Welke hulp wijken geven jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pientje4

Welke hulp wijken geven jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 11:25

Hallo,

Vroeger op de manege heb ik altijd geleerd met wijken:

wijken voor je rechterbeen; rechterbeen wat naar achteren. en ligt zitten in de richting waar je naartoe gaat. Dit stond een tijdje geleden ook zo uitgelegd in het bit.

Nu leer ik van mij instructrice:
Rechterbeen (binnnenbeen) lang, buitenbeen begrenzend, iets naar achter en gewicht ligt op rechts. Zo ook uitgelegd op de Anky-dvd.

Mijn mening: tweede manier. Je paard moet zich tenslotte om je binnen been buigen -> zo doe je het immers altijd bij het buigen van je paard.

Hoe is het jullie geleerd en wat is jullie mening?

karijn

Re: Welke hulp wijken geven jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:01

De bedoeling van wijken is om je paard te laten reageren op een enkelzijdige kuithulp. Je gebruikt immers je rechterbeen om je paard naar links te laten wijken.
Teveel buigen om je rechterbeen kan ertoe leiden dat je paard over de schouder gaat wegvallen. Dus, als je afwendt, eerst je paard rechtstellen door de buitenschouder dmv je buitenbeen en je buitenhand te begrenzen. Met je rechterbeen ietsje achter de singel dmv kuitdrukken vragen opzij/voorwaarts te bewegen. Kijk waar je naartoe wilt gaan. Blijf ook gewoon recht en stil zitten. Begin met een paar passen en dan weer rechtuit.
Wijken is ook een goede oefening om te kijken of je paard wel goed aan je kuit/beenhulpen staat.
Succes.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:21

Citaat:
Rechterbeen (binnnenbeen) lang, buitenbeen begrenzend, iets naar achter en gewicht ligt op rechts. Zo ook uitgelegd op de Anky-dvd.

Binnenbeen idd langmaken, buitenbeen ietsje achter de singel. Beetje buigen om het binnen been. Buitenteugel en buitenbeen begrenzen. Kort en bondig uitgelegd
Uitkijken dat er niet overbuigd wordt! En dat gebeurd snel, veel paarden buigen te veel in.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 11:49

hey
ik heb het vroeger zo geleerd: wijken voor linkerbeen: moest ik mijn linkerbeen achteruit leggen en duwen.
Ik voelde wel dat er ergens iets niet juist was. Ik moest dan de eerste paar passen plots begrenzen, dan weer voorwaarts, dan weer meer zijwaarts Ik snapte er op den duur niks meer van.

Een tijd geleden heb ik geleerd van een Zweedse vriendin (die lang les heeft gehad van een Duitse grand prix amazone) dat ik het anders moest doen.
Wijken voor linkerbeen: linkerbeen lang, rechterbeen beetje achteruit, en dus als het ware buigen om je binnenbeen (links) Wat dus ook het meest logische is. Sindsdien gaat het als vanzelf.

Wil je gaan appuyeren, dan leg je wel dat been achteruit waarvoor hij opzij moet. Omdat hij dan gebogen is om het been naar waar hij toeloopt.
Heel logisch eigelijk. Paardrijden is al moeilijk genoeg, dat je dan nog eens constant tegenstrijdige hulpen moet gaan geven!
xxx

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 14:21

Ik leer het nou op de eerste manier. Lijkt me ook vrij logisch. Wat als je wijkt voor de rechterbeen en je gaat beetje naar rechts hangen. Dan belemmer je het paard lijkt mij. Want het paard wil het gewicht onder zich houden, dus als je naar rechts hangt, wil hij ook naar rechts. Verkeerde kant op dus.
Dit heb ik geleerd hoor, heb er niet zo veel verstand van.

SweetGirliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 17:12

Lees bit van september! staat het heel goed in uitgelegd.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 00:42

Wijken voor het rechterbeen: rechterbeen op de singel, linker erachter. Heel iets stelling rechts. recht boven het paard blijven zitten. Paard wijkt voor de druk van het rechterbeen. linkerhand begrenst de schouder, rechterhand controleerd de stelling en linkerbeen waakt ervoor dat de achterhand niet eerder over is als de voorhand.