ook best uitproberen zijn maar dat doet elk paard.
en haflingers zijn ook best wel eigenwijs hoor.
maar voor dat stijgeren heb ik wel is iets gelezen.
ik heb het zelf niet gedaan omdat ik d8 van wat heeft dat nou voor nut :S maar mischien vind je het wel wat *denk ut neij *
dan moet je met een natte doek zodra zij overeind komt onder haar buik slaan met die natte doek :S
met opstijgen deed me pony het ook wel is toen ik dat een keer negeerd heb en er snel ben opgeklommen en een paar meppen had gegeven was het over.
nou ik hoop dat ej er iets aan hebt.
en zeker les nemen help echt wel.
enneuh.... veel suc 6

Xx donja en cheyenne