pony maakt zich sterk aan rechts.. Wat te doen?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesV89

pony maakt zich sterk aan rechts.. Wat te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 23:18

mijn pony maakt zich sterk aan rechts. Hoe kan ik dit oplossen?
Moet ik dan terugtrekken of juist loslaten als ze trekt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: pony maakt zich sterk aan rechts.. Wat te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 00:05

Niet terug gaan trekken; dat win je nooit. Probeer op beide handen gewoon gelijke druk te nemen. Jammer dan als ie in eerste instantie scheef loopt. Door voorwaarts te rijden en veel voltes etc. te rijden wordt ie vanzelf rechter.

Kim82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 07:26

Probeer aan recht maken te denken tijdens het rijden.

Pak je hem niet te veel op de binnenteugel? Buiging in de hals?

Ik ken ook een paard dat op 1 kant behoorlijk sterk is. Als je dan iets te veel op je binnenteugel rijdt en dus te veel buiging hebt ipv stelling drukt hij zich gigantisch naar buiten.

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 08:23

bedankt voor jullie tips.. ga het vanmiddag gelijk proberen.
Het was gister in de les ook al zo en toen zei de instructrice dat er maar een slof aan gehangen moest worden maar ik heb zo iets van dat ik het zelf wil leren en niet aan de slof

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:55

Ik zou onmiddelijk opzoek gaan naar een andere instructrice, maar dat terzijde...

Zelf loslaten, ook al is dat heel moeilijk. Als jij loslaat, valt er namelijk niets te trekken voor het paard

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 10:15

Het is de intructrice van de rijvereniging dus ik hoef niet iedere week naar les gelukkig.
Naar verloop van tijd (tijdens het rijden) gaat het wel beter maar inderdaad het zelf loslaten vind ik erg moeilijk. Zodra ze meer begint los te laten komt ze ook makkelijker naar beneden (aan de teugel). Ik rij ook veel voltes en zorg dat ze beetje begint te buigen

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 10:32

Ineke2 schreef:
Ik zou onmiddelijk opzoek gaan naar een andere instructrice, maar dat terzijde...

Zelf loslaten, ook al is dat heel moeilijk. Als jij loslaat, valt er namelijk niets te trekken voor het paard

Amen, wat betreft de slof!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 11:46

mijn pony houdt ook heel erg vast op rechts, nu is het op het moment zo erg dat ik haar even een paar dagen laat staan, ik heb er ook een handje van om op mijn binnenhand te rijden, ik ga er dus nu ook heel erg op letten dat ik die hand los laat! dan maar niet aan de teugel als ik die hand maar loslaat en ze recht komt ben ik al tevreden, de rest komt wel weer, mijn pony heeft heel vaak last van terugslagen als het even moeilijk word...

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 13:21

Citaat:

bedoel je hiermee dat je tegen de slof bent?

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:21

Je paard is dus links gebogen vandaar de druk op je rechterteugel.

Het is de bedoeling dat je je paard recht gaat rijden en dit doe je niet door hem op je rechterteugel recht proberen te krijgen.

Laat juist die rechtteugel los (wel kontakt natuurlijk, maar niet vastzetten of bewerken van die kant.) Rijdt je paard met je rechterbeen naar je linkerteugel toe. je moet het dus zo zien dat je paard ) gebogen is als jij je rechterbeen geeft rijdt je hem I. als jij alleenmaar aan de rechterteugel zit zal je merken dat je paard alleenmaar harder gaat trekken en dus alleenmaar schever wordt. Je moet proberen een druk te krijgen op je linkerteugel want die heb je nu waarschijnlijk niet en komt die teugels steeds los. Als je paard recht is merk je dat je op beide handen een gelijke druk krijgt.

Succes

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 16:01

MArl0esJuh schreef:
Citaat:

bedoel je hiermee dat je tegen de slof bent?

Ja slof lost niets op. Lijkt een makkelijke oplossing en misschien dat het in het begin ook fijner zal zijn maar niets is minder waar. Op den duur loop je tegen hetzelfde probleem alleen dan erger waarschijnelijk.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:51

als jij merkt dat ze zich sterkt maakt,halthouden en losbuigen naar rechts,en langzaam naar links, zo ga je niet in gevecht.
als je merkt dat ze na geeft tijdens het halthouden en inbuigen,hand ontspannen weer recht richten en verder rijden, ik doe dit elke keer als mijn paard zich sterk maakt

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:41

Lianne007 schreef:
als jij merkt dat ze zich sterkt maakt,halthouden en losbuigen naar rechts,en langzaam naar links, zo ga je niet in gevecht.
als je merkt dat ze na geeft tijdens het halthouden en inbuigen,hand ontspannen weer recht richten en verder rijden, ik doe dit elke keer als mijn paard zich sterk maakt

vind ik een hele goeie!denk dat ik dat vanaf volgende week ook maar eens ga doen!

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 00:31

mijn paard doet dat ook wel eens, je moet zeker niet terug trekken!

Je moet juist helemaal van die rechterteugel afblijven (geen contact verliezen), en haar proberen met je binnebeen naar je buitenteugel toe te rijden.
je kan ook af en toe op de rechterhand linkerstelling vragen totdat ze loslaat en dan met je binnenbeen haar hoofd weer recht voor haar lichaam zetten.
Ga er zeker niet teveel aanzitten, want dat is juist wat ze wil.

suc6

edit: zie dat ik bijna dezelfde reactie als hardi plaats.

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 22:32

Bedankt voor jullie reacties. Ga het maandag proberen

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 23:03

Lianne007 schreef:

dit heeft bij die van mij dus totaal geen zin... je buigt alleen zijn hals terwijl je toch lengtebuiging wil.... een paard kan ook wel buigen met zijn neus om bv een vlieg weg te jagen... dus dat heeft volgens mij niks met "los" aan beide kanten te maken...

wat bij die van mij ook helpt als hij niet wil inbuigen en dus vasthoudt (in zijn geval) naar rechts is linker been een stuk achter dee singel en dan aandrukken.. ik weet niet waarom hij daar goed op reageert maar mn intsructeur zei het een keer (jaja, ALS hij iets zegt is het nuttig )

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 23:09

laat ook eens zijn tanden nakijken mijn ruin DEED dat ook nadat de tandarts was geweest was het probleem opgelost

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 23:13

Casca schreef:
Lianne007 schreef:

dit heeft bij die van mij dus totaal geen zin... je buigt alleen zijn hals terwijl je toch lengtebuiging wil.... een paard kan ook wel buigen met zijn neus om bv een vlieg weg te jagen... dus dat heeft volgens mij niks met "los" aan beide kanten te maken...

het weg halen van een vlieg en buiging in de hals onder het rijden vindt ik wel 2 heel verschillende dingen.
Mijn paard reageert hier wel erg goed op,en het is natuurlijk per paard
verschillend