Onregelmatig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 14:17

Hey,

Gister heb ik weer gereden met de manegeles. Ik rijd op een manegepaard en de laatste tijd gaat het steeds beter.
Hij liep gister mooi aan de teugel in het begin. Maar zodra we op de linkerhand gingen, lukte het niet meer.
Reden ligt denk ik dat hij dan heel onregelmatig loopt in een volte en wendingen. Ik doe dan veel mijn buitenteugel erbij en net iets harder laten lopen. Dan is het een stuk minder. Maar toch blijft het onregelmatig en blijft hij met zijn kop omhoog lopen. En als we dan weer op de rechterhand gaan, lukt het niet meer zo goed om hem aan de teugel te krijgen.
Wat kan ik hier nou aan doen?

Maar gelukkig gaat het verder wel super goed. Hij loopt niet meer zo kort, brengt meer zijn achterhand eronder. Heb ik gister ook aan gewerkt om het beter te krijgen, vooral veel tempowisselingen en voltes gemaakt.

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re: Onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 16:58

Niemand die het weet?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 17:53

Het kunnen twee dingen zijn: of iets medisch of iets rijtechnisch. Als het iets medisch is, kan ik je er niet mee helpen. Als het rijtechnisch is, wat heel goed kan wezen, dan maak ik uit jouw verhaal op dat hij teugelkreupel is. Belangrijkste wat je hier moet onthouden is dat je je paard op twee teugels moet rijden (beide teugels gelijke druk) en rechtrichten. Als je paard recht is, loopt hij niet meer teugelkreupel. Mijn advies is dus: rechte lijnen! En op twee teugels rijden.

silverado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 21:55

teugelkreupelheid kom je inderdaad erg veel tegen. En ander kan zijn dat het paard gewoon niet kan... paarden hebben een moeilijke en makkelijke kant. Mijn paard is bijvoorbeeld rechtsom veel moeilijker aan de teugel te rijden dan linksom

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 23:31

teugelkreupel is er erg snel in te rijden en het duurt jaaaren om het er echt uit te krijgen! Bij mij altans! Ik liet vroeger elke week mn instructrice één keer met mijn paard rijden. Ze heeft haar helemaal stukgereden en liep héél hard teugelkreupel!

Nu paar jaar later... Ze doet het nog maar bijna niet meer zichtbaar. Vanaf dat ze nog maar denkt dat er té hard in haar mond word gespeelt, dan begint ze onregelmatig te lopen...

Zo zacht mogelijk proberen rijden en denk eraan: er is maar een weg, vooruit rijden! Bij teugelkreupel moet je veel voorwaarts rijden zei mn instructrice.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:24

Probeer het gewicht over 4 benen te laten verlopen en je eigen gewicht ook in balans te brengen. Richt paard/pony recht want elk paard/pony is van nature scheef en als je dat nog eens gaat benadrukken dan kunnen ze o.a. onregelmatig gaan lopen. Zie veel info hierover op www.paardenbegrijpen.nl of www.hoefkatrol.com of www.cherokeepaarden.nl
Succes