Hoe rijd ik een paard goed aan de teugel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelschrover

Hoe rijd ik een paard goed aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 16:34

Ik rijd nu alweer een tijdje op een hele leuke manege. Het gaat de laatste tijd vrij aardig met rijden en ik heb zondag mijn eerste B proefje gereden. Op mijn proef kreeg ik als comentaar van de jury dat ik het paard meer nageefelijk moet rijden en ook in mijn les zegt mijn instructuur dat ik moet beginnen om het paard aan de teugel te rijden.

Ik rijd steeds op een ander paard of pony, maar zelfs bij de paarden/pony's die zogenaamd gemakkelijk aan de teugel gaan, krijg ik het niet voorelkaar. Ik doe alles wat mijn instructuur mij vertelt. Ik geef goed been, schakel veel en geef halve ophoudingen. Heel soms lukt het aardig als ik lang op een volte blijf en veel stelling vraag. Volgens mijn lesgenoten komt alles vanzelf, maar voor mijn gevoel doe ik al mijn super super best en ik zou het zo leuk vinden als me dit zou lukken.

Wie kan mij tips geven.

Groetjes Kelly

quicklylover

Re: Hoe rijd ik een paard goed aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 17:46

hoelang rijd je al ??

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 17:53

Het klinkt mss raar, maar teveel je best doen werkt soms verkeerd ..
Mijn lesgeefmensje zegt ook wel eens tegen me ( dat is niet bij het nageeflijk rijden ), JIJ doet je best wel, maar neem de volgende keer ook je paard mee
En zo kan dat ook zijn bij het aan de teugel rijden, je wil zo graag dat je het goed doet en dat het goed gaat, dat er ongemerkt spanning in je rijden komt, ook heb je de "pech" dat je een manegepaard rijd waar iedereen anders rijd en ze dus ook steeds anders nageeflijk gereden worden ..
Bij het nageeflijk rijden moet je er vooral op letten, dat je genoeg druk op je teugels houd maar je paard vooral niet in de mond trekt. Geef kleine ophoudinkjes en laat weer los, als het goed is pakt je paard het aan en zal naar beneden gaan, speel pas weer als het hoofd weer omhoog gaat.
Zodra het hoofd ook maar een centimeter omlaag gaat, open je je hand, als je het vaak genoeg doet zal het voor jou makkelijker gaan, ook al rijd je steeds op een ander paard ..
Kwestie van ervaring..
Succes en luister goed naar je lesgeefmensje

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 08:00

Nageeflijk rijden is iets wat moet groeien. Door veel te doen bereik je waarschijnlijk het omgekeerde. Door in je paard z'n mond te gaan zagen bereik je het misschien wel, maar het is niet de juiste weg. Het moet van het paard uitkomen, niet door de ruiter worden afgedwongen. Geduld hebben dus, het komt vanzelf.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 08:17

je kan het beste beginnen in halthouden.. vraag aan je instructrice of ze naast je wil komen staan en dat zij jou zo helemaal precies uitlegt hoe het moet, daarna probeer je het zelf.. dan geef je been en doe je precies hetzelfde.. als het niet lukt niet piekeren.. gewoon nog een keer proberen.. Alle tijd goed je been erbij houden, en als hij aan de teugel loopt, moet je wel toestaan.. dus je handen iets toegeven, anders blijf je trekken en zo geef je het paard aan dat hij nog niet goed loopt.. Succes!!

Kelschrover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 10:04

Bedankt voor jullie tips, maar jullie zijn al een beetje te ver voor mij. Ik weet dat ik moet toestaan als het paard eenmaal aan de teugel loopt, maar dit is dus nog niet het geval. Volgens mijn medelesgenoten ben ik te lief en moet ik meer doorzetten en soms een flinke ophouding geven. Jullie zeggen het tegenovergestelde en daar ben ik het ook mee eens. ik heb geen zin om een paard in zijn mond te trekken. Ik heb het idee dat dat op onze manege misschien een beetje te veel word gedaan en dat de juiste hulpen dan dus geen effect hebben of werkt dat zo niet? Kun je een paard met de juiste hulpen aan de teugel rijden als anderen altijd zitten te trekken?

Kelschrover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 10:06

quicklylover schreef:
hoelang rijd je al ??

Ik heb vroeger als kind gereden op pony's. Nu ben ik 20 en rijd sinds 4 maanden weer. Is dat belangrijk voor mijn vraag dan? of je 1 week of 20 jaar rijdt. Aan de teugelrijden moet altijd hetzelfde toch?

mirarocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 10:14

je maakt van die knijpjes op je binnenteugel dus eerst drie knijpjes en dan je binnenhand naar voren.en dan ga je kijken wat doet het paard er mee.maar het hangt er oook vanaf hoe lang rijd je los.dus eerst ga je zeg maar drie rondjes met lange(hele lange teugels)teugels instappen op links en je doet dus niks met je handen alleen maar rondjes over de hoefslag dan ga je van hand veranderen en dan ga je nog 1 (of meer)rondje met lange teugel en je maakt een paar volte's ofzo(kan ook slangenvolte)dan pak je de teugels op maat en ga je hem nageeflijk proberen te rijden wat ik hier boven uitlegde

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 10:17

Je bent net nieuw op Bokt en je had waarschijnlijk de FAQ nog niet gezien: viewtopic.php?f=8&t=173675

Hier staat een hele rij topics over 'aan de teugel rijden'. Waarschijnlijk heb je wel wat aan de reacties. Graag niet meer op oude topics reageren!