Hoe leer ik mijn paard haar energie te verdelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jimdebrit

Hoe leer ik mijn paard haar energie te verdelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 13:38

[..........]
Laatst bijgewerkt door jimdebrit op 19-01-24 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

liesje1986

Re: Hoe leer ik mijn paard haar energie te verdelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 18:49

Ik zou proberen om haar misschien 2 keer per dag 20 minuutjes te rijden, of haar heel kort te longeren voor het rijden. (of eerst longeren, later op de dag rijden). Dit niet 7 dagen in de week natuurlijk. Ga gewoon veel met haar aan het werk, probeer haar beter naar je te laten luisteren.
Oefen dit ook als je ernaast staat (erg consequent zijn), ze moet leren dat jij bepaalt wat er gebeurt, ook in de eerste 10 minuten!
Laat haar niet onder je vandaan rennen, dan maar weer terug naar stap en eerst in stap controle zien te krijgen. En als ze een keer bij het instappen heel braaf is, zet je haar gewoon weer op stal! Ze moet leren dat het werk veel leuker is als ze luistert, dus moet je haar erg goed belonen als ze braaf is (al vraag je nog bijna niks)Je rijdt gewoon door totdat ze luistert en dan zou ik haar weer op stal zetten. Als ze eenmaal luistert en moe is, zou ik niet zo lang verder rijden, dat heeft volgens mij niet zo veel nut. Als ze luistert kan je langzaam aan de tijd weer wat opbouwen en conditie gaan trainen. Succes ermee!

GoldStar

Re: Hoe leer ik mijn paard haar energie te verdelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 19:29

Ik zou het paard beginnen te longeren. Je kan het paard dan goed bekijken. Als je twijfels hebt, kun je de dierenarts het paard laten controleren, om te kijken de voorgeschiedenis hier invloed op heeft of dat er wat anders aan de hand is. Je krijgt dan ook misschien tips over wat je wel en niet moet doen. Als je OK van dierenarts krijgt of als het in de bak goed gaat, kun je een trainingsprogramma opzetten aan de longeerlijn, waarbij het werk steeds iets verzwaard. Dus langzaam opbouwen, niet haasten. Langzaam naar het doel toe gaat het snelst. Ben je op een punt aangekomen dat het met het paard aan de longeerlijn goed gaat, dan kun je al dan niet gecombineerd met longeren gaan rijden. Begin vooral met eenvoudige oefeningen en niet te snel.

Er zijn paarden, ook Friezen, die je in de maling kunnen nemen. Dat onderscheid moet je bij aanhoudende problemen kunnen maken.

Succes.

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 19:52

[..........]